Bichon-raserna?

Pappis faller på pälsen. Är det mer speed i löwchen? Jag har bara träffat enstaka individer av bägge så jag kan inte jämföra (men skulle jag ha skaffat hund själv så står löwchen på den tänkbara listan) :)

Pappisen går att klippa ner den med. Jag klippte min under magen för att slippa ha en nerkissad hundmage. Vet att många klipper ner dom om dom inte ställs ut.

Pälsvården på pappisen är enkel och lätt när dom är nerklippta.

Jag försöker komma med rasråd till en familjemedlem som planerar att skaffa hund.
Förutsättningarna är:
-viss hundvana finns (dagmatte till några olika hundar)
-aktiv familj, mycket ute och ofta gäster och resor (där hunden är välkommen)

De är intresserade av en sällskapshund och tycker att rallylydnad, agility och freestyle verkar kul som träningsformer men kommer inte lägga hela sin fritid på att träna hund.

Hunden kommer ha sysselsättning och sällskap från både människor och andra hundar, och de förväntar sig en hund som kan hänga med på det utan några speciella anpassningar.

En vuxen omplacering är den primära tanken.

Några raser som står på intresselistan är borderterrier, Norfolkterrier och bichon havanais. Jag tycker sistnämnda låter som ett jättebra val på pappret, men vet väldigt lite? Hur är det med de andra Bichon-raserna? Löwchen? Skiljer det väldigt mycket ur en sällskapsägares synvinkel? (Och väcker det ont blod hos uppfödare om man väljer att ha hunden nerklippt?)

Vi är inne på havanaise nr två i vår familj som jag skrev i en annan tråd. Jag undrar vilken typ av hund du vill ha? Havanaiserna har ingenting av terrier i sig. Ingen jakt och ingen skärpa. Lätta att ha med bland andra hundar och följsamma.
Min första var ganska stillsam men otroligt lättlärd. Nummer två letade vi efter en livligare och det fick vi. Det är en hund med mycket fart vi skulle kunna träna det mesta om intresse och tid fanns. Min man har med henne på joggingturer och skidturer, Vi har promenerat miltals. Hon orkar hur mycket som helst. Älskar att träna. Verkligen en toppenhund.
Vi skaffade havanaise för vi ville inte ha terrier temperament men så klart terrier är roligt om du vill ha större utmaning.
Mycket pälsvård är det även om du klipper ner den. Utväxt havanaisepäls är mycket opraktiskt på skogsturer.

Jag känner att jag har skrivit så ofta om löwchen att det mesta jag har att säga nog är sagt i olika trådar men OK här kommer det en gång till då..

Jag tycker att löwchen är rasen för den som vill ha en enkel, mångsidig, mysig riktig kompis som man visst kan jobba med i olika sporter om man har det intresset men som inte kräver annat än en aktiv fritid tillsammans med familjen.

En löwchen är intelligent och lättlärd. Den vaktar - lite lagom. Säger till. Den är charmig och glad i folk. Väldigt familjekär och vill hänga med. Min löwchen gick mycket kurser - agility, kantarell och bruks - men vi hade inte tävlingsintresse då så det stannade vid det. När han var 11 år gjorde vi en femdagars vandring, med etapper på 2 mil per dag, det gick alldeles utmärkt. Hans långa liv var ganska varierande beroende på att vi som familj naturligtvis också ändrade våra förhållanden i takt med att barnen växte upp. Därav följde att han periodvis var mycket i stallet när det var en del av vårt liv, en period var han med på mitt jobb, en period när vi hade det rörigt bodde han hos mina föräldrar, en period gick han på dagis osv. Alla förändringar tog han med gott humör.

Han hade god hälsa som en löwchen ofta har. Mot slutet av hans liv fick han problem med en hjärtklaff och under en period fick han ont i magen innan vi förstod vad det var han inte tålde. Han fick lite dåliga tänder och syn och hörsel blev sämre. Detta till trots hade han en bra och aktiv ålderdom fram tills att han fick somna in vid 14 års ålder.

Pälsen då. Du kan PM:a om du vill se lite hur han såg ut, vi hade honom klippt runt om från c:a 1 ½ års ålder och pälsen var 2-3 cm, extremt lättskött, fällde inte, tovade inte. Den är mjuk, vilket innebär att den inte blir så vädertålig. Så regn och rusk är inte favoritvädret, självklart går den ut i alla väder och hänger med på det du vill hitta på men om man själv älskar att ligga i leran i nollgradigt regn kanske man ska titta på en annan ras.

De hemförhållanden som TS beskriver tycker jag passar väldigt bra för en löwchen, såklart att det passar andra sällskapsraser också. PM:a gärna om tips önskas på vår hunds uppfödare som fortfarande är verksam och har fött upp fantastiskt fina och trevliga hundar i mer än 20 år.

Jag försöker komma med rasråd till en familjemedlem som planerar att skaffa hund.
Förutsättningarna är:
-viss hundvana finns (dagmatte till några olika hundar)
-aktiv familj, mycket ute och ofta gäster och resor (där hunden är välkommen)

De är intresserade av en sällskapshund och tycker att rallylydnad, agility och freestyle verkar kul som träningsformer men kommer inte lägga hela sin fritid på att träna hund.

Hunden kommer ha sysselsättning och sällskap från både människor och andra hundar, och de förväntar sig en hund som kan hänga med på det utan några speciella anpassningar.

En vuxen omplacering är den primära tanken.

Några raser som står på intresselistan är borderterrier, Norfolkterrier och bichon havanais. Jag tycker sistnämnda låter som ett jättebra val på pappret, men vet väldigt lite? Hur är det med de andra Bichon-raserna? Löwchen? Skiljer det väldigt mycket ur en sällskapsägares synvinkel? (Och väcker det ont blod hos uppfödare om man väljer att ha hunden nerklippt?)
Jag har en havanais en fantastisk liten kille med full fart under tassarna. Han älskar att vara med i stallet och hänga på i skogen. Lättlärd och gillar att bli aktiverad på alla möjliga sätt, snäll mot allt och alla. Han är klippt blir enklast så när vi lever ett aktivt liv ute i naturen. Uppfödaren hade sina både kortklippta och långhåriga så ingen värdering i det. Ska man ställa ut måste de ju vara långhåriga men det väljer man ju själv att göra. Vi kunde inte fått en bättre första hund och nästa kommer bli av samma ras.

Här kommer ett par suddiga bilder på min tik. Ca 21 månader gammal. Nu har hon ca 2-3 cm lång päls vilket jag tycker är lagom. Smuts torkas/sköljs bort och hon tål kyla helt okej. Vid regn och blåst har hon gärna täcke men ut hänger hon gärna med i alla väder. Nu när hon har så kort päls behöver hon inte heller borstas något.

12572973_943926302359999_4665532292510568308_n.jpg

12662543_943926269026669_8716738433112374932_n.jpg

12654608_943926259026670_2891388048761146024_n.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka