Hur började du med hästar?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ZorroLouise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 294
Sv: Hur började du med hästar?

Jag har ingen aning om huruvida det fanns någon utlösande faktor till mitt hästintresse. Det verkar vara medfött - redan när jag var pytteliten lockade hästarna mer än något annat. Jag är verkligen inte uppväxt i någon hästfamilj. Mamma red när hon var ung, men hade inte ridit på åratal när jag föddes, och har inte ridit sedan dess heller. Ingen annan i familjen är det minsta hästintresserad.

Min första ridtur blev på grannens shettis när jag var 7. Jag gick jämt bort till deras hage, och kunde sitta där i timtal och bara titta på hästarna. Grannen noterade mitt intresse och en kväll tog hon helt sonika med sig shettisen och ringde på hos oss för att bjuda mig på en ridtur. Det är mitt absolut tydligaste och mest levande barndomsminne - jag kommer precis ihåg hur det kändes att sitta där och ha en varm hästkropp under mig och se världen mellan ett par ludna öron. Jag visste direkt att jag hörde hemma där. :love:

Visst kan man se hur lycklig jag var?

daisy001.jpg

Jag fick rida en hel del på den shettisen (lilla fina Daisy, min allra första kärlek!), under min underbara grannes överinseende. Ett år efter den första ridturen började jag på ridskola, och sedan dess har mitt längsta hästuppehåll varit två månader (under vilka jag höll på att bli galen). Jag har aldrig haft möjlighet att ha egen häst, men har kombinerat ridskola och medrytteri/delfodervärdskap. 22 år i sadeln nu och många fler ska det bli. Kan inte tänka mig ett liv utan hästar.

Jag övertog hästeriet när jag var 48 år efter att min dotter upptäckte att det fanns andrar saker som intresserade henne. Satte mig på ridskola o hu o hej nu har jag två hästar o fundera på en tjedje.

När jag var liten ( 0 - 8 år ) bodde vi vägg i vägg med ett känt travstall. Hästarna har ju alltid varit intressanta - så stora och spännande :D Travtränaren lät mig och en kompis sköta travhästarna efter skolan, borsta, ta in och ut, duscha och sela. Vi fick även rida dagligen på familjens shetlandsponny. Var man ledsen smög man sig alltid till stallet, satte sig i någon box eller tog en kopp varm choklad :D När vi flyttade därifrån började jag på ridskola och på den vägen är det. Oändligt tacksam mot tränaren, utan hans stall och ponny hade jag kanske sysslat med någonting annat idag. Nu kan jag inte föreställa mig att räkna bort hästarna från vardagen :)

Min mamma höll på med hästar som ung, så det var aldrig något snack om att jag också skulle bli en hästtjej. Jag blev uppslängd på ponnyridning första gången som 11-månadersbebis, tror jag, och hon såg till att styra in mig på hästintresset med böcker, leksaker, ridturer osv. under hela min uppväxt.
Började sedan rida lektion i 6-årsåldern, och när jag fem år senare slutade med hästar efter en ridolycka tvingade hon mig att börja med ponnytrav istället, trots att jag satt och grinade i vagnen av rädsla under varje lektion, haha.

Sedan blev jag förstås mer och mer säker och fast i hästarna igen, började köra lopp men återupptog också ridningen igen och gick så småningom över till att arbeta med "riktiga" travare. Idag skulle jag hellre dö än leva ett liv utan hästar. Så även om det inte brukar ligga något positivt i att tvinga sina barn att syssla med aktiviteter de hatar, är jag glad att min mamma gjorde det. :D

Uppvuxen på hästgård och jag slutade med hästar när jag flyttade hemifrån, hästarna var för mig inget intresse kändes det som utan bara ett jäkla slit.

Började om med hästar för snart 8 år sedan när yngsta barnet var 11 år och ville ha en och nu är jag ägare till en underbar Islandskille.

Min mamma red när hon var ung (bland annat russet Lilleman som är med i Britta-böckerna), och min storasyster har ridit och tävlat i hoppning i många år. Så redan när ja var lite drygt 2-3 år släpades jag runt på hopptävlingar, och fick börja på ridskola när jag var 4a. 6 år gammal sprang jag runt med syrrans tävlingshäst (dryga 160 i mankhöjd) på tävlingsplatser utan någon vuxens sällskap, och den där arma hästen följde mig vart jag än gick :love:

Så jag är väl mer eller mindre uppväxt i hästintresserad familj i allafall :)

Min storebrors dåvarande flickvän tog med mig till ridskolan där hon brukade jobba lite och jag fick prova att rida på en ponny. Jag blev störtkär i ponnyn och har sedan dess varit fast.
Innan det tror jag inte att jag hade något större hästintresse, det sa väl klick. ;)

jag har alltid varit en hästtoka. varför vet jag inte, men hästar fascinerar mig :love: när jag var liten gick jag ut i skogen o letade hästar, mina föräldrar var väl inte så jätteglada över att jag spang iväg :angel:

min faster har haft hästar sen början av 90-talet o det var där jag började rida, några gånger per år från jag var 7 år. jag började på voltige o höll på med det mellan jag var 8-11 år. när jag slutade med voltigen så saknade jag hästarna enormt.. jag tjatade i tjatade o tillslut fick jag börja på ridskola när jag var 12.

vid 14 års ålder fick jag bli medryttare på min fasters häst och har sedan dess ridit hennes hästar. :) efter 6 år på ridskola så slutade jag där för att helt satsa på min fasters hästar!

Jag började på riktigt väldigt sent ändå, typ 8-9 eller nått.
Jag hade till o från gått någon kortvarig privat "ridskola" på islanshäst och har väl alltid tyckt dom varit fina o så men inte direkt varit mycket involverad.

Så var vi med mammas kompis hos en tant hon kände, denna tant hyrde ut några boxplatser och då när vi var där stod ett varmblod, kallblod och även en vit D-ponny där.
jag blev betuttad i den vita ponnyn av någon anledning och tjatade på mamma att fråga sin väninna om tantens nummer och om jag fick komma och rida (förutsatte att det var hennes hästar)
Till sist fick vi numret till ägaren och jag blev förälskad i Clever, en fd.ridlägerponny som var himla snäll men med humör :) På den vägen blev det helt enkelt. Jag drillades till att uppskatta ALLT med hästar och inte bara ridningen i det stallet och masserade den stackars ponnyn jäklaranamma :D

Min mamma har "alltid" haft häst och såg till att jag började på ridskola när jag var ett år. Så när jag väl var stor nog att ha en egen vilja var jag redan fast... ;)

Min mamma har "alltid" haft häst och såg till att jag började på ridskola när jag var ett år. Så när jag väl var stor nog att ha en egen vilja var jag redan fast... ;)
Jag har alltid tyckt att hästar var intressant och söta och så, men det RIKTIGA hästintresset började inte föränns när jag var 9 och mamma satte upp mig på en liten gullig ridskola med små ponnys :)
sen dess var jag fast.

Det fanns en gammal Häst på Landet som hette Irja som vi fick sitta på runt -65
Sen Tog morfar med mig och min Syster ( som hatade och hatar Hästar) till Lidingö stallet . Sen blev det Ryttarstadion .
Jag red på en Jättestor Häst som hette Ruter, hon hade en manskapssadel som jag kommer ihåg att jag fick ont mellan benen av, men vågade inte säga nåt :o.
Kanske därför jag fortfarande har dålig sits !

Hej från Hambo

Mina föräldrar träffades på ridskolan... Pappsen var bästa kompis med ridskolechefen... Så.... på den vägen är det....

Jag har alltid älskat djur, alla djur. Lekte nästan aldrig med dockor osv utan det var bara mjukis- och plastdjur. Tjatade om hundar, katter och hästar jämt. Men hästintresset fastnade verkligen efter att jag sett på ett luciatåg med hästar i ett närliggande stall. Jag gick storögd omkring inne i ridskolan och såg tindrande på alla hästar med glitter i manen, och så luktade det så gott också ;). Efter den gången, tror att jag var kring åtta år, var det hästar som gällde och det håller i sig än idag :D.

*KL*

Född in i det. Mina (betydligt) äldre halvsystrar hade banat vägen, och när jag kom till världen fanns redan två ponnyer på gården. Och på den vägen var det..

Pappa har alltid varit förtjust i hästar, och berättat många ggr om morfars arbetshästar och somrarna hos morfar (hans morfar alltså) så han var inte så svårövertalad när systrarna började tycka 'pappa, ponny', och han lärde sig köra i samma veva de införskaffades, och fortsatte med körningen tills ponnyerna gick i graven, långt efter alla vi barn vuxit ur dem. Han är fortfarande mycket hästförtjust, sålänge det är 'riktiga' hästar - med andra ord rejäla ponnyer eller kallblodshästar ;)

Mamma hade ingen hästerfarenhet eller intresse, men det var ju bara att 'hänga på' liksom.

Så - jag skyller precis allt på mina föräldrar ;P

När det begav sig, på salig H :love:, den bästa läromästare man kan tänka sig. Welsh Mountain, imp England. 120 cm i mkh, och hade gjort 'allt'. Jakter, ponnygalopp, ponnytrav, hoppning, dressyr - rubbet. Ca 18 år när jag kom till världen (okänt födelseår, men troligen 1960)

importeradebilder3736.jpg

Lärt ett otal barn att rida och utbildad dem, var med oss till 1993 då han var 33. Fanns där hela min uppväxt :love:

Många år senare:
importeradebilder4682.jpg

Senast ändrad:

Jag är uppväxt bredvid ett stall så man sprang ju där hela tiden när man var liten ;) Fick åka på tjejernas hästar (nu pratar jag om när jag var sådär 3-5år), och senare rida lite mer "riktigt". Mamma är allergisk mot hästar men hade 2 egna när hon var yngre. Både jag och min syster var mycket i stallet vid oss när vi var små, och började sedan rida på ridskola.
Red mycket på en snäll ponny hemma i stallet, och när sedan de andra ponnyerna flyttade till andra stall lånades en 2-årig knappt hanterad new-forest in som sällskap till den som stannade. Denna ponny börjades såklart pysslas med och reds även in av oss, vi köpte henne sen när hon var 5år -jag var då 9 och min syster 11.
Systern växte ganska snart ur c-ponnyn då hon är ganska lång, och en större köptes till henne. Och på den vägen är det, har bara rullat på :laugh:
Mycket hänger ju ihop med mammas hästintresse, och föräldrarnas vilja att ställa upp för oss.

Hur kommer dig sig att du håller på med hästar? Född i hästfamilj? Såg du något på tv som liten som fick dig att vilja rida? Vad var det som gjorde att du började hålla på med hästar egentligen?

Jag har en systerdotter som jag tycker att det vore så himla kul om hon intresserade sig för hästar när hon blir lite äldre, men hur skapar man ett intresse? Självklart skulle jag aldrig tvinga henne om hon inte tycker att det är intressant, men jag vill iallafall presentera idén för henne på ett bra sätt.

Vad tror ni?

Mina föräldrar träffades på ridskolan, i släkten finns skogs- och jordbruk med häst, travtränare, galoppörtränare, ridlärare/tränare o.s.v. så i mitt fall kom det i arv kan man väl säga :D . Jag håller fortfarande på vid 48 års ålder, dottern har hästar men sonen är ointresserad (båda är vuxna och utflugna). Presentera det gärna men bli inte besviken om det inte blir nåt.

Håller helt och hållet med Piraja här... Bara presentera och låt intresset komma av sig självt.

Som sagt jag har samma bakgrund som Piraja. Har ridit i hela mitt liv. Har provat på allt inom häst. Bor sen x-antal år på egen gård och kan ha upp mot 15 hästar här utan problem.

Har en dotter på 20 +... Hon hade allt serverat på silverfat....
Hon hade kunna få vilken häst som hels... Och jag hade gladeligen betalat och backat upp...

Tror ni hon är hästintresserad???

Nope.. inte ett skvatt...

Total avsaknad av djurintresse hos henne... och hästar är nog det djurslag som intresserar henne minst...
Detta trots att hon borde fått det med generna... I alla fall om mina gener fått bestämma... Har ju hela släkten full med hästmänniskor... De släktingar som inte har häst är lätträknade... Men jag tror faderns gener bestämde i det fallet.. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka