Eller så har man sina katter inne och lämpar inte över ansvaret på andra? Hur skulle det se ut om jag gjorde det med min hund?
Bor man så att katten kan gå ut med mindre risk att bli påkörd, absolut, då får man vägar för och emot, men också själv ta ansvaret- katter kan försvinna och katter kan bli påkörda, man får själv leta upp sin katt och kontrollera den varje dag, ha halsband på osv. Vill man inte så får man väl ha innekatt.
Vi hade utekatt när jag var liten. I en by... Den blev påkörd en kväll, vi vet var, fick veta efteråt av personerna där det hände att personen i bilen stannade och frågade i huset om de sett katten han körde på, han hittade inte den, den försvann så snabbt. Vi hittade katten utanför vårt hus högt sorgset jamandes. Mamma och pappa tog den till veterinären som fick avliva den eftersom den hade bruten rygg, hade släpat sig hem med frambenen. En bra bit. Jag minns än i dag ljudet av hur katten jamade för att få vår hjälp, det är 35 år sedan nu.
Vad jag är förundrad över är hur man orkar leva med oron varje dag över att katten kan bli påkörd och plågas till döds, och om den nu blir det, hur orkar man leva med vetskapen att man själv släppt ut den till det ödet.