Hur börjar ni med galoppen på en ung häst?

Sv: Hur börjar ni med galoppen på en ung häst?

Intressant är ju att tänka på att man genom forskning faktiskt visat att unga hästar mår bra av belastning (det gör unga människor också) och utvecklas bättre fysiskt - blir starkare i ligament, muskler, utvecklar bättre syreupptagningsförmåga, stärker hela sin rörelseapparat helt enkelt.

Därtill finns det ju forskning på människor som visar att även hjärnan behöver träning när man är ung - såg ni inte dokumentären på teve för ett tag sedan om barnhemsbarn? Det är förstås inte säkert att samma gäller för hästar, men hursomhelst mår ju den unga hästen gott av miljöträning och mental stimulans - det vet "alla".

När det handlar om en annan varelse måste man givetvis vara lyhörd och kunnig - ha järnkoll på hur hästen svarar på den träning man gör, anpassa träningen till individen. Jag skulle själv inte välja att rida på en 2,5-åring - jag tänker att man kan träna på många andra sätt som är "lättare" att anpassa efter en ung häst. Men jag skulle inte förkasta det helt ändå - om det görs med lyhördhet och "känsla" så kan det kanske bli bra ändå....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar