Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

_flisan

Har precis besiktigat en islandshäst som jag ska köpa. Veterinären tyckte att han var lite klent musklad i ryggen och bakdelen.

Hur tränar jag honom bäst så att han bygger muskler i rygg och bakdel skonsamt?

Han kommer att gå i verksamhet halvtid och privat halvtid. Det gör att jag har 3 dagar i veckan med honom, de andra dagarna kommer han att gå turridning och lektion (dock bara med rutinerade ryttare) och så en vilodag såklart :)

Kan tillägga att jag bor i skåne, så möjligheterna att rida i snö och klättra i backar är ganska begränsade :D

Sv: Hur bygger jag bak och ryggmuskler?

Om jag ska svara så har jag byggt mina bak - och rygg-muskler extremt mycket i sommar av att ha ridit barbacka.... Jag har fått ett sånt där tölt-arschle på mina ryggmuskler också nästan. Iallafall mycket bättre än tidigare. Det tycker jag ändå är lite häftigt...min kille har haft och nu har jag också... :D

Ohh sen förstod jag att du menade hästen...:grin:...tja kanske rid hästen i form. Det är väl det klassiska för att bygga rygg-muskler. Rid hästen framåt så får du bak-muskler, sen finns det påskjutsmuskler och bär-muskler. Rid omväxlande kanske... för att träna alla muskler... Var rädd om honom... om han inte är igångsatt tidigare så kanske tre dagar i veckan räcker för honom... Det tar ett år att få igång senor och ligament... Läs på forum ridning kanske...

Tack för ditt svar.

Jag får lusläsa lite mer inne på Ridning, de flesta tips verkar involvera klättring och snö dock :)

Kanske ska önska mig en kälkbacke och en snökanon av tomten i år :D

Jag har min häst norr om Trelleborg och där är det verkligen plattare än platt. *s* Så jag delar ditt problem. Jag har nyligen börjat tömköra honom. Det tror jag kommer att hjälpa honom att bygga både bak- och ryggmuskler.

Rent dressyrarbete ger bra resultat om man kan få hästen ordentlig lösgjord tycker jag. Tempoväxlingar, övergångar och galoppfattningar kombinerat med voltarbete, serpentiner och sidförande rörelser ger resultat rätt snabbt om man får hästen att jobba på rätt sätt.

Förutsätter nu att hästen är igång och endast "dåligt" riden. Har den stått en längre tid och tappat muskelmassa av det och kanske dåligt foder så har man en lite längre väg att gå...

Hästen är igång i verksamheten men har bara varit där i ett år och vad jag förstått så var han i ett uselt skick när han kom dit förra hösten, så han är bra mycket bättre nu men långt ifrån så bra som jag vill ha honom :)

Dressyrarbete som du beskriver är vad jag varit inne på att göra, tömkörning som Ranger skriver om har jag också funderat på. Jag har dock ingen erfarenhet av tömkörning men tjejerna som har verksamheten är bra på det där - får ta en lektion eller två helt enkelt :)

Markarbete säger jag... precis som det är med människor så om man står på alla 4:a och har en hantel i handen och drar den upp mig magen så aktiverar du just ryggmusklerna..
Så man man överför detta till hästen så om hästen får lyfta uppsina ben när den kliver över låga bommar så aktveras ryggmusklerna=)

En annan bra övning är att backa/rygga upp för backar.. alltså du vänder hästen så den har baken mot backen och så ryggar du upp för backen..I början får du ta små backar för detta är en jobbig övning och glöm inte att stretcha hästens rygg och lårmuskler efter denna övning.Första gångerna man gör denna övning kommer hästen förmodligen ha riktig stor träningsvärk så rid inte på den på någon dag efter första gången du gör övningen.

När jag stretchar så drar jag fram bakbenet mot frambenet så drar man ut hela lårmuskeln.. och ge godis mellan frambenen så längre in med huvudet hästen går dessto mer drar man ut ryggmuskelnförsök håll kvar huvudet iallafall i 10 sekunder åt gången!

Andra ävningar är ju att rida hästen låg och lång så skjuter dom upp ryggen kalasbra övning till både unghäsatr eller omusklade äldre hästar=)

Löshoppning är också bra övning.. eller att bara skritta ut mitt i skogen så hästen får lufta på tassarna=)

Dethär är väl vad jag kan komma på just nu som bra rygg och lårbyggande övningar till hästar=)

Tackar för en massa bra tips!

Markarbete känns som ett bra sätt att starta igång honom på. Eftersom jag bara rider honom halvtid (hyr ut honom halvtid till turridnings och lektionsverksamheten som finns i stallet) så vågar jag inte ta i så att han får för mycket träningsvärk :) Vi får ta det i ett stillsamt tempo helt enkelt.

En sadel som passar är ett måste om hästen skall kunna bygga muskler.
Passar den nu när han är omusklad så kommer han att behöva ny sadel om han blir bredare över ryggen..
islandshästar är inte helt lätta att hitta sadlar till.
Många hästar har alldeles för smala och långa/ klumpiga sadlar.

Sadeldjungeln känns väldigt läskig måste jag säga :) Det är nog det jag har mest panik för med hela hästköpet (min första egna häst i mitt nästan 40-åriga liv).

Han är som tur är ganska stor, 142 cm, och har en hög manke så grundförutsättningarna är inte helt omöjliga iaf.

Han kommer att ha dubbel utrustning, en i verksamheten och en privat så jag köper en beg sadel (KenTaur islandsmodell) till honom nu. Jag har en tanke om att jag vill ha en bomlös sadel såsmåningom men det går på tok för mycket pengar iom hästköpet och jag har inte 10-12 000 att lägga på en sadel i nuläget. Får önska det av tomten nästa år :)

Tack för input!

Tömkör. Ta lektioner och lär dig ordentligt. Det är både kul och jätte bra att bygga hästmuskler med. Och som andra redan nämnt, cavallettibommar. Trava över när du tömkör, då måste hästen lyfta på benen och arbeta med både mage och rygg. Bättre än med ryttare på, då kan hästen hitta sin egen balans och ta i ordentligt. Öppna är också en bra övning att få bakdels och ryggmuskler. Det funkar lätt med arbete på töm också. Då kan du lätt se hur/om hästen jobbar korrekt.

Om du har brist på snö, så är även trav i högt gräs lika bra att träna i. Då måste hästen lyfta på benen och musklerna kommer på köpet.

Och framför allt, se till att hästen får tillräckligt med protein och en väl anpassad sadel. Får hästen dåligt med protein har den inget att bygga muskler av. Om sadeln klämmer över ryggen, hindras även där muskelbyggandet.

Jag vet inte var Esarp ligger men antar det är platt där då alltså ;-) Jag har haft min häst på Haväng under sommaren och där finns alla möjligheter träna, backar har vi så det räcker på den här delen av Skåne. Så om du någon gång har möjlighet åka iväg till ställen med andra möjligheter är ju bra.

Annars kan du låta hästen gå över ganska höga cavalettis, det är bra för ryggen. Rida på volt och flytta bakdelen stärker bakbenen och rumpmuskler. Och bra grovfoder o sadel mfl andra tips du fått är ju viktigt.

Esarp ligger i närheten av Genarp som i sin tur ligger precis i kanten på Romelåsen. Iom att det är en ås här så finns det förvisso backar men de är mitt inne i skogen och ofta väldigt hala av löv och lera. Det är helt fantastiska skogar att rida i men de är fulla av vildsvin (och då menar jag verkligen fulla av, det är läskigt många här) så man lämnar inte gärna vägarna för att rida rakt ut i backarna heller.

Jag tackar för alla tipsen! Ska bli spännande och roligt att sätta igång.

Ett år är ganska lång tid för att få hyfsat med muskler även om hästen var i dåligt skick, hur är han jämfört med de andra hästarna där när det gäller musklingen. Spontant känns det fel att en omusklad häst jobbar 6 dagar i veckan, det behövs bra mat, rätt arbete och ordentigt med VILA mellan varven för att lyckas. Ena dagen jobba hårt och nästa dag vila och så några extra dagar dagar/en vecka då och då. Med den arbetsbörda hästen verkar få så kan det bli hårt. Hur mycket går verksamhetshästarna normalt på stället?

Jag förstår hur du tänker. Grejen är väl just det att han inte gått så mycket i verksamheten och därför inte heller blivit fullt så musklad som han kan bli med lite målinriktad träning. Han är den verksamhetshäst som går minst, han används inte ens varje dag i verksamheten (en av anledningarna till varför de vill ha honom som deltidare). Han är ju inte helt omusklad, han gick igenom besiktningen utan anmärkning, det var mer en kommentar och ett tips från veterinären. Jag såg det mer som en chans att ge min ridning ett mål, jag är absolut inte tävlingsmänniska men jag kan inte heller göra saker utan att ha mål att sikta mot.

Verksamheten har bara lektioner en dag i veckan (som består både av uteritt och lektioner i paddock - beroende på väder och säsong), resten är skogturersom oftast går i ganska lugnt tempo. Det känns inte som om arbetsbördan är för stor för någon av hästarna där. Skulle gissa på att de rids ca 2 timmar per dag, ibland mer och ibland mindre såklart.

En vecka kommer troligtvis se ut ungefär såhär:
mån - vilodag
ti - jag rider ut ca 1-1½ timme lugnt tempo
on - lektioner - 2 pass a 45 min.
to - jag tränar i paddock eller rundcorall
fr - turridning i verksamheten
lö - skogsmulletur med familjen - vi går med hästen tillsammans med barnen (förhoppningsvis även med hundarna såsmåningom)
sö - turridning i verksamheten

Det rör sig alltså om en mycket långsiktig träning, absolut inget som frestar på honom. Vi har inte bråttom, vi ska ha kul ihop och gilla varandra!

Alltså en islandshäst bygger inte muskler på "Lugna turer i skogen".
Utan dessa turer frestar bara på benstomme och leder när musklerna inte orkar bära ryttaren.
Bygga muskler kräver ett helt annat arbete som ger styrketräning.
Och det arbetet gör att hästen kanske bara orkar 20 min av ridning, sedan så får den mjölksyra i musklerna och måste återhämta sig.
Samt dagen efter ledigt från arbete.

Det arbete som ni förväntar er av hästen kräver att hästen redan är upptränad.
Och det är den inte.

Och dessutom så måste ni börja med att ge hästen tillräckligt med proteiner i fodret.
Annars så blir det bara dåligt.

Känner att det här blev lite "pekpinneattityd" här och jag väljer att inte gå in i den här diskussionen med dig.

Jag litar helt och fullt på de som driver verksamheten. De har bla ett nära samarbete med Emelie Romland (som håller träningar här) och det tycker jag borgar för en sund inställning och kunskap kring hästar och ridning.

Jag frågade här på Bukefalos för att jag vet att det finns en oerhört stor kunskap här och det är bra med olika vinklar på saker och ting. Men en attityd som utgår från att det bara finns en rätt väg (och att jag såklart gör/tänker på fel sätt) är inget jag ens orkar diskutera.

Känner att det här blev lite "pekpinneattityd" här ....

Det var meningen.
Då du utsätter din häst för en risk med det upplägget som du har.
En häst som inte är tillräckligt musklad och skall bära vuxna ryttare en längre stund kommer ofelbart att bära med skelettet och lederna den största delen av arbetet.
Och det är i detta läge som den förslitning som ger förslitningskador kommer.
Islandshästen är en liten häst och det måste man ta hänsyn till genom att ha den vältränad innan man förväntar sig något större arbete av den.

Spatt, kotledsinflammation och kissing spine är några exempel på de problem som kan uppkomma.
Så i detta fallet finns det bara en korrekt väg att gå - den för hästen mest fysiologiska vägen.

Och jag tillhör en av dessa med "en oerhört stor kunskap" som finns här på Bukefalos.
Men det är ju din häst och du gör ju som du vill.
Nu så har jag i alla fall delat med mig av min kunskap.

Jag litar helt och fullt på de som driver verksamheten. De har bla ett nära samarbete med Emelie Romland (som håller träningar här) och det tycker jag borgar för en sund inställning och kunskap kring hästar och ridning.
Vill du känna bättre resultat av en målmedveten träning så bör nog hästen inte gå så mycket som halvtid i verksamheten. I alla fall inte dom första månaderna. Räcker nog med en gång i veckan. Och var noga med att han får ordentligt med protein om du jobbar med att bygga upp muskler. Klättring är bra. Men var uppmärksam på träningsvärk som kan komma. Då är det bra om hästen inte behöver gå i verksamhet. Du får mycket större utrymme att anpassa träningen då.
Diskutera med dom som driver verksamheten. Ni kan säkert komma fram till en bra lösning.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss med våra nya varmlod som nyss blivit ridhäst. Lite pepping, tips och råd, frågor...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: Ottilia
·
Träning Hej, Idag har äntligen dagen kommit då jag fått reda på vad min älskade häst haft för problem nu en längre tid. Han hade inte gjort...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: danilo
·
M
Träning Hej! Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök...
2
Svar
38
· Visningar
4 966
Senast: ahmanda
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset