Hur blir triangelmärkning på skimmel?

Alexandra_W

Trådstartare
Korkad fråga antagligen men jag har aldrig vad jag vet iaf sett en triangelmärkt skimmel. bruna, svarta, fuxar etc - ja. Och då blir det ju en vit triangel.

Men hur blir det egentligen om man T-märker, eller för den delen frysmärker - en skimmel (som bleknat så den är just VIT).

Slog mig helt plötsligt att jag inte har en aning om hur det blir?

trinaglar brukar se ut som vanliga ärr = svarta,
tror aldrig jag har sett en frysmärkt vit häst dock, borde bli svart det också...

trinaglar brukar se ut som vanliga ärr = svarta,
tror aldrig jag har sett en frysmärkt vit häst dock, borde bli svart det också...

Fast, de jag har sett har ju fått vit päls över märkningsstället. Det har alltså blivit en triangel med vita hår över märkningen. Som det blir efter vissa ärr, pälsen är vit när den växer ut för pigmentet i hårsäckarna är förstört.

Svart har jag aldrig sett, däremot var det en tanke att om man vid märkningen dödar hårsäckarna helt så det inte växer ut ny päls igen så blir det ju hudens färg som komemr synas, på en skimmel således svart/mörk hud som ger en mörk/svart triangel. Men alla jag sett som varit T-märkta har haft päls över märkningssåret eller vad man ska kalla det, men den är vit när den växer ut igen och då blir det en vit triangel. Men ska du få triangeln att synas på en vit skimmel så måste du ju i princip se till att triangeln (eller kanterna då) är hårlös så huden lyser igenom?

Jag har sett en T-märkt skimmel och på den var triangeln delvis hårlös och mörk som skinnet alltså. Men den syntes inte alls lika väl som det gör på en mörk häst.

De brännmärkta skimlar jag har sett har haft antingen svart päls eller ett hårlöst märke. Nu när jag tänker mer på det har jag sett flera Engelska hästar (skimmlar) märkta med svarta siffror i sadelläget, det borde ju rimligvis vara frysmärken (?).
Jag har också många färgade hästar med vita triangel märken.

Många avelsförbund brännmärker ju hästarna, detta blir ju dock endast "konturer" i huden, dvs. varken vitt eller hårlöst, ev. en annan nyans i pälsen bara (?)
Beror det kanske på "hur hårt" man bräner? eller är det så att frysmärkning ger vita hår (svart på skimmlar) medan brännmärkning ger en "kontur" eller ev. ett hårlöst märke?

-du får nog prova och se!

Visar en bild på min förra hästs brännmärke (Holstein). Har blötlagt 6:an för att den ska synas mer. Den var ganska osynlig om han inte var blöt, men det andra syntes hur tydligt som helst.
147715177pfwdix_th.jpg

Bilden blev visst lite liten, men hoppas ni ser ändå. Är inte så bra på det här med att lägga ut bilder. ;)

Min hade då inga upphöjda valkar. Han triangelmärktes efter en skada och han hade inga valkar efter den heller. Brännmärkningen gick också fort.

Ah, det låter ju rimligt, att man ska låta det ligga emot dubbelt så länge som på andra, och att det blir en upphöjning och/eller ett svart ärr.

Ang upphöjning så kompisens fux är T-märkt, dock syns det BARA en upphöjning på honom, inga vita hår utan normal päls. Höll 'järnet' lite för kort tid. Men vet inte om de brände eller frös när han märktes.

Jag bryr mig eg inte om om det inte syns alls, om det blir ett svart ärr eller en upphöjning täckt av päls. han ska aldrig säljas etc och jag bryr mig varken om om märkningen är osynlig eller klart synlig. Men jag började fundera sådär allmänt. Om märkningen skulle blivit osynlig på skimlar ser jag ju en stor risk för försäljningsbedrägerier etc.

Men nu är jag lite klokare. Och vi får väl se hur det ser ut sen på vision, han är ju kritvit.. =)

Travhästar som frysmärks får VIT HUD, om jag fattat saken rätt :p. Så då borde man kunna se det även på skimlar, som hjar svart hud under dne vitra pälsen.
Hur det blir om huden är vit/skär vet jag dock inte.

Mitt sto som triangelmärktes blev brännmärkt (men det får man väl inte göra längre?) och på henne kunde man endast ana en upphöjd triangel, pälsen var precis osm vanligt ovanpå...

Travare får inte vit/rosa hud där dom är frysmärkta. Dom får mörk hud i siffrorna som brukar vara lite fördjupade i huden, en del får siffrorna helt täckta med vita hår en del är kala med vita hår i kanterna.

Travhästar som frysmärks får VIT HUD, om jag fattat saken rätt

Nä, huden har kvar sin ursprungsfärg, däremot blir PÄLSEN som växer ut över siffrorna vit. Endera täcker den hela ytan för siffran, eller så är det kalt i mitten och vita hår i kanterna.

Haft frysmärkt kallblod så jag är helt bergsäker på att huden inte ändrade färg, bara pälsen.

Och helt rätt att man inte får brännmärka ens för triangelmärkning längre =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: miumiu
·
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 901
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka