Hur besprutar ni stallplanen?

A

Alanis

Hej!
Vi har en gårdsplan framför stallet där hästtransport, vagn och bilar brukar stå. HÄstarna blir ledda över den mellan stallet och hagen och mellan stallet och ridbanan. är växer ogräs. Vad kan man spruta med för att få bästa effekt. Jag är miljövän och vill inte, men det är fantastiskt mycket ogräs och ser ut som en hippiegård.
Kan nämna att vi har egen brunn på andra sidan stallet.

Tacksm för tips!
/Alanis

Sv: Hur besprutar ni stallplanen?

Kan man inte släppa hästarna lösa där i några dagar. Jag brukar alltid göra så på de grusade ställen där det inte skall växa något gräs. Fördelen är att hästarna inte bara äter upp utan även trampar sönder det mesta som växer.

Mvh

Tora

Vi brukar spruta med ogräsättika och sen kratta bort allt. Funkar fint för oss iaf!

Det bästa men absolut inte miljövänligt... Round Up!!! :love:

Dock så funkar ogräsättika helt ok o e bättre för miljön!

Kom på en till grej som bonden brukade göra och det var att han helt enkelt brännde av gräset då och då.

Mvh

Tora

Jag skulle undvika att bespruta. Det finns flera alternativ. Man kan acceptera att det kommer att växa där och då anlägger man en gräsmatta, det finns långsamtväxande blandningar som tål kraftigt slitage. Det innebär att man måste klippa när det blir för långt. Är det blött så kan det vara ganska halt, speciellt för bilar.

Bäst är nog att göra ett bra underarbete och göra en grusplan. Ogäset blir man av med genom att sladda 1-2 gånger per år.

Vi har "både och". Grusväg som sladdas och ytor som används mindre intensivt klipps (gräs med mycket vitklöver). Förr var jag vän av round-up men har slutat med alla former av ogräsmedel. Har faktiskt mindre ogräs nu eftersom jag måste planera hur jag anlägger ytor istället.

Tycker att det är trevligt med lite gräs för det visar att ingen har hävt ut nåt gift.

Va skönt o höra! :) Har alltid haft lite dåligt samvete när ja sprutar ut de här hemma...

Vi sprutar med ogräsättika, det är effektivt och miljövänligt.

Immer

Ja det är klart man ska tänka sig för och inte spruta mer än nödvändigt, det är ju ändå ett främmande ämne för naturen, men det är inte sådär supergiftigt som många tror.
Jordbruksvarianten är kanske lite giftigare, men också mer effektiv.. Nödvändigt ibland om man vill bli av med större växter. Vi hade jättelokor i en hage, och eftersom de är giftiga ville vi bli av med dom ordentligt, och gick till en bonde och bad om riktig round up. Men för "vanligt" trädgårds-ogräs räcker den vanliga.

Round up är inte så miljöfarligt som många tror. Särskilt inte den du som privatperson köper i en vanlig trädgårdsbutik.
Utom det etiskt tveksamma att stödja Monsanto genom att köpa deras produkter så är propagandan från företaget intensiv. De fick dock på tafsen av marknadsetiska rådet (http://www.marknadsetiskaradet.org/monsanto):

"I Kemikalieinspektionens godkännande av produkten står emellertid att ”Halveringstiden varierar från ett par dagar till flera år, beroende bl a på den mikrobiologiska aktiviteten i jorden”. Den långa halveringstiden som lämnar kvar Roundup i marken kan jämställas med kvarblivande i det ekologiska kretsloppet. Vid provtagning i sex provtagningspunkter i Saxån – Braån med biflöden i oktober 1997 kunde Roundup analyseras i samtliga prov. Påståendena om Roundups snabba nedbrytning är inte korrekta och vilseleder läsaren."

Monsanto själva anger på sin hemsida följande om Roundup Bio: Kan irritera ögon och hud. Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Använd skyddshandskar och skyddsglasögon. Vid stänk i ögonen spola genast med vatten. Vid hudkontakt spola med tvål och vatten.

Senast ändrad:

bränna eller salta..

annars, ryck upp det värsta, kratta och salta där det brukar komma mycket, längs husvägg och i hörn..

fast A och O är ju underarbete.. gräva ur, sanda, geotextil, salta på utsatta ställen, lägg stenplattor vid hårt belastade passager och sen grus.. snyggt blir det också med lite sten, man behöver inte sätta dem jättethight heller, bara man kommer ihåg att gjuta lite under så dom inte kryper iväg efter åt år :p

jag hade saltat. bränt eller låtit hästarna beta av det.

brfänns med gasaolbrännare, kratta o sen salta. Så gör pappi hemma hos dem på deras stora grusytor, mkt effektiv o inte tungt.

Hej! Tack för alla svar!:bow:
Min man är en vän av gift (har en far i branchen) och menar att alla bönder använder det ju.
Jag menar att många bönder har cancer (förlåt, helt ovetenskapligt, men något jag funderat över då jag tycker att man hör det ofta) och att det kan bero på sprutningen.
Svårigheter med vissa av era förslag är att det är en gödselstack i området, en hästtransport och lite diverse som jag är rädd att hästarna ska fastna i, välta pga kliande eller tugga sönder (typ, den lilla granhäcken under ogräset) och en grushög att trampa ut. Det är dessutom inte bara lite gräs som växer där, utan bakom transporten växor skräppor, nässlor, gråbo och annat stort som inte hästarna rör.
Mitt nya förslag är att
1. Låta hästarna gå där och äta det de vill ha.
2.spruta med något ganska snällt, typ privatround-up eller hellre ogräsättika.
3. Flytta alla ting och harva där liksom ridbanan med häst för att samla upp allt dött ogräs
4. regelbundet framöver harva så att de stora ogräsen inte får fäste.
Kanske det svåraste att genomföra.
Vad sägs! Är det rimligt?

Ni som har egen brunn och sprutar med round-up, har ni någon minsta avstånd till brunnen ni sprutar på?

/Alanis

Ni som har egen brunn och sprutar med round-up, har ni någon minsta avstånd till brunnen ni sprutar på?

Om jag skulle spruta Roundup så skulle de flesta av mina grannar sluta prata med mig! Bor i en trakt där de flesta redan är KRAV-anslutna, de som inte är det (ännu) är principiella motståndare mot bekämpningsmedel. Själv äter jag gärna fisken i sjön och sprutar därför inte heller...

Om det inte är mer oönskad växtlighet än det du beskriver så är det nog inte speciellt svårt att ta 2-3 gånger per år med röjsåg och gräsklinga eller lie för att få snyggt och prydligt.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: Pettsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar