Hur började du med hästar?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ZorroLouise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 294
Z

ZorroLouise

Hur kommer dig sig att du håller på med hästar? Född i hästfamilj? Såg du något på tv som liten som fick dig att vilja rida? Vad var det som gjorde att du började hålla på med hästar egentligen?

Jag har en systerdotter som jag tycker att det vore så himla kul om hon intresserade sig för hästar när hon blir lite äldre, men hur skapar man ett intresse? Självklart skulle jag aldrig tvinga henne om hon inte tycker att det är intressant, men jag vill iallafall presentera idén för henne på ett bra sätt.

Vad tror ni?

Sv: Hur började du med hästar?

Intresset för hästar har nog alltid funnits där. Min mamma hade hästar när hon var yngre, sen var det äldre kompisar till mig som hade häst när jag var liten. Så jag var ofta med dem i stallet, passade deras små shettisar när de var på semester osv. Började rida en kompis shettis när jag var 5 år, sen blev det ridskola när jag var 6 år och fick en egen häst när jag var 10. Och intresset är fortfarande stort :)

Det går ju aldrig tvinga fram ett intresse, men du skulle ju kunna ta med henne till stallet någon gång, låta henne provrida osv. Nu vet jag ju inte hur gammal din systerdotter är men finns intresset så visar det sig;)

Red på ridskola när jag var 12-13. Fanns inget hästintresse i familjen.
Sen 22 år senare började dottern på ridskola. Hade grannar som hade häst. Fick provrida 2 ggr. Kul, men en nordsvensk brukshingst var inte direkt vad jag var ute efter :) Så köpte en häst och flyttade ut på landet. Nu har jag och sambon varsin. Han lärde sig att rida själv när jag var gravid.

Bonusdottern började smårida lite på en fodershettis och nu rider hon på vår ponny. Om man låter dem vara med i stallet och hjälpa till med småsaker, borsta osv så märker man om det finns intresse.

Mina syskon red, framförallt min storasyster. Jag lärde mig grunderna av mina föräldrar (som knappt kunde något alls) när jag blev runtledd på en av ponnierna på ridskolan under syrrans lektioner. :)

Min mamma tog med mig till stallet när jag var 8, hon red inte så mycket själv utan bara lite turridning då och då, men tyckte att det verkade vara en bra sport för mig. Så hon tog helt enkelt med mig dit för att se om jag var intresserad! :) Och intresserad blev jag, minsann.. :D

Ta med henne till stallet, du. Se lite försiktigt om hon verkar intresserad av hästarna, låt henne hjälpa till om hon vill. Se hur det utvecklar sig! :)

Jag vet inte om man kan skapa ett intresse, snarare väcka ett intresse.
Jag minns inte hur eller varför jag blev intresserad, mina föräldrar brukar skylla på att de satte upp mej på någon vagnshäst när jag var runt 6 månader gammal och sedan var jag fast.
Jag minns att jag alltid var hos grannen som hade häst jag började gå dit när jag var runt fyra år.
Ingen i min "född" familj är intresserad, min mormor hade hästar i jordbruket det är väl de närmaste, fast de var sålda sedan länge innan jag föddes.

Jag och min dotter har intresset gemensamt nu, tidigare red även min son.
Eftersom jag hade uppehåll med hästar när barnen var små så kom deras intresse av sig självt, det var alltid först i kön när det var ponny ridning någonstans;) eller kanske att det ligger i generna och att det bara hoppade över min mamma och mina syskon, för min mormor red de hästar de hade hemma på gården när hon var liten och det var ju företrädesvis ardenner de hade.

Ta med tösen till stallet så ser du snart om intresset väcks:laugh:

Jaaa du...Jag blev uppslängd på en JÄTTEHÄST när jag var 4.5 år av mina föräldrar. Jag gissar att han var c eller d-ponny nu när jag inte är lika liten längre.
Jag kommer dock aldrig att begripa VARFÖR de gjorde det. Min mamma avskyr hästar och min pappa var ganska likgiltig inför hästar. Dock var min farfar hästhandlare och min farfar och pappa var vänner med gubben som ägde ridskolan i byn. Så det sågs väl som lite 'fint' att jag skulle rida antar jag.
Vad jag vet var det inget jag själv ville eller tjatade om, min mamma säger samma sak.

Otur för dem dock, för hästarna blev mitt liv. Hade aldrig så många vänner så hästarna blev mina vänner. Men har aldrig fått nån stöttning eller något alls. Fick spara ihop till min häst själv och fick cykla till stallet jämt osv när jag blev i sena tonåren och hade sparat ihop tillräckligt med pengar.
Min mamma vägrar fortfarande höra något om mina hästar, 30 år senare...

Jag vet inte om min dotter kommer fortsätta rida, hon började när hon var 4 år och ska fylla 8 nu. Men det känns inte som om hon har alls samma stora intresse som jag har...Kommer inte tvinga henne utan kommer stötta henne i vad hon vill göra.

Min familj hade hästar och ville förstås att jag skulle bli hästintresserad, så jag fick en ponny när jag var 3 år. Det hade dock rakt motsatt effekt, de fick tvinga mig att rida honom typ någon gång i månaden:grin:. Alla våra hästar såldes när jag var 6 år men när jag var 9 blev jag plötsligt intresserad, minns inte varför.

Så jag tror i alla fall inte det är bra att försöka leda in ett barn i ett intresse.

Vi flyttade ut på landet när jag var 9 eller så och hamnade granne med ett stuteri. Spenderade ungefär varenda lediga minut där :D Sen hade resten av grannarna hästar med så red tex hos mina andra grannar.

Jag hade ingen som pushade i familjen, men en klasskompis (i ettan;)) föräldrar hade lantgård, och de hade två halvblod. Jag kunde inte hålla mig därifrån! Så småningom fick dottern en ponny, sen slutade de med mjölkkor och köpte in fler hästar och hade uthyrning, som man kunde på den tiden, och sen var det kört.

Var i stallet så ofta jag kunde, och även om jag gjorde ett 90-%igt uppehåll mellan 16 och 20, så har hästar varit det enda stora intresse jag har:love:

Nu är jag 48 och har inte slutat än...

Så jag tror att det kommer om det är meningen, visst kan man försöka påverka,men det blir som det blir. Mina tre döttrar rider/har häst, inte sonen. Flickkusinerna rider, inte pojkarna. Min egen kusin försökte jag introducera, men det blev aldrig nåt av det.

Senast ändrad:

När jag var liten så bestämde jag mig för att nu ska jag gilla hästar för min bästa kompis gjorde det :angel: var runt 6-7 år

Jag började på Travskola när jag var 7-8 och jag är kvar ännu. Iof så jobbar jag nu förtiden och Håller i kurserna men ändå.:D

Jag minns inte så mycket hur det började. Det var ånga år sedan det hela började.. Jag fick min första häst när jag var 5 år, jag delade den med min storasyster. Samtidigt som jag hade honom tillsammans med min syster, så var jag medryttare på en shettis några dagar i veckan.

Sedan har jag liksom alltid haft ett brinnande intresse för hästar, så jag vet inte om det var tack vare att jag fick en häst när jag var så liten, eller om jag hade utvecklat intresset iallafall.

Sen lekte jag som liten alltid med leksakshästar, barbiehästar, käpphästar samt samlade på alla prylar som hade med hästar att göra. Vi lekte alltid häst på dagis, fritids och i skolan. Hela mitt rum var fyllt med hästar, hästplancher, hästpennor, hästöverkast, hästkuddar osv. Jag hade nog ingenting som inte var en häst på.

Jag tror inte att man kan "tvinga" fram ett intresse hos ett barn, då blir risken att barnet känner en stor press på sig. Men att köpa leksakshästar osv kan ju vara en början till ett hästintresse, eller att ta med barnet till någon knatteridning eller ett stall, för att se hur det reagerar.

Jag började få ridlektioner hos en som bodde i byn där min farmor bodde när jag var kring 3 år då hade jag visst suktat ett tag.
Jag har ritat hästar, jag har lekt med leksakshästar har lekt häst har gjort allt... Ingen i min familj är intresserad av hästar.. ingen alls inte ens på långt håll...
Har fått höra många ggr på tex släktmiddagar att "undra varför du blev så intresserad av hästar"
Jag är 22 nu och har tre egna.. kan itne tänka mig ett liv utan hästar.

Jag har en bonusdotter på 6 år som ibland kan hjälpa mig i stallet med småsaker men mitt stall är inte direkt anpassat för barn sen har jag bara stora hästar åxå.
Har funderat på hur det blir när man själv får barn... självklart skulle jag ju vilja att den fick ett hästintresse för jag kan känna att det har "räddat" mig från mkt dåligt.. tex dåligt sällskap, fester i väldigt unga år osv... Man har ju alltid haft hästen som gått först så det har inte funnits tid att göra några dumheter.
Funderar dock på att ta med bonusdottern på ridlekis lr liknande och se om det väcks något :)
Hon ritar faktiskt hästar ibland ;) I julklapp fick hon ett leksaksstall med hästar och tillbehör av mig... :angel:

Min mamma har alltid hållt på och haft hästar så jag är uppfödd med hästar och fick små evetna shettisar när jag var liten. Men det var först när jag var 8-9 år och red runt på mammas gamla häst som det "riktiga" intresset kom. Fick min första d-ponny är jag var 10 år tror jag och det var efter mycket tjatande (mammas stora häst hade blivit tråkig när alla kompisarna hade fina unga ponnyer)

På den vägen är det och nu sitter jag här med fyra hästar:)

Min mamma tog med mig på knatteridning när jag var 5 år. Jag tjatade om att få börja rida, och när jag var runt 8 fick jag börja rida lektion en dag i veckan. Det gjorde jag tills jag fyllde 14, då blev jag medryttare på ett halvblod som min mamma och pappa sedan också köpte till mig.

Min föräldrar har aldrig haft något hästintresse. :cool:

När jag var 9 år (tror jag!) startade komunen ett projekt för att se till att barnen hade ett fritidsintresse. (för att motverka droger och gatuvåld? vad vet jag?)

Jag minns att min mamma sa att det var kul å rida, hon red själv i tonåren och då och då hos bekanta.

I princip hela klassen började rida och så fortsatte det. Jag tror inte mitt intresse hade hållt i sig om vi inte hade flyttat ut på landet. Tillgången till hästar är ju helt annorlunda.

Hade en period på ett år i tonåren som jag inte "hängde i stallet" lika mycket, men jag red fortfarande mina ridlektioner :)

Jag tror endå att man kan "skapa" ett intresse, om man gör det roligt :)

Ingen i min familj har hållt på med hästar. jag har altid varit intresserad av djur och är utbildad djurvårdare, men hästar har jag aldrig varit i närheten av att vara intressead av. tills för 2,5 år sedan då jag flyttade till en gård där de fanns häst. så då tänkte jag att bor man här kanj ag väl lika gärna ha en häst också, så på den vägen var de för mig... =)

Mitt intresse kom när jag var riktigt liten.
Min mormor hade en ardenner och det var det första jag skulle hälsa på när jag kom ut till henne.
Sen hade syrrans kompis en fjording som jag fick "åka" på när jag var liten.

Sen tjatade jag till mig att få börja rida på ridskola och till slut gav mina föräldrar upp och satte mig på ridskola.

Mina föräldrar har inte detta intresse och syrran är allergisk så jag är ensam om hästintresse i släkten.
Min farfar däremot var hästkarl och körde in hästar när han var ung och jobbade på olika gårdar. Så mitt intresse måste komma därifrån:laugh:

Har så länge jag kan minnas älskat djur! Däremot vet jag inte varifrån Dr.Dolittle generna kommer.. Men själva hästintresset började i 5-års åldern (serien Black Beauty kan ha haft viss påverkan) Pappa tog med mig till stans största ridskola där jag fick provrida, sen var det kört.. :love:
"Jobbade" ihop till mina lektioner genom att vara dagmatte åt grannens hundvalp. En lektion kostade då 15:-!! Shit va gammal jag måste vara! :o
Red 1 gång i veckan, var på 2 ridläger och hjälpte till med kompisars hästar så fort tillfälle gavs. Började även med en annan krävande sport så vid 12 kom jag till ett vägskäl och fick lägga hjälmen på hyllan.
Hästarna har dock alltid funnits där i hjärtat så på äldre dar tog jag upp intresset igen och började som medryttare. Det visade sig vara det bästa jag gjort eftersom förra ägaren senare skänkte bort pålle till mig! :love:

Beträffande din systerdotter så tycker jag du ska ta med henne ofta till stallet och låta henne pyssla, borsta, göra mat och hoppla pålle. Blir hon inte "hästbiten" då så är det nog inte mycket att göra åt..
Lycka till!

//Cinnamon

Senast ändrad av en moderator:

Min Farmor och Farfar bodde nära en ridskola när jag var liten och när dom passade mig så tyckte dom jag skulle rida. Så det är deras fel om man säger så då att jag är fast i hästarnas värld, men skämt och sido, dom gjorde likadant med min syster men hon tyckte inte alls det vart kul...

Så man är väl olika...

Mina föräldrar har ju inget hästintresse men de skjutsade mig fram och tillbaka till ridskolan i stan där mina farföräldrar bodde, när jag blev 13år flytttade vi in till stan och då cyklade jag ditt själv och intresset bara växte, så när jag var 16 blev det foderhäst som jag senare köpt, då min far tyckte varför skall du hyra hästen när du ändå är där hela tiden, så då köpte dom henne till mig, idag 10år senare är hon fortfarande kvar hos mig och hon fick för några år sedan en kompis då jag träffade min sambo som också blev hästbiten.

Har idag en dotter på 2,5år som har varit med mig i stallet sen den dagen hon föddes, satte upp henne på en av mina hästar när hon var ngr månader gammal och hon blir rätt arg och jag går till hästarna och hon inte får följa med, hon skall rida och pussa hela tiden.

Tur man har så snälla hästar att de låter henne pyssla och greja.
Så vem vet hon kanske blir en liten hästtjej hon med sen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 981
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 673
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka