Hur broddar man?

Gabriol

Trådstartare
Nu har jag fått världens löjligaste problem! :o
Har bara haft oskodda hästar innan, och nu har jag en med skor! Har aldrig broddat i hela mitt liv och har ingen aning om hur man gör. :crazy:

Någon som vill ge mig en utförlig beskrivning? ;)

Sv: Hur broddar man?

Jadå!

1. Rensa broddhålen. Lättast är att först göra rent med en spik eller liknande. Skruva sedan i och ur gängtappen (googla om du inte vet vad det är :p) så att det blir riktigt rent = lätt att få i själva brodden.

2. Sätt i brodden i hålet, skruva i med hjälp av det fyrkantiga hålet som finns på gängtappens sida.

Svårare än så är det inte ;)

Börja med att rensa ur broddhålen med till exempel en söm.

Sedan använder du en gängtapp för att brodden ska gå att skruva i.
Var noga med att skruva rakt från början, annars blir gängorna sneda och det blir svårt att få i brodden.
Se upp så att hästen inte sätter ner hoven när gängtappen sitter fast, då går den av!

Sedan skruvar du i brodden, och drar åt med en broddnyckel, eller skiftnyckel - klart! :)

Om du inte ska ha brodd i hela tiden är det smart att fylla hålen med en liten bomullstuss när du tar ur broddarna, så slipper du fixa hålen varje gång du ska brodda. :idea:

Du har fått bra beskrivningar men nummer 1 är att du har hästen skodd med en vintersko som har broddhål!
Jag förordar 2 broddhål så att hästen kan stå jämt.
Värt att tänka på är dock att glidmomentet blir nästan obefintligt med brodd så direkt det slutar vara vinterföre måste du brodda av (d.v.s. skruva ur broddarna ur broddhålen).

Det finns också små "pluppar" man kan köpa och ha i broddhålen om du under vintern satt på vinterskor med broddhål men det inte är vinterföre ännu.

Tack för svaren allihopa! :)

Trodde att det fanns minst 2 broddhål i alla skor, men det finns det alltså inte?
Tog det för givet, har inte ens kollat om han har broddhål. (Nyinköpt häst)

2 broddhål finns det alltid men inte säkert att de är gängade om du inte bett om det..vissa hovslagare gängar alltid sina vinterskor men inte alla! och då har man ett litet h-e :devil:att få i brodden...

I skåneland har jag hört att det vara svårt att få tag på skor med 4 broddhål, då får du antagligen be om det speciellt. Men det kan ju ha ändrat sig.

I skåneland måste man dessutom påminna hovslagarna om att BORRA skorna först, det är ingen service som är självklar och som dom gör per automatik om det inte är hopphästar som skall tävlas på gräs! Mina stallkamrater med dressyrhästar blev varse om detta när det även blev vinter i skåne och flera hästar inte hade borrade skor....

Men va f*n. Man går in på granngården eller välsorterade ridpsportbutiker och köper skor med broddhål. De är gängade och klara.

Jag kör med Mustads SM skor. 2 hålade på sommaren (ifall jag skulle få för mig att göra något som kräver gräsbrodd) och numera 4 hål i varje till vintern.

Vi köper aldrig skor själva, det ingår i skoningen, ibland byter hovslagaren modell mellan skoningarna också, just nu väldigt modernt att inte ha några tåkappor fram.

Vilken bra tråd! Jag är i samma sits som dig!

Men jag misstänkar att skorna som hon fick på har ogängade hål. De är alltså borrade för broddar men där är inte spår i dem..

När jag köpt det jag behöver så tänkte jag testa på en avlagd sko och när jag fick ge upp och ge sambon den så sa han att man var tvungen att gänga igenom också, alltså antingen när skon är av eller så går det inte. Vad säger ni kunniga?

Sen köpte jag tre olika sorters broddar för jag tänkte höra med min granne om vad som ska användas, men jag kan ju fråga er också..

en var liten och ska sitta i när man inte behöver broddar men för att hålla hålet öppet lixom.. i hagen och så.. Så den vet jag ju..

Sen var det en isbrodd -är det till grusvägar med is eller när man ska ut på en frusen sjö?

Sen var det en som inte var så spetsig men ändå lika stor som isbrodden.. den var mer som en kub -när använder man den?

Tacksam för hjälp!

Det finns 2 olika broddstrolekar den ena är anpassad för travskor 5/16 kallas den, finns i olika längder 6, 7, 9, 12 mm, sen har du den andra 4/8 som är anpassad för ridskor, isbroddar bör nog endast användast vid extremt isiga förhållanden ex, ridning på sjöar eller ren is...

Trodde att det fanns minst 2 broddhål i alla skor, men det finns det alltså inte?
Tog det för givet, har inte ens kollat om han har broddhål. (Nyinköpt häst)

Min hovslagare smider skorna själv och man får aldrig skor med broddhål om man inte ber om det.

Tack för svaret!

kl

kan man gänga ogängade skor som redan sitter på hoven?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat