Hur bli av med möss

Sv: Hur bli av med möss

Har inte hört något om att det finns i mina trakter?

Nej, ligger inte döda möss kvar, min äter upp allt han fångar. Dock så tar han ju hem allt han fångar ute för att visa upp för mig. :p

Jag har ingen kattlucka, då kommer säkert mössen in. :p Katten är i sadelkammaren på natten och ute på dagen. Under sommaren är han ofta i stallet på natten, men så fort det blir lite kallare vill han in i sadelkammaren eftersom det är varmt där. Om man inte har uppvärmt stall så blir det kallt för katterna, hos mig har det varit -6 trots att det är isolerad. Så de behöver ett varmt utrymme att vara i.

Jag har ju andra katter i huset, så hus och stallkatter har alltid hållit sig på varsin sida.

Men jag har fråga till er med katter; hittar man mycket döda möss efter deras härjningar?

Mja näbbmöss äter ju inte katterna upp så sådana kan man snubbla över ibland. Och emellanåt har jag hittat en liten gallblåsa...urk och andra mindre rester. En period la katterna alltid en näbbmus i ena boxen prydligt precis innanför dörren tack så mycket, duktig katt :crazy:. Men hellre det än att vara utan katter då de håller musbeståndet på en väldigt låg nivå.

Jag har ingen kattlucka, då kommer säkert mössen in. :p Katten är i sadelkammaren på natten och ute på dagen. Under sommaren är han ofta i stallet på natten, men så fort det blir lite kallare vill han in i sadelkammaren eftersom det är varmt där. Om man inte har uppvärmt stall så blir det kallt för katterna, hos mig har det varit -6 trots att det är isolerad. Så de behöver ett varmt utrymme att vara i.

Fast mina stallkatter lever faktiskt helt utan uppvärmt utrymme och har klarat sig ypperligt trots de senaste kalla vintrarna. De är nämligen halvvilda och går inte ens att klappa, (de är dock kastrerade men det är en annan historia) och jag tvivlar starkt på att de skulle ens tänka tanken på att gå in i sadelkammaren. Mitt stall är oisolerat och det blir kallt som attan i stallet då hästarna går på lösdrift. Men katterna ser ut att må prima, sover i halmen i hästarnas boxar, hästarna är ju alltså inte där nattetid utan då bor katterna där, eller på höskullen. De dricker ur hästarnas thermobar, det upptäckte de snabbt att när den är fylld går det ypperligt att dricka där, ska försöka fånga det på kort, och får mat i stallet. Brukar även ha en hink med vatten i stallet precis utanför sadelkammaren där frysrisken är minst. De kan gå in via höskullen ner i stallet när alla dörrarna är stängda, vilket de ofta gör. Ibland är det bus på höskullen då hör man hur de springer fram och tillbaka och hoppar upp och ner i höet.

Jag skulle gärna erbjuda dom ett varmt utrymme men jag tvivlar verkligen på att de skulle gå in i sadelkammaren eller huset för den delen. De är fruktansvärt skygga, dock så kommer de gärna fram när jag går ut i stallet och sitter på behörigt avstånd och tittar på.

Honkatten flyttade hit och la sina två ungar under vår lada för drygt tre år sedan, jag har ingen aning om var honkatten kommer ifrån eller vems hon är. Men hon var bra mycket magrare och aggresivare den sommaren än vad hon är nu i alla fall. Ungarna, ja de är ju vuxna nu då, har ju aldrig varit i kontakt med människor och är därför livrädda för människor. Så de vet ju inte om något inneliv och verkar därför må alldeles ypperligt trots avsaknad av varma utrymmen.

Senast ändrad:

kl

Oj, nu inser jag att jag inte ska klaga:o Jag såg nämligen en mus ute på logen i går kväll och gick helt i panik. Släpade ut katten som tog den snabbt. Det var första musen jag såg i år. Nu hör det till saken att jag har extrem mus- och råttfobi. Jag tycker att de är så äckliga att jag håller på att kräka.

På grund av min fobi så ser stallet ut därefter. Sadelkammaren är nog idiotsäker, har aldrig sett en mus eller muslort där. Inga springor, förbjudet att låta dörren stå öppen. Jag kan ha saker spridda på golvet där utan att jag någonsin haft en mus där.

I stallet och på logen har vi ju möss såklart, men inte så man ser så mycket av dem. Vi har tre riktigt vassa stallkatter och en hund. Regelbundna besök av Anticimex som kollar över och lägger ut gift. Absolut förbjudet med saker på golvet eller stående intill väggar. Allt foder i plasttunnor med täta lock. Alltid städa efter sig på logen. Jag ser kanske 1-5 möss om året. Vissa år har vi haft råttor men det får Anticimex ta hand om.

Jag hade önskat att jag kunde se möss som söta varelser, men jag kan bara inte. Jag tycker att de är sååå vidriga. Det beror ju på att jag har en fobi och blir skakig, yr, kallsvettig och illamående när jag ser dem. Ryser till bara jag tänker på dem. Har i omgångar gått i fobi-terapi och det har blivit liiiite bättre.

I boningshuset har vi hittills aldrig haft möss, då hade jag nog avlidit eller nåt.

Varför inte gift om man har katt?

Jag har giftblock i mitt stall, i särskilda behållare som jag fått av Anticimex. Enligt dem så var det inga som helst problem att ha gift trots att jag har både katt och hund som jagar råttor. Giftet påverkar råttan omedelbart, den både beter sig märkligt och luktar illa så att rovdjur ratar den.

Jag har haft gift i fyra år nu och ingen av gårdens katter (4st) eller hunden har någonsin blivit sjuka.

Men det kanske inte var det som var orsaken till att gift inte är ett alternativ?

Enligt anticimex när jag pratade med dom så visste dom inte exakt hur mkt en hund tålde. Det kunde för vissa raser räcka med att hunden åt två möss för att bli sjuk. Vissa hundar älskar att äta döda möss, och det finns inget som tyder på att liken luktar illa för rovdjur, min hund älskar sånt som luktar skit.

*kl*

Sedan min älskade fina valp dog här för 2 år sedan i februari i mystiska förgiftningssymptom så kommer det inte ett enda bli gift utlagt på min gård någonsin... Då fanns det säkra råttlådor med gift utplacerade, behöver inte vara dom som var boven men det var det enda gift som mig veteligen fanns tillgängligt och jag vill aldrig vara med om det igen. :cry:

Litar inte på det helt enkelt.

Vill ha ett sätt att få mössen att försvinna utan att dom dör och lider och utan att offra vare sig katter till räv och lo eller hundar till gift....
Men det verkar ju vara omöjligt?

I morse var det inga spår efter möss! :banana: Slog en planka framför ingången till deras huvudkvarter och det verkar ha gjort susen. Hoppas det varar. ^^

Tror absolut att gift kan vara farligt för husdjur, det kommer jag aldrig våga lägga ut.

Man skall se till att alltid få det giftet som har K1 vitamin som antidot, hundar är ju mer korkade än katter en hund kan nog mkt väl käka upp en död mus/råtta en katt rör ingenting som den inte själv dödat, likadant så har jag en känsla av att den här "leken" de gör med fångade möss att släppa dem och ta dem igen innan de äter upp dem faktiskt görs av någon anledning. Såg faktiskt vår musfångare sitta och titta på en mus som gick i stallgången som uppenbarligen inte var frisk utan ordentligt slö han var helt ointresserad av att fånga den.
Anticimex sa att har man djur som man är oroliga för att de skall äta av mössen/råttorna så kan man ge dem en dos K1 vitamin dagligen medans giftet är utställt så påverkas de inte alls av giftet även om de så skulle gå och äta av giftet direkt. På ett ställe hade de tex haft jätteproblem att komma tillrätta med råttor giftet verkade inte ta på dem, förklaringen kom fram ganska snabbt det stod foder i säckar som råttorna åt av innehållande K1 vitamin så det räckte för att skydda dem mot giftet.

Köpte 3-pack musskrämmor från MotaVäck (nätbutik), de sitter i eluttag i stallet och sadelkammaren, verkar fungera utmärkt, för jag har inte sett en musplutt sedan jag satte in dem.
Det fanns flera sorter, jag köpte den som endast verkar på öppna ytor, och inte i väggar. Den som verkar i väggar var dyrare.
Ljudet är på en frekvens och av en sådan art att endast gnagare störs. Beviset för mig, förutom det vetenskapliga bevis som finns, på att det inte uppfattas av varken häst eller hund, är att de inte uppvisar någon reaktion alls när de passerar dessa, och att de går in i stallet själva, utan att någon leder in dem.

*kl*

Jag är själv väldigt försiktig vad gäller råttgift. Har haft en familjekatt som fick i sig en råtta som tuggat gift och det var riktigt nära att vi förlorade katten, trots intensiv behandling på Ulltuna. Nu var det grannens stall som hade giftet utlagt, men han hade ju själv en katt så han var snabb på att ta bort det igen.

Nu var det här några år sedan och det har säkert hänt en massa med råttgift sedan dess. Men det är ju trots allt allting en risk när det gäller gift och även om katten inte skulle dö av att få i sig det, så lär det inte vara särskilt nyttigt och veterinäravgifter och sjuka djur vill vi ju helst slippa allihopa.

Man skall se till att alltid få det giftet som har K1 vitamin som antidot, hundar är ju mer korkade än katter en hund kan nog mkt väl käka upp en död mus/råtta en katt rör ingenting som den inte själv dödat, likadant så har jag en känsla av att den här "leken" de gör med fångade möss att släppa dem och ta dem igen innan de äter upp dem faktiskt görs av någon anledning. .

anledningen, som naturen tänkt ut, är att när katten leker med musen blir den stressad varpå den utsöndrar ett ämne som gör skelettet mjukt på den. Dvs mjukt tillräckligt för katten att smälla i sig allt utan besvär.

anledningen, som naturen tänkt ut, är att när katten leker med musen blir den stressad varpå den utsöndrar ett ämne som gör skelettet mjukt på den. Dvs mjukt tillräckligt för katten att smälla i sig allt utan besvär.

Aha, är det så alltså? Det hade jag ingen aning om, vad intressant!
Jag är otroligt tacksam för mina "jägare", men jag måste erkänna att det gör lite ont i själen att se hur grym de kan vara med sitt byte. Men naturen är ju ofta rätt grym tyvärr..

Har inte hört något om att det finns i mina trakter?

Nej, ligger inte döda möss kvar, min äter upp allt han fångar. Dock så tar han ju hem allt han fångar ute för att visa upp för mig. :p

Jag har ju andra katter i huset, så hus och stallkatter har alltid hållit sig på varsin sida.

Alltså jag måste bara säga att jag älskar din syn på djuren:bow:! Både mössen, katterna och hästarna:).

Jag har provat en-ris och har blivit av med i stort sett alla möss, har inte haft några i musfällorna på flera veckor i alla fall! Lite musbajsar ser jag förstås, men det kan lika gärna vara gammalt - jag har inte städat så noga på ett tag :angel: Jag har även möss i potatiskällaren i huset, som också verkar ha försvunnit sedan jag la ner enris. Inga fler gnagade potatisar och morötter på länge i alla fall :banana:Det man får tänka på är dock att det barrar nåt kopiöst om man inte byter mot färska grenar med jämna mellanrum. Torra grenar verkar dock fungera precis lika bra mot mössen.

Min förra katt lämnade musbyxor överallt, han åt alltså bara främre hälften av musen och lämnade resten på stallgången etc... det tog jag bara upp med grepen och slängre på gödselstacken. Tyvärr vägrade han följa med när vi flyttade så han blev kvar på vår förra gård.

Jag kommer dock att skaffa ett par katter till sommaren som ska få bo ute. Att jag inte skaffat nya redan nu beror på att jag vill att de bor i stall/sadelkammare och stallet är inte klart och i bruk än. Det jag i dag använder som sadelkammare är visserligen uppvärmt, men murat och jag vill inte ha hål i dubbeldörrarna eller i muren för att katten ska kunna ta sig in och ut - alltså får det vänta tills vi flyttat sadel- och foderkammare till rummen med träväggar och bättre dörr för kattlucka.

Just ja, min sambo dick sorkfeber för ett år sedan lite drygt... tre vändor på sjukhus och mycket dålig i flera månader - nu är ju han immun efter att ha haft det, men inte jag... bara en sån sak är en mycket bra anledning att verkligen göra och prova allt man kan för att bli av med dem!

(Jag har även haft tre - fyra stora vackra rävar strykandes runt gården, men en jägare har haft rävsnaror ca 100 - 150 m från vår gård och nu har jag inte sett nån av dem på länge... synd, för de hade verkligen kalas på våra marker!)

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 222
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar