Sv: Hur bestämde ni er för en ras/ hur botar man tunnelseende?
Jag tycker det du beskriver låter som en oerhört ouppfostrad hund!
Har mina spaniels haft "fritt fram" så strövas det runt, hälsas försiktigt med en nos i knät på folk och rätt snart lägger de sig vid mig, ja om ingen börjar klia och gosa med dom för då blir de såklar kvar där en stund.
Och jag tycker din spaniel låter snudd på apatisk för att vara en springer...

Nu har jag turen att ha en jaktgolden som är precis som din men jag inser att hon är rätt otypisk för sin ras. Men min förra, ja hon var verkligen högt och lågt! Billie Bulldozer... Just därför har jag insett att det inte blir någon mer jaktgolden för mig eftersom jag också tycker att flamset och tramset kan bli lite mycket ibland och chansen att hitta en jaktgolden (med den lätta atletiska kroppen) med Lokas lugna sinnelag känns försvinnande liten.
Jag vill som nästa hund ha en vovve som, om man utgår ifrån Loka, är precis som henne fast en gnutta mindre, lite tuffare och lite mer stresstålig utan att vara nervös/stressad men gärna "på". Jag gillar hundar med clownfasoner och de får gärna hitta på hyss. Ska vara sund och frisk, ha förutsättningar för att kunna göra "lite av allt" men också tycka om att slöa i soffan ibland. Den får också gärna hålla lite koll på dörren hemma.
Först var jag inne på
staffordshire bullterrier (Calaziryas fel... de där jäkla valpbilderna

). Den står fortfarande kvar på listan.
Ett tag charmades jag av den
franska bulldoggen men när jag läst på mer om hälsan i rasen så strök jag den. Likaså
bostonterrier.
Kunde tänka mig
tibetansk terrier, tyckte det kunde vara mysigt med pälsvården. Men escodobes skräckhistorier har avskräckt
lite 
och jag fick lov att inser att den "mysiga" pälsen och skulle dra med sig ruskigt mycket skit in.
Havanaisen har jag kikat på just för att den skulle vara så frisk, den står på b-listan nu pga pälsen och att den kanske blir lite för liten.
Har också kikat på
kooikerhondje men det blir svårare att hitta en bra hund när rasen är så liten som den är.
Idag är jag inne på
schnauzer faktiskt, "mellan"varianten som den kallades förut.