prinsessfeminist
Trådstartare
Nu när jag är intresserad av connemara, så har jag noterat att det är vanligt att kombinera namn så att både stoet och hingsten blir med. Tex heter många Westside Mirah-avkommor något med Mirah och något från stoet. Vår förra ponny fick Celtic från mamma som hette Celtic Moy Polly och Bandit från pappa som hette Mirah's Oyster Bandit.Jag gillar traditioner i hästnamn, lustigt nog eftersom jag gärna är okonventionell på andra områden.
I många stofamiljer finns det traditioner, t ex tycker jag att alla ston från F.2s Dina-linje ska ha namn på D. I 40 ska de ha blomnamn på pappans begynnelsebokstav. I 42 heter de på L.
Själv har jag alltid gillat traditionen att döpa hingstar på pappas begynnelsebokstav och ston på mammas. Sen avlade jag på ett sto vars namn började på Ce liksom båda hennes föräldrar, och då beslöt jag för att köra Ce på alla. Jag föredrar korta, ovanliga namn. En gång fick jag ett stoföl efter en polsk hingst, hon var dessutom fux, som fick heta Cebula vilket betyder lök på polska.
Min nuvarande häst är egenuppfödd och heter Celia. Det är det vanligaste namnet av alla, men hon är döpt efter en kvinna på min praktikplats under min utbildning, ett kvinnocenter på Nya Zeeland.
Jag är inte förtjust i alla dessa bokstäver som en del hästar får förutom sitt namn. Prefix, alltså de som kommer före det egentliga namnet, irriterar mig eftersom det kan göra hästarna svåra att hitta när namn är i bokstavsordning. Jag lyckas sällan lägga dessa bokstäver på minnet.
Bokstäver efter är lättare att hantera, även om jag inte är jätteförtjust i dem heller. Men vissa har gjort det på ett lite elegantare sätt där bokstäverna bildar ett ord, vilket också är lättare att minnas.
I övrigt håller jag med dig ang bokstavskombinationerna. Jättebesvärligt att hålla reda på så klart.
Jag har inget emot suffix och Lux-N kan man ju leva med.
Det hade bara känts konstigt att kalla hästen efter mig själv. Priffes Karamell tex...
Men det där med stofamilj låter som en rolig tradition och Cebula var ju kul!
Jag funderar som sagt på vår avkomma, om det blir någon, och då tycker jag att det vore kul att behålla namnet som mormor och mamma och moster har.