Hur bra är ni?

G

Goldpilz

Ni har säkert fått betyg någon gång i diverse olika ämnen. Jag som går på hästlinje på gymnasiet har även fått mitt arbete i stall och hästar betygsatt. Frågan är nu, hur pass bra NI tycker att NI är på en skala från 1-10? Skriv gärna en kommentar om varför DU tycker att du förtjänar en 10:a på ridning tex. eller en 5:a på hästskötsel.

Hur bra är ni på..

Hästkunskap:
Hästskötsel:
Ridning:
Rutiner:
Utrustning:
Mockning:
Foder:

Tänkte här under förklara lite om vad jag menar med de olika punkterna här ovan..

Hästkunskap: Hur pass mycket kan du om hästar i det stora hela? Kan du lite om mycket eller mycket just inom ett område? Är du kanske en hejare på avel men kan inte så mycket om hästens sjukdomar eller är du en hejare på hästens beteende eller kan du helt enkelt lite om allting? Kan du mer än mycket, eller kan du inte så värst mycket?

Hästskötsel: Vet du hur en häst ska skötas varje dag för att må bra? Hästskötsel är ungefär som "hästkunskap" men innefattar mer om din hästs dagliga omvårdnad.

Ridning: Kan du rida en häst på ett korrekt sätt? Vet du hur en häst jobbar i rätt form? Kan du lösa "problem" hos olika typer av hästar och få de att jobba korrekt?

Rutiner: Hur pass bra och noga är du med att sköta de dagliga rutinerna? Går du upp och släpper ut hästarna exakt klockan sju varje morgon eller tar du dig en sovis "när du känner för det" någon gång då och då? Fodras hästarna prick halv tolv varje dag eller väntar ju lite en dag för att "kolla på ditt favvoprogram"?

Utrustning: Kan du se att en sadel ligger rätt på en häst? Kan du se vilket träns och bett just den hästen behöver? Kan du mycket om hästens utrustning eller är du en medelmåtta?

Mockning: Hur pass noga är du när du mockar?

Foder: Hur mycket kan du om foder? Har du en exakt uträknad foderstat till din häst och kan du beräkna den själv utan hjälp av foderrådsgivare? Kan du se till att "just den" hästen får en foderstat som passar "just den"?

Kommentera gärna varför du just sätter "det" betyget på dig.
Själva skalan 1-10 får du själv bilda dig en uppfattning om..

Sv: Hur bra är ni?

jag vill inte betygsätta mitt intresse.... det skulle ta udden av det roliga... har gått i skola alldeles för många år redan... behöver ha en del av mitt liv som jag enbart gör för att jag tycker det är roligt o jag mår bra av det... därför har jag inte heller valt hästarna som mitt yrke utan väljer att behålla dem som mitt livs intresse...

dock vet jag att jag tar väl hand om mina hästar o är väldigt noga med dem... o är mån om att de ska ha de bra...

Hästkunskap: 9 (Känner nog att jag kan mycket om hästkunskap)

Hästskötsel: 9 (Samma sak här)

Ridning: 6 (ridningen är väl strax över medelmåtta)

Rutiner: 2 (De enda rutiner jag har är att hästarna kommer in och ut varje dag och jag mockar varje dag och att de fodras 3 ggr om dagen.)

Utrustning: 7 (kan väl en hel del om utrustning, men det är mycket som jag fortfarande inte vet så mycket om och varför vissa saker används)

Mockning: 9 ½ (Är jättenoga med mockningen, men vissa dagar när jag har riktigt bråttom, så kan det bli en snabbmockning)

Foder: 8 (Jag har inte uträknade foderstater till mina hästar men kan ändå se ganska bra att de mår bra av det de får)

Törs inte betygsätta mig själv , men gör alltid mitt bästa, mockingen däremot vågar jag nog sätta en 10a på

Hästkunskap: 8 (Visst kan man en hel del, men man är ju långt ifrån fullärd.)

Hästskötsel: 9 (Jag är alltid väldigt noga med hästens skötsel!)

Ridning: 8 (Kanske lite bättre än en medelmåtta?)

Rutiner: 9 (Jag är hemskt noga med rutinerna!)

Utrustning: 7 (Det man inte kan, tar man reda på!)

Mockning: 9 (Vi har torv, så att mocka är inga problem.)

Foder: 8 (Jag är noga med hästarnas foder och det jag själv inte kan, rådfrågar jag en foderexpert om.)

Hästkunskap: 9 (färger, tecken, sjukdomar, bettende, rang m.m får en ganska bra blick över en häst ganska fort, tänker väldigt mycket på sånt här)
Hästskötsel: 10 (hagvistelse, stallmiljö, foderrutiner, visitering, skölja bort lera så att det ej bli skav, trimma nackhåret m.m)
Ridning: 9 (passar inte ihop med 100% av alla hästar, akn oftast lösa problem och känna rörelseran genom hela hästen och min kropp, logiskt och sunt tänkande kring skolning och andra dressyrrörelser, vet hur man driver fram kraften som behövs för att utföra en övning)
Rutiner: 7 (foder och hagvistelse(utsläpp) är det 10 på, men storsmörjning, boxskrubbande, start och längd på ridturer varierar ganska kraftigt, skulle jag ha häst på gården skulle 10 min hit eller dit inte spela så stor roll på morgon eller kvällsfodring, lunchen 30 min hit eller dit.. även intag tidigare/senare beroende på väder.. sålänge hästarna trivs så..)
Utrustning: 9 (kan välja ut den bäst passande sadeln av 2 olika, noga med schabrakets passform och att sadelgjorden ligger rätt, ev tunnel ska inte var knölad.. träns ska vara rätt anpassat och bettet likaså, bettet ska vara det mildaste och hästen ska trivas med det. )
Mockning: 10 (kastar hellre ut lite för mycket än för lite, högar som hästen trampat i försöker jag inte skaka ut ½ dl spån ur utan slänger hela för att slippa få trasiga boillar överallt, när man mockar kiss i botten och det bli lite kvar tar jag "rent" spån och krafsar runt och tar bort så att det mesta av kissspånet försvinner i kärran.. lägger alltid det rena spånet bara på matplatsen där jag krattat bort "gammalt spån", sprider ej ut det över hela ytan, ser till att lägga det äldsta spånet på de populära kiss och bajsställena så att det åker ut dagen efter)
Foder: 10 Räknar första efter grovfodrets näringsvärden och hästensa behov, ändrar om hästen ej mår/presterar bra på foderstaten.. justerar kanske en gång i veckan tills det blir bra om det inte är bra från början..

Okej nu tar jag inte det här jätteseriöst:D

Hästkunskap: 8 kanske?
Hästskötsel:vågar man sig på en 9a?
Ridning:är Jan Brink en 10a är jag definitivt inte mer än en 6a:angel:
Rutiner: Jag tycker rutiner är viktigt, så en 9a?
Utrustning: Jag gör mitt bästa, en 8a?
Mockning:hmm.. visst kan jag mocka, men jag är ganska långsam och tar ofta ut rätt mkt strö:angel: 7a!
Foder: Här gör jag mitt bästa och kan grunderna, men behöver mkt mer kunskap och hjälp med att räkna ut foderstater!7a

Hästkunskap: kan endel men absolut inte allt, ger mig en 6:a. Klarade iaf första året på hippologen med betyd G så lite måste det finnas någonstans djupt inne bland de små grå.
Hästskötsel: tycker att jag förtjänar en 9:a här, praktiskt erfarenhet är jag nog bättre på en faktakunskap.
Ridning: haha, här blir det en 2:a, jag kan sitta i sadeln med huvudet upp och fotsulorna ner, och så kan jag rida lätt också! (föredrar körning)
Rutiner: 2:a här med, det enda som är säkert är att hästarna går in, ut, får mat tre gånger per dag och att jag mockar deras boxar.
Utrustning: hmmmm. betyget här får bli 8:a, eftersom jag hållt på en del med travare har jag hyfsad koll på alla skydd och bett och sånt. Det jag egentligen inte kan är sadlar och hjälptyglar.
Mockning: Min enda 10 poängare, känner att jag kan det, till och med i sömnen blir det skinande rent=)
Foder: är mycket intresserad av foder och foderstater, ger mig själv betyg 9.

Man lär så länge man lever! Ibland tycker jag att jag lär mig nåt nytt så gott som varje dag.:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar