Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Det var meningen.
Då du utsätter din häst för en risk med det upplägget som du har.
En häst som inte är tillräckligt musklad och skall bära vuxna ryttare en längre stund kommer ofelbart att bära med skelettet och lederna den största delen av arbetet.
Och det är i detta läge som den förslitning som ger förslitningskador kommer.
Islandshästen är en liten häst och det måste man ta hänsyn till genom att ha den vältränad innan man förväntar sig något större arbete av den.

Spatt, kotledsinflammation och kissing spine är några exempel på de problem som kan uppkomma.
Så i detta fallet finns det bara en korrekt väg att gå - den för hästen mest fysiologiska vägen.

Och jag tillhör en av dessa med "en oerhört stor kunskap" som finns här på Bukefalos.
Men det är ju din häst och du gör ju som du vill.
Nu så har jag i alla fall delat med mig av min kunskap.

Synd att du inte utnyttjar din "kunskap" till att sprida den vidare utan istället mästrar och smällar andra på fingrarna med den.

Du måste uppenbarligen ha en synsk förmåga också eftersom du vet bra mycket mer om hästen än vad jag berättat här. Du borde verkligen utnyttja både din kunskap och din synskhet bättre än såhär - du kan bli miljonär på att träna hästar på distans utan att behöva veta något om dem.

Kanske är dax att tänka över hur du uttrycker dig - du må vara hur duktig som helst men med pekpinneattityd och mästrande lär det inte vara många som lyssnar på din visdom.

Ödmjukhet är underskattat!

Hej!

Alla tips om tömkörning, markarbete, dressyr, klättring snö. m.m tycker jag är jätte bra!

Men en sak som man ibland glömmer är att titta på hur min häst rör sig i de olika gångarterna. Klassiker är ju att de sänker ryggen i tölt och då tappar bakdelen. De kanske har obalans och försöker springa ifatt sig själv i tölten för att få någogn form av balans med ryttare på ryggen.

Så mitt tips kolla så du tränar gångarterna i rätt form efter din hästs exteriör!

Mvh Anna

Du måste uppenbarligen ha en synsk förmåga också eftersom du vet bra mycket mer om hästen än vad jag berättat här.
Det behövs inte.
Du skriver:
Veterinären tyckte att han var lite klent musklad i ryggen och bakdelen.
När det är så illa att en veterinär påpekar det hela så är det ILLA.
Och betyder att man skall åtgärda problemet.

Kanske är dax att tänka över hur du uttrycker dig -
Det är intressant att du bryr dig mera om hur jag skriver än vad jag skriver.
Och mera om att läxa upp mig än att vilja ge din häst de bästa förutsättningarna.

Något som jag tycker är hänsynslöst - mot din häst.

Tack för ditt svar Anna!

Absolut bra sak att tänka på.

Alltså när du sätter igång en häst som inte har blivit använd så räknar man på stor häst att det tar ett år för ligament och senor att anpassa sig till arbete. Muskler räknar man med ett halvår... Dvs för att få en hållbar häst så måste det få ta tid. Muskler kommer före senor och ligament. På Island tror jag att de har hästarna på större marker och marken är ofta väldigt stenig och hård, i Sverige har vi sunkiga hagar med bara lera. På island tror jag att de driver unghästarna i grupp för att de ska få muskler innan man sätter sig upp och rider. Det gör att hästarna från island har tränat upp sig mer innan man rider hästen... Tror jag i mina drömmar....

Dåliga ryggmuskler och bakmuskler kan tyda på att hästen har problem, kanske med spatt eftersom det är vanligt på islandshästar. Varför har den dåliga ryggmuskler och bakmuskler ? Mysko ? En häst bär ryttare med rygg och bakdel, har den dåliga ryggmuskler så riskerar du att den drar sig fram på framdelen och du riskerar kotledsinflammation som "inte ung" skrev...

Du kan inte lämna över ansvaret på någon annan ridskole-verksamhet, eller tränare, din häst, ditt ansvar....

Jag håller med "inte ung" , För mig skulle ditt schema för en oriden häst vara alldeles för hårt. Jag skulle arbeta hästen varannan dag, eller tredagar i veckan. lugnt och stilla, varierande. Så antingen rida själv eller låna ut den till ridskole-verksamhet , inte både och.... Ju fler kockar desto sämrre soppa...

Nu vet vi ju egentligen ingenting utom det du skrev, kanske hästen är mer brukad än vad man tror... ingen vet någontig...

Det behövs inte.
Du skriver:

När det är så illa att en veterinär påpekar det hela så är det ILLA.
Och betyder att man skall åtgärda problemet.

Det är intressant att du bryr dig mera om hur jag skriver än vad jag skriver.
Och mera om att läxa upp mig än att vilja ge din häst de bästa förutsättningarna.

Något som jag tycker är hänsynslöst - mot din häst.

Det är ganska farligt att göra sig en egen sanning utifrån vad man tror istället för vad man vet.

1. Du vet inte vilken relation jag och vet har eller vilken relation hästen och vet har. Det var absolut inget som påverkade besiktningen utan mer ett tips utifrån hennes kunskap och kännedom om just den här hästen.

2. Du vet uppenbarligen inte något om mitt hästägarskap eftersom jag inte ens äger hästen än ;) Så min häst är det inte hänsynlöst mot - frågan är var du är när din häst behöver dig (eftersom du verkar ha tid att skriva mig på näsan inte en eller två gånger utan TRE).

Som sagt var så tycker jag att "know-it-all"-människor är ganska enerverande och deras problem är att de livnär sig på att skriva folk på näsan med diverse pekpinnar. Jag anser mig inte veta allt utan är ödmjuk inför andras kunskap MEN bara om den framförs trovärdigt. Tyvärr ser jag inte dig och din kunskap som trovärdig, du vill bara framstå som att du vet bäst.

Bra att du inte äger hästen än, se om den håller för igångsättning , gör den det blir det nopg bra.. Dvs var fodervärd eller låna den ett år, då är det ansvaret hos ridverksamheten... eller något, för precis som sagt , ingen vet egentligen någonting.... Prata med de på ridverksamheten istället kanske... Jag skulle vara delfodervärd åt hästen så att jag lärde känna den ...

Bra att du inte äger hästen än, se om den håller för igångsättning , gör den det blir det nopg bra.. Dvs var fodervärd eller låna den ett år, då är det ansvaret hos ridverksamheten... eller något, för precis som sagt , ingen vet egentligen någonting.... Prata med de på ridverksamheten istället kanske... Jag skulle vara delfodervärd åt hästen så att jag lärde känna den ...

Jag känner hästen och har ridit den mängder med gånger i verksamheten. Det är en verksamhetshäst som är igång i verksamheten så någon igångsättning behövs inte - jag ville bara ha tips på övningar för att få upp muskelmassan.

Självklart tar jag hjälp av verksamhetsägarna, de är mina vänner så det är inga problem alls :), jag ville mest bara ha lite tips och höra hur andra gör. Jag är inte det minsta orolig för min hästs hälsa, det är inget problem utan ett mål att jobba mot. Det verkar ha blivit tokiga missförstånd om att det rör sig om en omusklad häst som inte har någon kondis eller förmåga att bära upp sig själv och ryttaren. Det handlar mer om ett mål med träningen än ett krav för att hästen ska vara brukbar. Jag har kanske varit otydlig med detta.

Min erfarenhet av verksamhetshästar är inte allt igenom positivt, ofta därför att man blir lite hemmablind. Det är inte så ofta verksamhetshästar är rätt ridna, Det gör att ryggen är det som blir eftersatt, seriösa verksamheter brukar i allmänhet ta bort hästar och rida till dem men långt ifrån alla gör så. Därför kan man finna många hästar med takåsryggar samt diverse ihåligheter som tyder på både felfodring samt fel ridning. De sistnämnda är ju inget konstigt, det blir ju så när man har elever. Jag skulle alltså inte låta en häst gå i verksamhet om jag har för avsikt att äga den själv eftersom träningen kommer att bli lidande av det pga utebliven konsekvens.

Det I_U försöker förmedla till dig är, man behöver inte se en specifik häst det räcker med en erfarenhet sedan tidigare. Har man sett en häst så har man sett alla, så är det faktiskt.:crazy:

Rätt mat och rätt ridning är det som gäller för att bygga rätt muskler, samt massor av tålamod. Tömkörning, klättra upp och ner i skritt samt den underskattade träningen i dressyr på bana.

Du har ett oerhört problem med förpackningen av kunskap.
För din egen skull så borde du komma över det.
Naturligtvis så vill de som har verksamheten ha denna lösning.
De låter kunder rida sönder hästen för pengar - och hästägaren står sedan med den trasiga hästen.
En lysande affärsidé.

Min erfarenhet av verksamhetshästar är inte allt igenom positivt, ofta därför att man blir lite hemmablind. Det är inte så ofta verksamhetshästar är rätt ridna, Det gör att ryggen är det som blir eftersatt, seriösa verksamheter brukar i allmänhet ta bort hästar och rida till dem men långt ifrån alla gör så. Därför kan man finna många hästar med takåsryggar samt diverse ihåligheter som tyder på både felfodring samt fel ridning. De sistnämnda är ju inget konstigt, det blir ju så när man har elever. Jag skulle alltså inte låta en häst gå i verksamhet om jag har för avsikt att äga den själv eftersom träningen kommer att bli lidande av det pga utebliven konsekvens.

Det I_U försöker förmedla till dig är, man behöver inte se en specifik häst det räcker med en erfarenhet sedan tidigare. Har man sett en häst så har man sett alla, så är det faktiskt.:crazy:

Nu sitter jag bara och virrar på huvudet och skrattar.

Ni är många här som lägger till egen fakta, fyller ut sånt jag inte skrivit om.

Jag orkar inte ens ta den här diskussionen. Mitt inlägg handlade om att jag ville ha tips på övningar och träning och här sitter jag nu och känner mig som en förstaklassens bov som tvingar min häst att ha två duktiga andelsryttare och att han får gå 2 lektioner i veckan.

Om du istället för att slänga iväg ännu fler pekpinnar hade frågat hur det ligger till så hade du inte behövt ha långa utläggnigar om ihåligheter och felfodringar.

Jag hoppas att jag missförstår det du skriver när du säger att man inte behöver se en häst för att veta exakt vad som är problemet. Isf borde du och I_U kunna göra er förmögenheter på att råda folk på nätet.

Jag tycker att det är fantastiskt att ni dömt ut den här hästen som att den har problem med ryggen bara utifrån vad jag skrivit. Ni dömer ut den pga att den är verksamhetshäst...nu har han ju iof bara gått deltid och bara under 1 år men det kanske är något som händer vid första uteritten i verksamhet ;)

Om det är såhär hästfolket fungerar så ångrar jag grymt att jag gav mig in i det här.

Naturligtvis så vill de som har verksamheten ha denna lösning.
De låter kunder rida sönder hästen för pengar - och hästägaren står sedan med den trasiga hästen.
En lysande affärsidé.

Nu får du fanimej ta och ge dig!

Nu blir jag arg på riktigt!

Det här är INTE verksamhetens idé alls - det är min idé och jag gör ju redan allt helt fel enligt ditt sätt att se på det så det gör inget om du rackar ner mer på mig - men ge dig inte på mina vänner. Ja, de som äger verksamheten är mina vänner. Jag skulle aldrig köpa en häst av en verksamhet och ha den kvar där om det inte var mina vänner som drev verksamheten.

Jag skriver ut den information som jag anser viktigt för inlägget. Mitt inlägg handlade inte om att jag skulle förklara och försvara hur jag har min häst - jag ville ha tips om övningar. Att du sen snöar in på att jag misssköter en häst jag inte ens har än (hur nu det går ihop) är ju en helt annan grej. Jag säger fortfarande att du ska sluta lägga till information som du inte fått. Jag har inte heller något intresse av att berätta allt för dig, det enda du gör med informationen är att vända den mot mig så att jag gör fel hur jag än gör. Tror du på allvar att jag blir en bättre hästägare och en duktigare ryttare med din pedagogik?

Kom på en rolig sak om det där; jag är lärare!:rofl:
Jag brukar inte ha något problem med min "förpackning av kunskap", men det är klart, mina elever är mellan 3 och 10 år, de kanske har lättare för det där.

Det är inte ett dugg roligt.
Utan det märks tyvärr mycket tydligt att du är helt ovan med att inte vare sig kunna styra informationsflödet eller omgivningens uppförande.

Du har helt rätt i att jag inte kan styra omgivningens uppförande :) Hade jag kunnat det hade vi aldrig haft den här diskussionen.

Mitt jobb som lärare är inte likställt med diktator (=styra omgivningens uppförande) utan att vara en ledare som kan förmedla kunskap och framförallt ge verktyg till att hitta kunskap.

Tror du på allvar att jag blir en bättre hästägare och en duktigare ryttare med din pedagogik?
Jag är inte pedagog.
Så det är ditt ansvar och inte mitt att du tar till dig den kunskap som du behöver.
Även om den kommer i en förpackning som du inte gillar.

Utanför skolans värld så är det så att det är den enskilda individens eget ansvar att ta till sig kunskapen som bjuds och inte förmedlarens ansvar.

Jag säger fortfarande att du ska sluta lägga till information som du inte fått.

Det behövs inte alls läggas till något.
Det här:
En vecka kommer troligtvis se ut ungefär såhär:
mån - vilodag
ti - jag rider ut ca 1-1½ timme lugnt tempo
on - lektioner - 2 pass a 45 min.
to - jag tränar i paddock eller rundcorall
fr - turridning i verksamheten
lö - skogsmulletur med familjen - vi går med hästen tillsammans med barnen (förhoppningsvis även med hundarna såsmåningom)
sö - turridning i verksamheten
Är alldeles förmånga och för långa arbetspass för en häst som dels är dåligt musklad och dels bara gjort detta arbete tidigare:
...nu har han ju iof bara gått deltid och bara under 1 år men det kanske är något som händer vid första uteritten i verksamhet
En verksamhetshäst måste tränas målmedvetet för att hålla för verksamhet.
Annars så kommer förslitningskadorna som ett brev på posten efter några år.
Dessutom så borde hästen vara välmusklad bara med hjälp av fodret.

Mitt jobb som lärare är inte likställt med diktator (=styra omgivningens uppförande) utan att vara en ledare som kan förmedla kunskap och framförallt ge verktyg till att hitta kunskap.

Du har inte det jobbet här.
Så var vänlig och lämna den rollen kvar i skolan där den hör hemma.

Nu så har du mest ägnat dig åt att vara otrevlig.
Och det gagnar inte ditt syfte.

Ingen kul läsning...ni kan väl skicka PM till varandra istället så vi andra slipper läsa ert tjabb??:(

Men snälla du, här har du människor som i mina ögon har en gedigen erfarenhet. Jag läser mer än vad jag skriver, men en sak har jag sett genom åren och det är var kunskapen och erfarenheten finns. Om du tar det för pekpinnar så vet jag inte vad, personligen har jag lärt mig mycket av de som du beskyller för att ge dig pekpinnar. Och i balnd kanske man behöver den där omruskningen för att vakna till.

För att bygga muskler i ryggen krävs en genomtänkt och konsekvent träning, även fodret måste vara genomtänkt och här räcker det verkligen inte med att vårat hö är bra det vet vi trots avsaknaden av analys.

Tips på träning har du redan fått, jag ser det själv som överflödigt att repetera detta en gång till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Ottilia
·
Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: danilo
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 966
Senast: ahmanda
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar