Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?
Första hunden var en rottweiler, och det blev nog så pga att familjen alltid haft dem och jag visste faktiskt inte mycke alls om någon annan ras, mja förutom huskeys då som min farfar hade i sina spann, vilket inte var ett alternativ för mig då jag alltid varit träningstypen.
Efter Kenzo tog jag hand om lite "tillfälliga" hundar varav två tervar och en tax som jag stal (

) från en gubbe som behandlade honom illa.
När det sedan var dags för hund nummer två så ville jag ha en mindre, smidigare hund som skulle klara av ganska tuffa dagar och klimat.
Jag hann ärligt talat inte kolla så mycket på olika raser förän schipperken dök upp framför ögonen på mig.
En bekants föräldrar hade uppfödning och ju mer jag läste på desto säkrare blev jag på att den där lilla tikvalpen var perfekt för mig.
Det har visat sig vara den största utmaningen i hundväg för mig, rottweiler släng dig i väggen.
Är det något som är tufft, så är det en schipperke med bestämda åsikter.
Efter två års STOR prövning på alla sorts plan så kom där världens mest speciella lilla hund, och jag tror inte att ord kan beskriva bandet vi har imellan oss idag.
Det kommer nog alltid att finnas en schipperke här hemma!
Hund nummer 3 fångade mig som individ, en 1½ årig blandras som verkligen kom in i mitt liv och tog plats.
När det sedan planerades för hund nr 4 så snurrade alla raser i huvudet på mig.
Detta valet var mycket mer genomtänkt och verkligen planerat in i minsta detalj, jag vände och vred och försökte se det ur alla sorts vinklar.
Till slut kom jag med hjälp av uteslutningsmetoden och genom att skriva en kriterielista fram till att nästa hund :
*inte skulle ha några begränsningar kapacitetsmässigt i främst lydnad, men även dom andra grenarna förutom skydd.
*det skulle vara en hund som var lik mig, ivrig och träningsnarkoman, verkligen vilja arbeta och göra det helhjärtat
*stor, liten, gul, blå, naken, krullig hade ingen betydelse eftersom det inte var det jag kollade på
*en "lättare" typ av hund, dvs ingen tung ras utan en smidig, nättare variant
Det stod mellan kelpie och jaktgolden och det som avgjorde saken var apporteringen och jaktgoldens härliga sätt.
Lång men nerkortad livshistoria från mig avklarad.