Hur blir man riktigt bra?

Sv: Hur blir man riktigt bra?

Jag inte alls en sån duktig ryttare som du skriver om, men kan ge tips ändå. :)

Rid för en bra instruktör inom det område du är intresserad av.
Gå gärna på ridskola om du har möjlighet.
Läs hästböcker och titta på faktafilmer med duktiga ryttare och hästar.
Åk och titta på när andra tävlar/tränar, utställningar, shower, kurser mm.
Rid fler nya hästar om du får tillfälle.

Med vilja kommer man långt, men kunskapen utvecklar viljan till något ännu starkare, harmoni mellan häst och ryttare.

Oj vad mycket bra tips! Jag ska ta åt mig av allt och verkligen tänka på det ni skrivit men viktigast verkar vara att rida så mycket man bara kan och att vara öppen för nya kunskaper om jag ska sammanfatta era svar.

Dock tycker jag att det där med böcker är svårt. Visst har jag lärt mig en del av vissa böcker men jag tycker det är svårt att föra över det som står i en bok till ridningen i praktiken.

Senast ändrad:

Vilken bra tråd!! :bow:
En riktigt inspirationstråd! :bump: Man får ju myror i benen av att läsa, man vill bara sätta igång! :D

Jag började rida sent på ridskola och det var just tack vare otroligt mycket vilja och enormt intresse som jag bara sög i mig all information jag kunde komma över! Red mycket och på olika ridskolor, praktiker, medryttarhästar mm (tack vare gymnasiet måste jag säga) och på så vis utvecklades jag jättemycket på bara 2-3 år. Från nybörjare till rutinerad ryttare på kort tid, jämfört med de som harvar på en ridskola i 5-7 år och inte kan särskilt mkt i alla fall. Jag påstår inte att jag är jätteduktig- jag känner mig fortfarande som en nyfiken, frågvis, "hungrig" nybörjare ibland. :D Men genom kunskap, andras och ens egen erfarenhet kommer man långt. Men det är klart- det tar tid. Det kan man inte komma ifrån. Så där kommer tålamodet in. ;)

Ja, det där med att få inspiration från böcker tycker jag är bra, men man ska vara försiktig med att föra över text till praktik. Kan man inte göra en skänkelvikning är det bättre att ta hjälp av en tränare än att exprimentera för mycket själv. Men om man bara blivit lite ringrostig kan det fräscha upp minnet genom att läsa böcker. :)

Den bästa vägen enligt mig: Skaffa en riktig läromästare att rida. En som kan allt. Ända sättet att lära sig rida bra är att kunna känna hur det är när det är just bra.
Jag har gjort som de flesta andra och köpt yngre hästar, lite svåra hästar etc och kom en viss bit. Men det är först nu när jag satsat på att rida läromästare som jag blivit riktigt duktig. Och jag behöver inte rida för tränare lika ofta längre. Man lär av hästen - det är verkligen sant.
Minst en bra häst och en bra tränare är det som krävs. Att rida mycket också.
Nu har jag tre läromästare, för ett år sedan hade jag ingen. Skillnaden i min ridning är helt otrolig. För ett år sedan tävlade jag på 1,10-nivå med halvkackiga resultat och tränade 1,20. Dressyr tränade jag massor men var faktiskt rätt dålig, dålig sits också.
Nu - ett år senare, då jag haft förmånen att rida två läromästare, tävlar jag 1,20 med bra resultat, tränar på 1,40 nivå. I dressyren gör jag byten i vart fjärde och det går så bra att jag tom funderar på att starta dressyrtävling bara för att det är kul.

Om jag fick ändra något i mitt hästliv så är det vilken första häst jag köpte. En äldre läromästare skulle jag köpt istället för en 8-årig travare. De äldre läromästarna är dessutom prisvärda, så de flesta som har råd att ha häst har råd att köpa en.

Man tränar, tränar och tränar lite till ;)

Tar varje chans man får för fler timmar i sadeln och helt enkelt rider så mkt som möjligt på så mkt olika hästar som möjligt för att utveckla sin känsla och kunskap.

Precis, det är en träningsfråga. Rid för tränare, rid så mycket du kan. Ju mer man tränar, ju bättre blir man.

Att man ska testa annan discipln, kan jag tycka gäller oavsett riddisciplin, för som du säger. Det finns guldkorn inom A L L A discipliner, vare sig det är skogsmulleridning, islandshästridning, westernridning, klassisk dressyr, Akademisk Ridkonst, Centrerad Ridning, ridskoleridning, tävlingsdressyr och så vidare...
Håller med! Alltid kan man finna något som går att överföra till den egna disciplinen. Bara på den här korta tiden har min islänning lärt mig flera saker som jag kunnat ta med mig till ridskoleridningen. Plus att det är kul att prova nya saker, vilket åtminstone jag tycker ökar motivationen i den "vanliga" ridningen. :)

Själv har jag väldigt långt kvar till "riktigt bra" men jag tycker ändå jag rider ganska bra för att inte har ridit i mer än 1½ år. Rider på ridskola, läser mycket, rider för instruktör, studerar duktiga ryttare, frågar mycket och försöker hålla ett öppet sinne. Det finns inga genvägar :)

Intressant är att ingen ännu har nämnt tävling. Jag gillar inte att tävla men vill utvecklas ändå. Jag har hela tiden trott att jag har tränat lika mycket och seriöst som de som tävlar bara det att det inte har funnits något tävlingsmoment med i bilden. Men alla andra som jag tränar med tävlar och de "går om mig" i ridningen. Är det bara att inse att man måste börja tävla om man vill utvecklas? Eller är det bara en slump att de som tävlar fortare blir bättre än mig?

Tror att det beror på att de som vill tävla har ett ett väldigt specifikt mål med sin ridning. Och har en tävlingsinstinkt som får dem att ge det där lilla extra hela tiden. En tävling är dessutom en morot, ett bevis på att man kommit dit man vill. Men är man inte intresserad av att tävla så får man hitta egna mål som är tillräckligt viktiga för en så att man kämpar för dem. Jag tävlar själv och har väldigt svårt att motivera mig själv utan tävlingarna, ser tävlingen som ett sätt att få visa vad vi lärt oss och vad jag har åstadkommit. Du kanske skulle prova att tävla? Det är kanske roligare än vad du tror? Eller så får du hitta ngt annat mål som är viktigt för dig, lägg upp en plan med delmål och och en deadline för både delmålen och slutmålen. Var specifik, inte bara att "jag ska bli bra" utan formulera ett riktigt mål som är just för dig. Eller använd tävlingsklasserna som mål men du behöver ine starta. Tex kan målet vara att kunna rida LA:3 eller att hoppa en 1.20 bana.

Mål och konkurrens sporrar. Att konkurrens gör att man blir bättre finns det massor av studier på.
Men man kan säkert prova att tänka tävlingsinriktat utan att för dens skull tävla.
Jag tror att tävlingsmänniskor är tävlingsmänniskor på träning också, och det ger utslag i form av bättre ridning.

Jag har funderat på en grej; hur blir man en riktigt duktig ryttare?

Hur gör man egentligen för att bli bra?:bump:

Mary Wanless www.marywanless.com ställde sig just denna frågan och detta ledde fram till att hon började att titta på vad de riktigt duktiga ryttarna gör som inte de andra gör. Hur ser ryttarmekaniken ut.

Jag har haft/har hjälp av feldenkraismetoden just för att lära mig kroppskontroll och sedan ha en bra instruktör som kan "lära" en känslan i en själv och i hästen när det blir "rätt". Så har man i alla fall påbörjat att lära sig rida.

Om alla visste svaret på den frågan skulle det finnas väldigt många skickliga ryttare ;)
JAG tror personligen att man blir riktigt bra genom känsla. Känsla för hästen, känsla för bra hästar. Att man har ett öga för bra hästar och att magkänslan säger mkt.
Det andra är lyhördhet. Lyhördhet för hästen, hästens behov. Att man förstår hur man inverkar på hästen genom sitt eget beteende. Att man alltid har en plan och att man vet hur man ska plcka fram det bästa ur varje individ.
Lyhördheten gäller även mot andra människor. Att man kan ta åt sig kritik och att man vill ha hjälp av tränare.
Det tredje är ambition. Att man förstår hur mkt jobb det är och att man jobbar målmedvetet mot dom ambitioner man har. Att man är beredd att ev offra andra delar i sitt liv för att nå sitt mål. Att man har en långsiktig plan för både sig själv och för hästarna.
Det fjärde är att ha kul!!!! Har man inte kul känner man inget av ovanstående.

Ancor - Heltidsjobb, 3 hästar, eget företag och tävlar hoppning :D

jag har ridit i många år men det är först nu när jag köpte mig en lite mer utbildad häst som jag har kommit någonstans i min ridning. även om man kanske måste ha känsla för ridningen måste man ju ha en häst som förstår vad man menar när man väl gör rätt själv. Och det har jag inte haft innan. Jag började med att rida ponny,red in ponny,skaffade lite större ponny som jag red in,köpte sen stor häst som jag red in..man får liksom inte den ridningen när man bara rider unghästar hela tiden.. Nu är det superkul att rida och känna att man utbildar både sig själv och hästen! denna hästen jag har nu har tagit mig så långt att nu är vi på samma våglängd. Nu lär vi oss tillsammans. fast jag kanske nu skulle ha en ännu bättre häst för att lära mig ännu mer så att säga.. men jag vill inte det ännu. Älskar denna häst så oerhört mycket!! Och hoppas att vi tillsammans kan komma till MSV dressyr! sen får jag ta beslut efter det. Hon är trots allt 12 år nu..Och hon är kanske 14 år när vi är på Msv. är på väg till vår första LA debut i februari. Hästen hade säkert redan varit på Msv om hon haft en bättre ryttare...

Men känsla för när det är rätt kan du bara få genom att rida hästar som gör rätt när du gör rätt. Läromästare och välutbildade hästar är nyckeln till att få ryttarkänsla.

/ 5 hästar och heltidsjobb

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka