Hur börja med AR?

L

Lill Malin

Jag har en islandshäst på 11år som nu har fått vila i ett par månader, tänkte nu under igångsättningen att börja inrikta mig på det akademiska hållet.
Hästen är rätt spänd, känslig och lättstressad och därför känner jag att den här typen av ridning vore rätt för oss båda.

Men ärligt talat så har jag inte råd just nu att rida för någon tränare inom AR, inte inom någon disiplin för att vara ärlig, och jag är supersugen att komma igång med han igen nu men jag vill inte fortsätta rida han "vanligt" så att säga, det känns inte som att det fungerar längre.

Jag behöver tips för just mig och min häst hur vi kan börja, länka gärna till bra hemsidor och filmer, skriv gärna små tips på övningar och hur jag bäst kan lägga upp träningen.

Lill Malin

Sv: Hur börja med AR?

googla om böcker och filmer om AR och be biblioteket ta hem böckerna och läs och se vad du kan få ut av dom. Annars är det naturligtvis bäst att försöka få råd att ta en tränare någon gång då och då för att få hjälp att komma igång och hur du ska göra med just din häst.

Lycka till!

Det är väldigt lärorikt att gå som fotfolk på kurser, och se andra jobba sina hästar för instruktör. Dessutom klart billigare än att rida lektion själv...

Annars är det faktiskt rent krasst så att de allra flesta behöver hjälp av en instruktör, speciellt i början av en ny metod. Kunskap är (tyvär!) inte gratis:(

Instämmer med Migo. Vissa mindre tränare kanske man t o m kan vara med och titta gratis för? Annars är det klart värt pengarna med ett par hundringar för att titta på en hel kurs. Brukar bjuda tillfälle att vara delaktig och fråga, så att man vet att man hänger med, och då får man se vad deltagarna får jobba på och hur de löser situationerna.

Du har ingen bekant som pysslar med AR som kan hjälpa till att komma igång? Det hade ju kunnat vara en lite billigare lösning för första grovjobbet.
Böcker och filmer är bra för att få lite hum om vad det handlar om, men i slutändan brukar man som sagt behöva en tränare för att komma igång. Annars är det så lätt att hamna i onödiga stopp som hade lösts på 5 minuter på träning men man får älta själv i månader istället och lär sig ovanor.

Jag är i samma sits som du!

Fast jag sliter mer med dålig självkänsla, att min häst inte är transportvan och inte jag heller, snarare än ekonomi att åka.
Men i slutet på den här månaden ska jag faktiskt prova vara fotfolk en dag, uppe i Timrå. Hoppas på mycket matnyttigt!

Jag har läst massor och tittat på mycket på Youtube men det mesta får mig att känna mig som en fullkomlig nybörjare! :o
Jättespännande men jag blir också frustrerad över bristen på någon som kan visa mig hur det ska gå till.

Jag har aldrig "fotfolkat" någon gång så det ska bli spännande.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar