Hur blir jag av med vätskan i kroppen?

MM

Trådstartare
Jag vet, ni är inga läkare och jag ber er inte heller att ställa någon diagnos, men någon kanske ändå har något tips på hur jag ska bli av med vätskan jag dragit på mig i kroppen.

Bakgrund: Var gravid förra året, födde i november. Blev svullen i hela kroppen runt augusti. Inget ovanligt när man är gravid så tänkte inte så mycket mer på det. Det kom och gick men i slutet på graviditeten så blev det värre. Min bm sa att det kissar jag ut efter förlossningen.
Men nej, vätskan försvann inte. Nu blev det värre än någonsin denna veckan och idag har det känts konstigt i mitt ena knä men det är inte så konstigt när benen är så svullna som dom är.
Pratade med bvc igår när vi var och vägde lillan och hon kollade på mina händer och såg vätskan och sa att det inte är normalt och bad mig ringa min vc på måndag vilket jag tänker göra.

Men tills dess och att jag fått träffa en läkare, finns det något man kan dricka/äta som drar med sig vätskan ur kroppen?
Jag undviker salt redan, dricker mycket vatten. Äter inga mediciner. Ammar så kan inte stoppa i mig vad som helst.

Men tänkte om någon annan lidit av vätska i kroppen och hur du gjorde för att bli av med det?

Så här var det i slutet av graviditeten, men nu är ungen två månader och det är fortfarande likadant, om inte värre!
https://www.instagram.com/p/9O0y0htg52/

Du kanske inte ska göra något innan du träffat läkare, jag menar att om symtomet försvinner så kanske de inte utreder vidare eftersom det är borta.

Jo, jag vet. Men nu är knäet så svullet av vätskan idag att jag inte kan gå normalt på det för det känns konstigt så jag vill mest bara bli av med skiten :(
Å min karpaltunnel är värre än värst på länge med. Till råga på allt så hittar jag inte mitt ena handledsstöd så måste linda den handen med en strumpbyxa och tejp :banghead:
Så får nog ringa arbetsterapeuten och prova ut nya såna med.

Jag vet, ni är inga läkare och jag ber er inte heller att ställa någon diagnos, men någon kanske ändå har något tips på hur jag ska bli av med vätskan jag dragit på mig i kroppen.

Bakgrund: Var gravid förra året, födde i november. Blev svullen i hela kroppen runt augusti. Inget ovanligt när man är gravid så tänkte inte så mycket mer på det. Det kom och gick men i slutet på graviditeten så blev det värre. Min bm sa att det kissar jag ut efter förlossningen.
Men nej, vätskan försvann inte. Nu blev det värre än någonsin denna veckan och idag har det känts konstigt i mitt ena knä men det är inte så konstigt när benen är så svullna som dom är.
Pratade med bvc igår när vi var och vägde lillan och hon kollade på mina händer och såg vätskan och sa att det inte är normalt och bad mig ringa min vc på måndag vilket jag tänker göra.

Men tills dess och att jag fått träffa en läkare, finns det något man kan dricka/äta som drar med sig vätskan ur kroppen?
Jag undviker salt redan, dricker mycket vatten. Äter inga mediciner. Ammar så kan inte stoppa i mig vad som helst.

Men tänkte om någon annan lidit av vätska i kroppen och hur du gjorde för att bli av med det?

Så här var det i slutet av graviditeten, men nu är ungen två månader och det är fortfarande likadant, om inte värre!
Gå till en massör som kan lymfmassage. Ge det några gånger, borde kunna hjälpa en del...

Antagligen har jag för dålig dator, men jag såg inga tydliga tecken på ödem (= vätska) på filmsnutten. Jag såg "bara" hud som bleknade för tryck och snabbt återfick sin färg.
Men som sagt, antagligen dålig dator.

För övrigt kom @ameo med ett bra råd.

Jag har lynfödem efter att jag opererat bort lymfkörtlar och ena bröstet. Det betyder att lymfsystemet, enkelt beskrivet, är avkapat och inte funkar som det ska.

vi har två parallella system för vätska i kroppen. Blod och lymfvätska. Blodet pumas av ett enda hjärta. Lymfa pumpas förs runt av en oändlig mängd lymfkörtlar.

Att äta annourlunda tror jag itne hjälper speciellt mycket.

Däremot kan man göra en del annat.

Prio nummer ett är andningsövningar, djupandning. Inget komplicerat alls!!

Lägg dig ner (eller passa på när du ändå ligger i sängen) Dra in andan så mycket det går, gärna kombinerat med att du för armarna över huvudet. Släpp ut luften långsamt och pressa verkligen ut all luft du kan. Upprepa 5-6 gånger.

Gör detta några gånger per dag och du kickar igång systemet.

Dricka vatten och få fart på njurarna var mitt tips. Men det gör du redan. Det finns vätskedrivande te. Men eftersom du ammar vet jag inte om du får dricka något sådant.

• Gilla
Reactions: MM
Jag har lynfödem efter att jag opererat bort lymfkörtlar och ena bröstet. Det betyder att lymfsystemet, enkelt beskrivet, är avkapat och inte funkar som det ska.

vi har två parallella system för vätska i kroppen. Blod och lymfvätska. Blodet pumas av ett enda hjärta. Lymfa pumpas förs runt av en oändlig mängd lymfkörtlar.

Att äta annourlunda tror jag itne hjälper speciellt mycket.

Däremot kan man göra en del annat.

Prio nummer ett är andningsövningar, djupandning. Inget komplicerat alls!!

Lägg dig ner (eller passa på när du ändå ligger i sängen) Dra in andan så mycket det går, gärna kombinerat med att du för armarna över huvudet. Släpp ut luften långsamt och pressa verkligen ut all luft du kan. Upprepa 5-6 gånger.

Gör detta några gånger per dag och du kickar igång systemet.

Kosten hjälper till viss del om man undviker socker och spannmål.

Bäst fart på systemet tycker jag att jag får om jag står upp i stället för att ligga ner, sätter handflatorna mot varann i brösthöjd och andas in medan jag för händerna uppåt så högt jag kan och sedan för de raka ramarna utåt i en båge åt var sida under utandning. Då ryser jag längs hela ryggen.
Den går givetvis att göra liggande också men jag får mycket bättre flow och rörelse när jag sitter (utan ryggstöd) eller står upp.

Lymfsystemet finner alltid nya vägar som tur är.

En häftig effekt av lymfmassagen är att jag som inte var överviktig innan tappat 3 kg som suttit bergfast i ca 10 år och minskat 4 cm i midjemått. Utan kost- och träningsförändringar :)
Dessutom har alla gropigheter på armar och ben försvunnit. Nu var jag inte stor innan men det är en så fascinerande. Det finns så mycket mer man kan göra för att få igång systemet än att andas.

Kosten hjälper till viss del om man undviker socker och spannmål.

Bäst fart på systemet tycker jag att jag får om jag står upp i stället för att ligga ner, sätter handflatorna mot varann i brösthöjd och andas in medan jag för händerna uppåt så högt jag kan och sedan för de raka ramarna utåt i en båge åt var sida under utandning. Då ryser jag längs hela ryggen.
Den går givetvis att göra liggande också men jag får mycket bättre flow och rörelse när jag sitter (utan ryggstöd) eller står upp.

Lymfsystemet finner alltid nya vägar som tur är.

En häftig effekt av lymfmassagen är att jag som inte var överviktig innan tappat 3 kg som suttit bergfast i ca 10 år och minskat 4 cm i midjemått. Utan kost- och träningsförändringar :)
Dessutom har alla gropigheter på armar och ben försvunnit. Nu var jag inte stor innan men det är en så fascinerande. Det finns så mycket mer man kan göra för att få igång systemet än att andas.
Har du fått lymfbehandling via vården och beprövad vetenskap?
Djupandning är ingen totallösning men är grunden till all behandling.Visst kan det vara individuell skillnad hur man upplever sig få effekt. Men ska man gå på just beprövad erfarenhet så är det effektivaste att just ligga ner.
Tycker TS ska prova sig fram :)

Har du fått lymfbehandling via vården och beprövad vetenskap?
Djupandning är ingen totallösning men är grunden till all behandling.Visst kan det vara individuell skillnad hur man upplever sig få effekt. Men ska man gå på just beprövad erfarenhet så är det effektivaste att just ligga ner.
Tycker TS ska prova sig fram :)

Nej - jag har gått på fyra behandlingar i lymfmassage och sedan dess gjort egenvården. Jag har fått bra fart på systemet och förändringen fortgår ännu.
Jag känner personer som gjort samma typ av operation som dig som tycker att lymfmassage ger bättre hjälp när de väl blivit friskförklarade från sjukvården.

Nej - jag har gått på fyra behandlingar i lymfmassage och sedan dess gjort egenvården. Jag har fått bra fart på systemet och förändringen fortgår ännu.
Jag känner personer som gjort samma typ av operation som dig som tycker att lymfmassage ger bättre hjälp när de väl blivit friskförklarade från sjukvården.
Fast lymfmassage ÄR sjukvård.
Menar du att jag skulle bli bättre om jag slutade med sjukvården??

/tanten - går på lymfbehandling i sjukvården var sjätte vecka sedan fem år tillbaka

Jag tycker inte du ska göra något innan du träffat läkare. Vätska i kroppen kan vara allt från hormonell obalans, trasigt lymfsystem till hjärtproblem.

• Gilla
Reactions: MM

Jag ser inte heller några ödem på filmen, bara att det blir blekt när personen drar fingret över. Och sen blir det rosa igen. Som det kan bli.

Fast lymfmassage ÄR sjukvård.
Menar du att jag skulle bli bättre om jag slutade med sjukvården??

/tanten - går på lymfbehandling i sjukvården var sjätte vecka sedan fem år tillbaka

Lymfmassage är även friskvård, man behöver inte vara sjuk för att lymfsystemet ska vara nedsatt.

/ ghost - massör med utbildning i lymfmassage på häst m.m

Lymfmassage är även friskvård, man behöver inte vara sjuk för att lymfsystemet ska vara nedsatt.

/ ghost - massör med utbildning i lymfmassage på häst m.m
fast jag svarade på "att lymfmassage ger bättre hjälp när de väl blivit friskförklarade från sjukvården"

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 072
Senast: Sassy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.