Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Vill du känna bättre resultat av en målmedveten träning så bör nog hästen inte gå så mycket som halvtid i verksamheten. I alla fall inte dom första månaderna. Räcker nog med en gång i veckan. Och var noga med att han får ordentligt med protein om du jobbar med att bygga upp muskler. Klättring är bra. Men var uppmärksam på träningsvärk som kan komma. Då är det bra om hästen inte behöver gå i verksamhet. Du får mycket större utrymme att anpassa träningen då.
Diskutera med dom som driver verksamheten. Ni kan säkert komma fram till en bra lösning.

Supertack för ett bra och konstruktivt inlägg! Jag började nästan tappa hoppet om Bukefalos.

Självklart kommer all träning att ske i samråd med verksamheten. De som driver den är mina vänner och det är en liten verksamhet så det är inga större problem med omstruktureringar. Vi har inget fast veckoschema utan gör upp det ungefär för en månad framåt. Med lite framförhållning går det säkert att lösa så att han får vila om han gått en muskelträning.

Tack igen för ett bra svar!

Ingen kul läsning...ni kan väl skicka PM till varandra istället så vi andra slipper läsa ert tjabb??:(

Visst är det trist.
Jag vill inte tjabba utan bara diskutera hästens träning och utfodring utifrån sina förutsättningar och det arbete den skall göra.
Där för vill jag inte heller PMa i frågan

Bäst är en "uppstartstid" på ett par månader där du bygger upp hästen med träning och fodertillskott och så lite verksamhet som möjligt. Sedan efterhand som ni ser resultat av träningen kan ni öka frekvensen som han går i verksamheten.

Dessutom så borde hästen vara välmusklad bara med hjälp av fodret.

På riktigt? :eek:
Du menar alltså att det spelar ingen som helst roll vad jag gör med hästen, bara den får rätt mat! På riktigt?

Du är lite för rolig för att vara sann.
Jag är alltså dålig på att förmedla information, dvs det är mitt fel, om jag sen tycker att du har en taskig attityd och är dålig på att förmedla din kunskap så är det mitt fel....lose-lose-situation. Det är ju inte lönt att vi diskuterar vidare, du har bestämt dig för att allt jag säger är fel.

Nu får ni sluta båda två :D

Men snälla du, här har du människor som i mina ögon har en gedigen erfarenhet. Jag läser mer än vad jag skriver, men en sak har jag sett genom åren och det är var kunskapen och erfarenheten finns. Om du tar det för pekpinnar så vet jag inte vad, personligen har jag lärt mig mycket av de som du beskyller för att ge dig pekpinnar. Och i balnd kanske man behöver den där omruskningen för att vakna till.

För att bygga muskler i ryggen krävs en genomtänkt och konsekvent träning, även fodret måste vara genomtänkt och här räcker det verkligen inte med att vårat hö är bra det vet vi trots avsaknaden av analys.

Tips på träning har du redan fått, jag ser det själv som överflödigt att repetera detta en gång till.

Jag har varit ytterst noga med att svara och vara tacksam över all hjälp jag fått. När Inte_Ung skrev ett inlägg som jag uppfattade som en pekpinne så påpekade jag detta för henne och får till svar att det var menat som en pekpinne - jag vet inte om jag skulle ta det som att dela med sig av kunskap.

Jag blir uppriktigt ledsen om du tycker att jag behöver en omruskning - jag kan inte se vad de max 2 timmar i veckan som jag kommer att rida hästen (och då pratar vi inte om någon hårdträning utan snarare en långsam träning för att få hästen att bli hållbar under en lång tid) skulle göra för fruktansvärd skada - för det är vad jag fått reda på. Att rida lugnt är tokfel, att det är flera människor som rider hästen är tokfel och framförallt verkar det vara tokfel att jag har en häst öht för det är hänsynslöst mot min häst att jag skriver på Bukefalos.

Jag funderar helt allvarligt på att radera mitt konto här eftersom nya medlemmar tydligen inte är välkomna - om man inte har skrivit 3000 inlägg och kan allt och kan bedöma hästar utifrån ett inlägg så har man inget här att göra.

På riktigt? :eek:
Du menar alltså att det spelar ingen som helst roll vad jag gör med hästen, bara den får rätt mat! På riktigt?

Ja det räcker med att hästen får röra sig fritt och får en korrekt foderstat för att bygga muskler.
På riktigt.

Vissa speciella muskler för samling behöver ju träning från ridningen.
Men det skall maninte göra innan de muskler som man kan fodra upp utan ridning finns där.

Först så måste hästen vara så bra den kan utifrån utfodring och rörelse i frihet.
Först efter detta så kan man påbörja träningen av de muskler som hästen behöver för att bära ryttare.

En korrekt foderstat är det första och viktigaste i en hästs uppbyggnad.

Jag funderar helt allvarligt på att radera mitt konto här eftersom nya medlemmar tydligen inte är välkomna - om man inte har skrivit 3000 inlägg och kan allt och kan bedöma hästar utifrån ett inlägg så har man inget här att göra.
Dra inte alla över en kam. Och plocka ut godbitarna till din häst och hans träning. Här finns mycket tyck men också kunskap ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Jag råkade se rubriken på framsidan och har inte läst några inlägg, utan svarar enbart på ursprungsfrågan.

Nu smiter jag in här från ridsidan och är heller inte ägare till någon islandshäst. Utan jag äger ett 25-årigt halvblodssto, som pga av min höftvärk, tappade en hel del muskler både här och där från våren och fram till i höstas. Då åkte jag in för höftledsoperation och jag "lånade u" min dam till en kompis, som skulle hålla igång min dam i möjligaste mån, då det är lite dumt att ställa av en så gammal häst helt.

Så från första veckan i september-slutet av september, var det vila, utprovning av lämplig foderstat och mkt hagvistelse bus med kompisarna. En väl utprovad foderstat är A och O för rätt muskelsättning hos en häst. Så 24 kg hö ungefär... Krafft Rider, kornkross, lucern, betfor och vitaminer/mineraler (vi gav soja ett tag, men var tvungna att ta bort det, då det uppkom rejäla fodergallor, vilka har försvunnit nu)

Sedan sattes det igång med promenad vid hand, INSPÄND 3-4 dagar i veckan på vägen, till o från brevlådan, till o från soptunnan och en sväng längs skogsvägen, då kompisen även har småbarn i och utan barnvagn... *Hela familjen går ut med geten*

Jag var iväg och hälsade på en vända, då började hullet komma på rätt plats, min dam hade haft en rejäl halmbuk, pga att hon åt upp det mesta av madrassen. Nu står hon på spån och får i stället fri tillgång på hö.

Efter fjorton dagar, börjades tömköra på rakt spår, INSPÄND enbart i skritt, därefter utökades till att tömköra över bommar på marken och upphöda cavaletti, samt longering och tömkörning på böjt spår, fortfarande INSPÄND. Tränar bara 3-4 dagar i veckan.

Nu var jag och hälsade på förra veckan och min dam hade rejäla limpor på ryggen, musklad hals, bredare bogparti, samt fina limpor på rumpan. :love:

Nu härom dagen, ringde kompisen och sa att det påbörjats lite galopp. Men min dam är mer i luften än på marken. Min kompis har på grund av att min dam inte vet vilka ben som ska vara i marken endast ridit min häst fem gånger sen hon ställdes dit och ramlat av TVÅ av gångerna.

Men så fin som damen är nu, så är hon som sagt i KANONkondition.

Senast ändrad:

Problemet är att du inte förstår att det är för mycket arbete för hästen med turer och lektioner 2 X 45 min efter de förutsättningar som hästen har.

Du skrev:

Hästen är igång i verksamheten men har bara varit där i ett år och vad jag förstått så var han i ett uselt skick när han kom dit förra hösten,

Med rätt foder och träning så borde han vara välmusklad och fin nu.
Men långa turer och flera ridlektioner på en dag är inte rätt träning för en sådan häst.
Den behöver massor av bra, proteinrikt foder och korta (20-30 min) stärkande arbetspass.
Med vilodag efter varje pass.
Det blir muskler.

När den träningen är klar så kan man öka tiden för träningen till att bli fulla turer med vilodag efter varje.
Varannandagsträning är den träning som bl.a. används för att få travhästar till topprestationer så det är en vedertagen metod.

Promenader är jättebra. Promenad med klättring är också jättebra. Håll ett bra tempo. Men använd inte inspänning - det är inte nödvändigt.

Senast ändrad av en moderator:

En korrekt foderstat är det första och viktigaste i en hästs uppbyggnad.

Absolut! Men det var inte det jag frågade om.

En trolig anledning till att han är dåligt musklad är att han gått på lösdrift och han är en ganska rastlös häst. Istället för att äta och tillgodogöra sig maten så irrar han runt och gör av med energi. Vi har hyrt en box till honom så att han kan stå inne och äta på natten och dels äta klart och dels ta tillvara på den energi som fodret ger. Så visst, foderstaten är superviktig och jag har gjort de åtgärder jag kan för att han ska tillgodogöra sig fodret bättre, men jag tror inte att fodret gör hela jobbet och därför ville jag ha tips på övningar man kan göra så att jag inte gör samma sak hela tiden och tråkar ut hästen. Jag ville bara se vad andra gjorde för att träna musklerna.

Problemet är att du inte förstår att det är för mycket arbete för hästen med turer och lektioner 2 X 45 min efter de förutsättningar som hästen har.

Du skrev:

Med rätt foder och träning så borde han vara välmusklad och fin nu.
Men långa turer och flera ridlektioner på en dag är inte rätt träning för en sådan häst.
Den behöver massor av bra, proteinrikt foder och korta (20-30 min) stärkande arbetspass.
Med vilodag efter varje pass.
Det blir muskler.

När den träningen är klar så kan man öka tiden för träningen till att bli fulla turer med vilodag efter varje.
Varannandagsträning är den träning som bl.a. används för att få travhästar till topprestationer så det är en vedertagen metod.

Som jag skrev nyss så har han tappat muskler under hösten, troligvis för att han är för rastlös för att äta och det finns inte längre gräs att äta hela dygnet utan han är hänvisad till fodringstiderna i lösdriften. Han står numera inne på natten för att kunna äta i lugn och ro.

Promenader är jättebra. Promenad med klättring är också jättebra. Håll ett bra tempo. Men använd inte inspänning - det är inte nödvändigt.

Normalt sett, är jag heller inget fan av inspänning. Men med min dam, var jag tvungen att inse att inspänning ibland VISST är enda möjligheten att komma undan rejäl underhals, vilket min dam hade då hon kom hem till mig 2001.

Exempel på hur damen sett ut i arbete utan inspänning:

Min dam, springer alltid och då MENAR jag alltid med huvudet i vädret om hon själv får välja i frihet, på lina eller med (lat) osäker ryttare. Vill man få henne att arbeta rätt, då vill det mycket till. Men med hjälp av lätt inspänning vid markarbete, är det lättare att få henne att bjuda till, även under ryttare.

Med det vill jag inte säga, att man kan använda hjälptygel som genväg, utan för att kunna använda hjälptygel, ska man också veta hur och till vad den ska användas. Jag rider inte med inspänning och har aldrig i hela mitt liv ridit med "det där"... som heter graman under mina 36 år till häst.

Och jag och min dam bor ett platt landskap utan klätterbackar... ^^ så vi är i samma sits som Flisan. Men vi har några nerlagda grusgröpper här o där, som ska besökas.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Ottilia
·
Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: danilo
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 966
Senast: ahmanda
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar