En död katt lider inte. Det går nog inte att upprepas ofta nog. Har den döda katten också blivit överkörd vid en väg där den ofta springer över och där ägaren kör så borde ägaren snart upptäcka den dessutom. En död katt lider inte.Vad händer om katten fortfarande lever men har brutit ryggen eller liknande, och kravlat sig från vägen och in i ett dike eller i skogen. Åker man fortfarande vidare eftersom man har bråttom till jobbet och det är inte ens ansvar? Samtidigt som katten ligger och långsamt plågas ihjäl? Visst är det ägarens ansvar, men det är ett levande djur som utsätts för fruktansvärda smärtor och rädsla och en långsam, fruktansvärd, utdragen död. Det är ett levande djur.
Om jag ser en häst som brutit sig ur sin hage, springer på vägen och jag kör på den och den bryter benet. Åker jag fortfarande bara vidare eftersom det är ägarens ansvar att ta hand om sin häst och att den rymt? Eftersom det är ägaren som har brustit i ansvar tex genom att inte sett till att aggregatet fungerar som det ska.
En levande skadad katt lider. Djur ska inte lida för att det finns ägare som inte tar ansvar, man får ta tiden och ta dem till veterinär där. Det är inte antingen eller, det är inte svårt.