Hur började du med hästar?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ZorroLouise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 294
Sv: Hur började du med hästar?

Jag har alltid gillat/älskat hästar. Har en speciell kärlek till detta underbara djur. Jag tjatade mig till att få börja rida, drömmen belv sann när jag var 8 och i dag mer än 20 år senare är hästarna fortfarande en väldigt stor del av mitt liv.

Min dotter fick följa med upp till stallet ett par gånger och börja rida och borsta/gosa med en shettis/russ korsning där. Blev medryttare på honom, övergick sen att vara fodervärd på en annan ponny efter något år innan vi för snart 3 år sedan hittade hennes drömmponny = Gangster

Bild

23976994.jpg

Mamma hade häst när jag var liten så började tack vare henne :)

Jag tjatade på mina föräldrar tills jag fick börja på ridskola som 7-8 åring. Så en gång i veckan skjutsade de ut mig till stallet tills det att jag var 17 och fick egen häst av mormor och morfar. Hade även foderhäst på annat håll under en period (12-13 tror jag att jag var då).

Kan lova att min mor och far hoppades att "hästeriet" skulle gå över när jag blev tonåring, tyvärr gjorde det inte det :D

Ja, det är näst intill ofrånkomligt att man får det intresset när ens mamma släpade med mig redan som spädbarn till stallet. Så fortsatte det några år tills jag blev 8-9 år och fick en egen foderponny, började på ridskola som 6-åring.
På den vägen är det, i år har jag hållit på aktivt med hästar i 15 år och kommer nog aldrig att sluta! Det har varit allt från envisa ponnyer, travstall, ridskola, stuteri och nu har jag nyligen bytt inriktning helt till Islandshäst.

Min familj har inget hästintresse öht, inte ens några släktingar har det. Min syster red på shettisridskola en termin men jag var så liten då att jag knappt minns det, och hon gjorde det bara för att hennes bästis gjorde det. Hästarna brydde hon sig mindre om.

Första gången jag red var jag 4 år och var på barnridning. Jag kommer ihåg det än, det var på en svart shettis som hette Chriss :love:
Efter det fick jag rida sproadisk på andra barnridningar och sen när jag var 7 år fick jag börja på ridskola.
Jag har alltid haft hästarna som central del kan man säga, jag lekte häst på dagis osv långt innan jag var på den där barnridningen. Ingen kunde förstå vart det kom ifrån, eftersom jag aldrig blivit det minsta "uppmuntrad".

Jag ska erkänna att jag blir ganska avundsjuk när jag träffar och hör folk som har hästintresserad familj eller släktingar :o Jag har fått kämpa en hel del för att kunna motivera varför hästar kostar tid, pengar och engagemang... Att jag fick göra det när mina föräldrar betalade är väl förståeligt, men jag får göra den än idag. Att prata med släkt och familj om att skaffa häst igen är ingen vits, man blir bara lessen och irriterad när man hört kommentarerna "Men usch, tänk dig för", "Det är så dyrt", "Det tar sån tid", "Hur ska du orka med det?" och "Det är ju alltid nåt problem..." för x antal året i rad...:(

Senast ändrad:

Hade en klasskompis i ettan som red, så jag ville oxå börja.

Började rida på ridskola när jag var 7. Syrran red och skötte då på samma ridskola.
Sommaren 90 och 91 hyrde jag en häst (engelskt fbl) en månad. Fick sedan hösten 91 "köpa loss" henne från ridskolan. Slutade då rida på ridskola.
Henne hade jag till oktober 96, då hon blev avlivad pga fång...:cry:
Köpte sedan 25 december 1996, min nuvarande häst, kbltravare nu 28 år. Ägt honom nu i 12 år.:love:

uppväxt i en häst familj, sen skaffade jag mig en fru med stort häst intresse.
så det har bara blivit så.. jag har inte hennes intresse men jag tycker om att omgås med hästarna ge dom frukost ta ut dom.. bara hålla på med dom.. ridningen är det bättre att frun sköter :D

Jag har alltid älskat hästar. Och jag är absolut inte född i en hästfamilj. En bit bort från oss bodde en massa shettisar när jag var liten, jag var inte mer än två år när jag slet mig loss från mamma och försökte ta mig in i hagen. Min hästskräckslagna mamma höll på att dö...
Grannens tonårsdöttrar höll på med de där shettisarna och pappa fick den äldsta att ta sig an mig. Så jag red där från jag var tre tills jag blev åtta och då började jag på ridskolan. Sen fick jag min första ponny när jag var elva och så har det bara rullat på..

Jag är inte uppvuxen i någon hästfamilj och INGEN i min släkt på varken mammas eller pappas sida har hållit på med hästar. tror jag började när jag var 6 år för att en klasskompis skulle börja rida, så jag hakade på. Sen vart det uppehåll i 1 år eftersom att kompisen slutade och att jag ALLTID fick rida på stora hästar ( 160-170cm) så mamma ville att jag slutade, sen tjatade jag till mig att få börja igen när jag var 8år. :laugh:

Så det var nog på det viset. Nu rä vi däremot 4 st i min släkt (lillasyster, jag och 2 kusiner) som håller på med hästar och det är väl min "förtjänst", hade jag inte ridit skulle dom inte heller ha gjort det. :D

Senast ändrad:

Jag kommer absolut inte ifrån någon hästfamilj. Mina föräldrar är inte det minsta hästintresserade. Men min syster började rida på ridkola när jag var 4 år kanske. Följde alltid med dit och klappade på hästarna och plockade vinterpäls på en av shettisarna. (Han var fläckig och jag tycjkte hans päls var så fin så jag ville ha den, mamma var dock inte lika nöjd när jag skulle ta med pälsen hem.) Självklart blev det ett väldgit tjat på att jag också ville rida och när jag var 7 år så fick jag börja rida lektion. Därifrån har intresset bara växt sen. :)

Jag var väl inte riktigt som andra barn när jag var liten, var på barnpsyk o dyl i omgångar.
Det var dom som rekommenderade mina föräldrar att skaffa ett intresse för mig. Min far arbetade då med sitt företag så han ofta träffade en tant som hade en mindre hästgård, så summan av kardemumma köpte dom en liten ponny till mig och ställde där.
När jag var liten (var 4 år när jag fick ponnyn) körde dom mig fram och tillbaka, men när jag var tretton och inte bodde hemma längre fixade jag det själv.

*kl*

Mamma och pappa hade alltid haft häst. Pappa jobbade på Stömsholm som ung och mamma växte upp på connemarastuteri så hästar har det
alltid funnits i familjen.

Dock så var jag en riktig fegpotta så jag vågade inte rida mammas hästar :p Så började hos min bästa vän sen har det bara rullat på.
Även om jag började rida sent så har jag alltid hållt på med hästar.

För mig hände allt när familjen flyttade till nuvarande by och kom i kontakt med en familj som hade hästar.. Mina 2 äldsta töser bidde som galna eftersom dom velat rida i flera år, men vi aldrig riktigt haft tid eller ekonomiska möjligheter... Nu blev allt annorlunda och mitt intresse tog vid när jag njöt hästarnas sällskap med töserna.. Vi slog till, köpte vår första häst.. Idag är dom 3 och jag skulle aldrig för allt smör i Småland byta ut vårat liv..

Eftersom jag varit ganska svårt sjuk under flera år har hästarna blivit min livlina.. Jag hade förmodligen inte suttit vid min dator idag om det inte vore för hästarna.. Dom gav mig livet tbx.. Jag är inte frisk, men idag så har jag orkat söka hjälp och hästarna lockar ut mig varje dag...vilket ger mig livsglädje... Jag är supersunkig på att rida, kliver av i farten ibland med ansiktet före:angel:men fortfarande så ger det så mkt mer att få sitta på halvblodskamelens rygg och njuta... :love:

Dessutom så har det gett mig och flickorna en knytpunkt, där vi kan lämna allt hemmatjaffs bakom oss och bege oss i i naturen med våra hästar... Min ena tös var i många år mobbad vilket gav henne en mkt dålig självkänsla och i hästarna har hon funnit nått hon är BRA på... (hon är BRA på mkt, men hon har så svårt att inse det) Idag är hon stolt och vacker, duktig och kunnig och vi har det så gött tillsammans med hästarna... Som tur är så har jag 2 yngre töser som visar stort intresse så jag kommer nog ha ridsällskap i ganska många år till.....:love:

Jag tror jag tjatade mig till att få börja på ridskola när jag va typ 8 år sen har det bara fortsatt. Spelade handboll ett tag också men när det krockade med mina ridlektioner så valde jag ridnig.

Föddes nog häst och hundintresserad. Har nog ärvt det från min far men fått 200% intresse till....
Har minnen av att jag blev som tokig när någon bonde körde förbi med sin häst och inte gav mig förrän jag fick gå ut och klappa den.
Har klara minnen av att jag "ryktade" gungbrädan i trä så att den glänste....man tager vad man haver i brist på ryktborste och häst. Sällan har väl en så blank bräda funnits som gungbräda - fastän den inte var behandlad i övrigt. Mina kompisar var väl inte lika förtjusta över "hästen"....även om de gärna lekte häst ibland.

När jag var 9 fick jag börja rida. Man skulle egentligen vara 10 eftersom det bara fanns stora hästar på ridskolan (typ 160 och uppåt). Jag är oändligt tacksam för min far som trots att han var egen företagare och jobbade långt över 40 timmar i veckan ändå tog sig tid att en gång/veckan köra de två milen hem och hämta mig till ridskolan - under flera års tid. Sedan följde jag med honom hem när han slutat sent på kvällen.

Trodde aldrig att jag skulle få någon häst, men 7 år senare så hände det:idea:
Ett livslångt virus tror jag, nu har jag varit hästägare i 33 år....
Min första poa hade jag i 23 år.
Att jag sedan fortfarande är urusel på att rida är en annan sak....

Jag fick en 10-ggr nybörjarkurs på Valla i Linköping. Det var 1068 och vi red på shetlandsponnier. Jag var 10 år och tyckte de var jättestora.

Min mamma har alltid haft hästar, sedan hon var 15 år tror jag. Hon hade häst när jag föddes också, men gjorde ett uppehåll inte långt därefter. Jag fick ligga i krubban när det skulle mockas, och kalla vinterkvällar satt jag i hästskötarens famn på ridhusets läktare när mamma red. Hon satt ibland upp mig på hennes stora valack.
När jag blev lite äldre fick jag hänga med ut till mammas stallkompis som hade två små shettisar som jag fick rida på.
Sedan blev jag 5 år och då började jag på ridskola. Har aldrig slutat, bortsett från den månaden då jag ägnade mig åt simhopp istället. (Fattar inte hur jag kunde!)
Sedan red jag på ridskola till för snart ett år sedan då jag fick min första egna häst! :love::bow::p:D

KL

Jag har växt upp i en familj som AVGUDAR djur, hela familjen. Mamma har alltid varit lite tillbaka men som sagt, även hon älskar djur.

Mina kompisar började rida, en hade redan egen häst, och familjens kompisar hade häst/red. Jag har alltid tyckt om hästar, men jag minns det så exakt när jag bad om att få börja rida..

.. vi var ute och åkte, skulle nog hem till en kompis. Och så ser vi en stor (!) brun häst med en litenliten ryttare på, som skrittade runt i en paddock. Flickan lägger till skänkel och hästen fattar galopp. DÅ var jag fast :love::love:
Efter en vecka började jag på ridskola, och har i princip hängt i olika stall sen dess.

Min storasyster gillade hästar, och när hon skaffade en foderhäst, så fick jag sitta på den och "rida" den lite. Och jag har alltid sett upp till min ena syster och velat göra allt som hon gjorde.Så jag började att rida på ridskola, och efter det har hästintresset fastnet helt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka