Hur blir man (privat) dagmamma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Har kontaktat kommunen ang att bli dagmamma när min son har åldern inne, dvs fyllt ett år. Vilket är om 4½ månad! Men sen slog det mig att här i kommunen kan man inte jobba på del/halvtid som dagmamma, inte vad jag vet i alla fall (info från annan kommunal dagmamma här hemma). Men jag vill inte börja jobba heltid pang bom alleredan när plutten är ett. Mest för att jag inte jobbat som dagmamma tidigare och vill ha lite mjukstart, så att jag kommer in i det ordentligt. Men även för att det blir så stor omställning för en sån liten plutt!

Är det någon här inne som vet hur man gör för att starta upp som privat dagmamma? Jag hade alltså inte tänkt jobba svart, utan "på riktigt". Kanske någon som vet vart man kan vända sig och få hjälp och råd? Jag är 100% seriös och kan faktiskt tänka mig att jobba som dagmamma (vare sig det fortsätter som privat eller kommunal) resten av livet. Dvs inte bara intresserad av en möjlighet att gå hemma ett tag till med sonen, innan jag gör något annat.

Tacksam för all info! :)
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Funderar på samma sak...
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Åh, jag blev sååå glad när jag såg att jag fått ett svar! Men men, förhoppningsvis kanske någon annan kan svara, så vi får hjälp med våra funderingar. :-)
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Jag blir inte till mkt hjälp, men även jag har funderat på det här... Våran barn är ju jämgamla, så jag vet att det inte är långt kvar tills våra små beräknas vara redo för dagis/dagmamma etc...
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Kul att vi är några stycken som funderar på saken, men lite hjälp vore ju inte helt fel...

När är det dags för era små att anlända? 13/3 är det sagt här. Längtar mig tokig!
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Förstår inte frågan? Vadå anlända? Längtar efter vadå? *kliar mig i huvudet*
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

he he, både mitt och lupin´s barn anlände för 7½ månad sedan! Samma datum tror jag mig minnas? eller har jag fel nu? 13 april?
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Du regar dig som egenföretagare. Sedan kontaktar man kommunen så de man kan veta om barnomsorgskö etc. Du får ju även "barnpeng" samma som kommunala dagmammor får.
Här i v-ö kommun får du bara ersättning för dina egna barn om du har lika många dagbarn. Alltså har du själv 2 ungar så måste du ha två dagbarn för att få Dagmammepengen för dina egna.men du kan ju ha en egen och en eller fler dagbarn och då få för alla. I mitt fall är det inte så lockande. Att ha 3 egna + 3 utomstående + min skolpojke... För många barn anser jag. Pengen är högre för ett och tvååringar och en lägre summa för 3-5 åringar. Man får inget för fritidsbarn.
Du fakturerar själv föräldrarna deras månadsavgift etc. Du har heller ej 40timmarsvecka. En heltid motsvara ju 9 h + restid till & från arbete för förälder. Olika behov av lämningstider förekommer ju som sagt. Sen måste du ha klart, vem är din backupp vid sjukdom? Alltså vikarie.

Gira som blev uppringd av kommunen i fjol med frågan om hon ville bli privat dagmamma. -nej tack.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Jajamän. Den 13 april, på själva skärtorsdagen. Storken landade kl 05:06 fniss fniss.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Gäller det här i alla kommuner? Jag ska såklart ringa min kommun och fråga lite närmare, för de svarar uppenbarligen inte på mejlen de får. 40-timmarsvecka har inte de kommunala heller vad jag vet.

Att bli privat är min plan B. Jag har ju inte pratat med kommunen ännu, men vad jag hört kan man inte jobba på deltid som dagmamma. Och jag vill börja lite mjukt när sonen fyllt ett, kanske ett par barn bara till att börja med de första månaderna. Så man blir lite varm i kläderna, innan man går ut för fullt!

Ska se om jag får tag på någon på kommunen idag, trots att det är fredag. Tack för svaret!
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Vilka krav ställs på privata resp kommunala dagmammor? Behöver man ha någon pedagogisk utbildning? Hur säkerställer man att barnen får samma pedagogiska stimulans och utveckling som erbjuds på kommunala daghem med utbildad personal?
Vår son står i dagiskön men det är ont om platser på det dagiset vi har valt. Därför funderar vi på en dagmamma som alternativ.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

I vår kommun anses inte dagmamma vara pedagogiskt på samma vis som dagis. Vi har dock valt dagmamma till våra fyra ungar. Jag anser nog att de är lika bra -men vår dagmamma har ju ingen barnskötar/förskollärare examina el. nåt sånt. Men hon har egna barn som är i övre tonåren, många år på nacken som dagmamma.

Hos oss ser veckan ut ungefär såhär:

För varje dag gäller fruksot 07.30, fruktstund 09.00 lunch ca 11.30 mellanmål 14.30

Måndag: efter fruktstund går alla ut. De går till någon lekplats alt. skogen. De träffar då de andra dagmammorna (3 st) och deras barn.
Efter lunch är det sovdags för de barn som behöver. Övriga har sagostund samt efter det fri lek. Efter fikan går de ut igen.Men stannar på tomten. :) Smidigt för oss -barnen är redan påklädda och ute då vi hämtar.

Tisdag: går man till öppna förskolan efter frukost. Träffar övriga dagmammor + barn och har någon mer styrd aktivitet. Pyssel, sång etc. Tillbaka vid lunch och e.m ser ut som måndag.

Onsdag. ungefär som måndag

Torsdag också ungefär som måndag.

Fredag som tisdag.

Enkelt kan man säga att våra barn får tillgodose många sinnen. I en något lugnare miljö än dagis. De träffar de andra dagbarnen varje dag, de går till skogen varje vecka. Ibland går de på bio eller teater. ( några gånger per termin). Vi firar gemensam lucia på öppna förskolan, där barnen bjuder på pepparkakor och lussekatter de bakat.

Vi är helnöjda med vår dagmamma likaså med den vi hade tidigare som gick i pension. Men det gäller ju att personkemin stämmer eftersom det bara finns en "fröken" i barngruppen som för vår del består av 5 barn.


Gira

ps. Dagmammorna har samma områdeschef som dagiset har som ligger inom samma distrikt. Tillsynen därifrån är lika. De går även utbildningar m.m. Precis som dagis har de rätt att stänga några dagar per år för utbildning etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

I växjö har de sträng 40 timmarsvecka. Tidigare jobbade de 48 timmars. Men numera får de inte det utan är istället lediga en heldag här och där. Då lämnas barnen hos vikariedagmamman. Detta funkar bra eftersom dagmammorna i vårt område träffas varje dag och därmed inte är främmande för barnen.



När jag fick frågan om att bli privat damamma pga att kommunen glömt att informera vår fd dagmamma om att hon inte fick jobba till 67 vilket hon önskade och hade ansökt om, så hade de även glömt meddela oss vilket medförde vissa bekymmer innan de kunde hosta upp en plats omgående för våra barn. -Men det löste sig.

I vilket fall, det fanns inget krav på heltid. Men den s.k matpengen/dagpengen per barn beräknas ju dels på ålder samt tiden barnen är.
Det jag inte tycker är lockande som privat är att du är egenföretagare, vilket innebär att du inte har något kollektivavtal, pension etc. från arbetsgiv. Sånt måste man också räkna in i den ersättning kommunen betalar. Sedan kommer ju att du måste själv sköta annonsering för att få tag på dagbarn -även om man tydligen har rätt att stå med på kommunens lista, så hänvisar de ju inte dit förrän deras egna barnomsorgsgrupper har fyllts.
Jag ansåg det för slitigt, dåligt betalt + att ditt hus/lägenhet kommer att utsättas för extra hårt slitage vilket man inte heller får någon ersättning för.

Men hör med din kommun, jag fick denna info för drygt ett och ett halvt år sedan så en del kan ju ändrats, likväl som jag inte minns hundra korrekt.


:) Nåt kul är att min kommun nu annonserar efter att nyanställa kommunala dagmammor...

Gira
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Ursäkta, men det jobbar inte bara pedagogiskt utbildad personal på dagis. Alla med pedagogisk utbildning är inte atuomatiskt bra på att ta hand om barn eller tvärtom. Precis som i alla andra yrken.

Här i vår kommun får man fortlöpande pedagogisk utbildning som kommunal dagmamma. Mitt mål är att bli kommunal dagmamma. Här samarbetar alla dagmammorna och träffas varje vecka + går till en av förskolorna en gång i veckan med alla dagbarnen.

Ettåringar har inget behov av läroplaner etc. Jag skulle själv aldrig sätta min ettåring på förskola! Anser att de är alldeles för små. De behöver bli omhändertagna och stimulerade på lagom nivå och lugn och ro för att utvecklas.

Min kommun har ett stort underskott på dagmammor! De har varit ute med annonser i flera omgångar. Trycket på att få plats hos dagmamma är enormt. Därför är jag lite rädd att bli "tvingad" till att ta emot fler barn än jag eg vill till att börja med. Men jag ska som sagt prata med min kommun!

Eg bara de som kan svara på mina frågor, men jag tackar för svaren. Alltid bra att ha lite kött på benen, så man kanske får fler vinklar och frågor att ställa.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Tack för dina svar! Jag tror också att mycket har hänt de senaste åren och frågan är väl också vad som kommer att hända iom regimskiftet.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

"Våra" dagmammor fortbildas också löpande med övrig förskolepersonal. Men de flesta har väldigt många barn hemma.7-8-9 stycken. Men då är troligtvis vissa barn lite större och de är ju lite mer självgående. Jag tror att dagmamma kan vara ett bra alternativ om man känner att man har engagemanget :) Det är trots allt en annan slags sress på en förskola. Det går mer förkylningar (magsjuka!) osv. Eftersom att stora barngrupper blir svåra att organisera så leker man kanske mer på gården än går ut i parker (trist om gården är trist) Som dagmamma har man mycket större flexibilitet i utomhusmiljön! Har man dessutom få barn någon dag som dagmamma kan man ju hitta på något annat. Åka buss till något museum, bada, bio osv. beroende på hur situationen ser ut.
 
Sv: Hur blir man (privat) dagmamma?

Vad tusan, orättvist! här kom ingen stork, jag var minsan tvungen att pressa ut dottern för egen maskin! :angel: !

Alma är alltså lite äldre då, hon är född kl 04:13. (lite lustigt, född 060413, KL 04:13... :idea: )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 076
Senast: Sar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 057
Senast: Soapbubble
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 952
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp