Hur började du med hästar?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ZorroLouise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 294
Sv: Hur började du med hästar?

Mamma satte mig på en shettis när jag var 4år. Sen dess har jag vart hooked :laugh::D

Hej!

Jag har alltid älskat djur, men jag började rida när min kompis började (Jag gjorde allt som hon gjorde- utom basket).

Medans hon fladdrade omkring och bara gillade ridningen blev jag helt fast på både hästar och ridning och det är jag ännu. Hon slutade för masssa år sen.

Jag tror man nånstans måste hitta intresset själv och ju mer nån "vill" att man ska gilla något desto mer tar man avstånd ifrån det.

/ Lavinia

Jag var 4 år när mamma och pappa tog mig till en ridskola. Vet inte om det var jag som hade tjatat eller om de ville att jag skulle testa på att rida. Men efter första gången var jag fast, ridning var och är helt underbart :)

När jag var 5 år bodde jag hos min moster i tre veckor under sommaren.
Det var något slag av karneval och i denna karnevalen ingick hästar.
Det sa bara klick!

Jag blev störtförälskad i dessa underbara djur. Jag bestämde mej då att när jag blir stor så ska jag bo på landet och ha häst!

Mina föräldrar var inte hästintresserade. Dom undrade varifrån jag fått detta intresse. Det bara fanns där.

När jag var 7 år började jag spara till en häst. Dom pengarna var öronmärkta! Jag SKULLE ha en häst.

Min dröm gick i uppfyllelse. Nu bor jag på landet och har häst. :love:

Min mamma red när hon var ung och pappa var med sin syster ett par ggr på ridskola - det resulterade i att pappa köpte en häst när vi flyttade ut på landet, jag var bara några månader gammal, då fick jag rida med pappa i sadeln - när jag var 3 köptes även en ponny och på den vägen är det. Pappa tränar numer travhästar på hobby-nivå och mamma har så sent som i förra veckan köpt en häst igen efter 25 år utan.... Jag red på ridskola mellan 6 och 9 års ålder och var ifrån hästarna under plugg o rese-tiden några år. Mina bröder utvecklade inte ngt intresse dock... Men de blev inte "ansvariga" för stallet när de var små heller...

Nu i sommar kommer jag flytta min häst o mammas till vår egen nya gård o då kommer en liten shettisdam med också - min dotter på 2,5 är i stallet o borstar på henne ibland o rider några steg (men roligast är att greja med de rosa borstarna...). Jag kommer dock passa mig för att be henne greja med shettisdamen utan hon kommer få be om det, så att jag aktar mig för att pusha på henne ngt. Mendet är klart - när jag måste mocka o liknande så har hon o lillsyrran inget annat val än att följa med mig...

Jag är väl född in i hästeriet... Första gången jag satt på en häst var i mammas mage. Sedan jag var liten har jag följt med till stallet.

Hade några år uppehåll 2-3 kanske, sen började jag på ridskola när jag var 11 år. Sedan dess har jag hållt på med hästar och fick min första egna när jag var 16 år....

Börja ta med henne till stallet och låt henne utveckla intresset själv. För vissa kommer intresset senare. Nu kommer ju snart sommaren och våren också och då är ju allt roligare också....:laugh:

//Domino_s

Har alltid älskat djur, speciellt hästar.
Började rida när jag var 6 år, min lilla syster var allergisk så jag
fick rida i ridskola och hos en barndomsvän.
Min största önskan var ju en egen häst.
Är 34 nu och rider fortfarande.
Min dotter har egen häst hon är sju år.
:banana:

Mamma tog oss till ridskolan när vi var 3-4 år gamla. Knatteridning med ledare. :D Efter det var det lite islandshästar, nåt russ osv vi var medryttare på/hyrde någon dag i veckan. Sedan blev vi medryttare på en fjording när jag var i sexårsåldern, var till slut halvtidsfodervärdar 4 dagar i veckan på två hästar. Red fjordingen och hans kumpan tills han blev för gammal, han är idag (17 år !!! senare :crazy:)30 år gammal och går bara på små promenader och står kvar i samma stall som jag med mina hästar. Har egna hästar sedan tre år tillbaka, är nu uppe i tre stycken. :laugh:

Intresset har funnits så länge jag kan minnas. Vi hade hund hemma, men det är det enda djur jag hade nära som liten. Inga hästar fanns i min omgivning och ingen med hästntresse. Jag blev ändå tokig så fort jag fick se hästar. "Släkt till släkten" hade en gård med hästar och när jag var i 3 årsåldern var vi där och jag blev upplyft på Bambo, gårdens shettis. Jag var alig av lycka.
Vart hästintresset kommer ifrån har jag ingen aning om, men det är lika starkt än. Jag har inte haft några avbrott från hästarna under livet. (och är 40+ nu)
Det kanske är medfött, vad vet jag?;)

Min mamma och pappa träffades på en ridskola. Så jag tror att jag kunde rida före jag kunde gå:laugh:

Har alltid haft hästar runt omkring mig. Så för mig är det naturligt att ha häst. Har inte alla det :confused::D

MVH Russin8

När jag var i 7-8-årsåldern brukade jag och en kompis gå till ett stall i närheten. Tror det var då som hästintresset började. Fast mamma hittade nyligen ett foto där jag sitter på en ponny med ett stort leende på läpparna. Ser ut som att jag var 4-5 när bilden togs. Tyvärr tröttnade min kompis efter ett tag och då tyckte inte jag det var lika roligt att gå till stallet. Det var svårt för en kille att ta sig in i tjejgänget. Fast jag fortsatte att läsa hästböcker och hästplanscherna hängde kvar till jag flyttade hemifrån. Blev till och med några nya hästprylar under de åren. Prenumererade på Min Häst under många år.

Sedan blev det turridningar några enstaka gånger och en och annan ridtur på någon bekants hästar.

För drygt 2½ år sedan började min dotter på en ridskola nära där hennes mamma bor. Jag var med henne på lektionerna varannan helg. Efter två terminer tröttnade vi på hur dåligt organiserade lektionerna var. Ibland tog det halva lektionen innan ens alla hade suttit upp, på grund av häst- och utrustningsstrul. Så vi började leta efter en ridskola på min hemort. Det var då jag bestämde mig för att jag inte längre bara ville springa bredvid hästen. Jag ville upp i sadeln! Lyckligtvis hittade vi en ridskola med lediga platser för oss båda två. :)

Varken mamma eller pappa är hästintresserade. Pappa blev tvungen att hålla på lite med hästar medan mina halvsystrar red men nu har de tagit paus. Mormor har berättat att hennes familj använde Ölandshästar (numera utdöda) i lantbruket och att hon och hennes syster brukade rida barbacka på dem.

Jag hade en kompis som red på ridskola och som jag blev jätteinspirerad av. Påtalade saken för min farmor, som blev eld och lågor - hon hade ju ridit i 10 års tid som ung! Hade jag inte en susning om. Sen gick det fort. Fick plats på ridskolan samma vinter och där har jag blivit kvar. Kompisen slutade samma termin som jag började men det gick ändå. Farmor var med varje gång de första två åren. Började när jag var 12. Hade visserligen provat på några lektioner som 7-åring men var nog för liten då.

Senast ändrad:

:laugh: Ja herre gud. Den dagen glömmer jag aldrig...

Gick i 2 klass. Och hade en "bästis" som hade egna hästar och red och tävlade redan då.

Viktoria Carlerbäck.... fick mig att sätta mig på hennes ponny Bonita. Red runt stel som en pinne, ute i paddocken på "gamla Borås Ridhus".

Jag red runt i både skritt och trav. Sedan den dagen....har det varit många vändor i stallarna runt mig.

Men köpte min egna häst när jag var 22. Sedan dess har det blivit några. Är inne på min 4 . Haft några pauser. Men inga långvariga. Och har hunnit bli 36 år.

Har redan köpt dotterns första ponny ...:love:

Det började med knatteridning på ridskola vid 5 1/2 års ålder, mamma "tvingade" mig, jag var livrädd för hästar, nåt år senare kunde jag inte få nog av dessa fyrfotade varelser :D.

Kul tråd!

Jag har alltid varit djurfrälst, det sitter i generna tror jag (på mammas sida). Är uppvuxen bland katter, kaniner och höns mm. Men ingen häst eller större djur. Varför hästintresset vart så stort det vet jag inte riktigt, älskade mina plasthästar, hade en mycket fin gunghäst, och lekte med "my little pony" fast jag var några år för gammal för det igentligen tror jag :o.
Sen i skolåldern på mellanstadiet så började det riktiga hästeriet, fick rida och pyssla med ett par shettisar, började hänga i travstall och hittade en gård där vi fick komma och rida deras gammla goa travare osv.
Sen blev det foderhäst några år senare och nu är jag inne på min andra egna häst :love:.

Jag tror ett bra sätt att väcka intresset är att bjuda med henne till stallet att mata häst eller ev. sitta på någon. Det beror ju på ålder och så.

Jag fick följa med ett par klasskompisar på prova-på lektion när jag var sju. Sedan började jag rida en dag i veckan. På den tiden var ridningen ett av många intressen. Jag var även med i scouterna, sjöng i kör och provade även på annat under kortare perioder under skoltiden.
Mina föräldrar har aldrig varit intresserade eller kunniga så jag gjorde ett hästuppehåll från åttan fram till jag tog körkort och kunde köra själv till en bra ridskola (den jag red på som barn lades ner). Har sedan då och då försökt göra uppehåll när jag tröttnat på ridskola och inte hittat medryttarhäst (t ex under studietiden), men alltid kommit tillbaka och har nu sedan i somras egen häst:love:!

När jag var liten ansågs min syster som lite av en hästtjej. Hon red hos kusinen och var sååå duktig och hos kompisar. Själv fick jag aldrig liksom prova för jag var ju liten och därtill var jag nog blyg.

Jag lekte att tomma betongrör var min egna ponny. Typisk ensamlek men oh vilka härliga ponnyer.:laugh:

Gick på ridskola något år men mitt allra härligaste minne någonsin är min 4H vistelse och där fanns hästar. Mötte en ponny där.:love: "Summer lovin' "

Sedan gick det tjugo år. Det ena ledde till det andra och så möttes vi igen, jag och min sommarförälskelse.

Gör ett besök på någon 4H gård. Där kan hon få djurvana och lära sig mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Är inte född i hästfamilj men intresset verkar ändå ha varit medfött. Enligt uppgift var hästar det första jag började prata om och visa intresse för att leka med.

När jag var 3 år tog mina föräldrar med mig på barn-ponny-ridning i hopp om att mitt tilltagande (i mina föräldrar tycke farliga och dyra) intresse skulle försvinna när jag fick se hur stora hästarna var...men det blev förstås kroniskt istället!:laugh:

Pappas fru tog med mig till sin unghäst hon hade då, en supersöt nordis :) Red och hjälpte henne sålänge hon hade hästen. Jag var då 6-8år, sen började jag rida på ridskola.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 981
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka