Alltså, folk måste lära sig att katter kan vara rätt krävande och bara skaffa katt om de är villiga att ha ett krävande husdjur. Speciellt om man skaffar en huskatt så kan det bli lite vad som. Lugn soffpotatis eller vild galning som behöver stimuleras till max. Jag hade en innekatt som behövde stimuleras massvis! Innätad balkong, koppelpromenader, leksaker, nya saker hel tiden som t.ex. kartonger underhöll honom rätt bra. Men han krävde mycket av oss socialt också. Vi var helt enkelt tvungna att engagera oss i honom. Många skaffar katt för att "det är så lätt att ha katt". Jag tror att allmänheten måste lära sig att se katten som en annan typ av husdjur. En typ som går att lära saker (mina kunde sitt på kommando) och som kräver aktivering. Och ett husdjur där man väljer ras efter vilken typ av katt man vill ha. Vill man ha en lugnare typ så väljer man en ras som generellt är lugnare och som det är större chans att den är nöjd med livet som innekatt. Om jag skulle skaffa katt igen hade jag definitivt försökt välja en ras som är lugn, stillsam och lite mer golvbunden än den huskatt vi hade. Det hade passat oss bättre. Jag hade också velat ha en kattgård så att man hade kunnat låta katten vara ute på ett säkert sätt. Helst en helt innätad uteplats men annars kanske bara en större innätad bur runt ett fönster så kan katten gå ut och in genom fönstret. Jag har några grannar som byggt en fin på det sättet!