Hur beskriva rygg?

Sv: Hur beskriva rygg?

Dom Saddle Fitters om springa runt är äntingen upplärd av mig eller av non som jag hade lärt utt
Mina saddle fitting kurser gick utt att folk ska änvända huvud, saddle fitting är ett helt logisk tänkenda:
VIKT PLACERING X VIKT FÖRDELNING
så enkle är det.
Saddle Fitters uppgift är att förklara det till häst äger, har med olika bommer som DU kan läga på hästen och se själv var du har kontack och var det finns bara luft.
Den ska oxå förklara för häst äger att man är begransed när det gäller Sadle Bommer igenom att dom är inte Custom Made, dom är byggd för dom genomsnit ridhäst, inte för drag häst typ som här igen sadel lägget.

Man försöka att få så mycket kontackt som mjölig, resten är BALANCERING MED TILLPADDNING!
"OCH DET HÄR ÄR DET VIKTIGEST FÖR EN SADDLE FITTER"
H-n ska lära dig hur du ska padda till för att få den bäste tillpassning så att man minimera risk för sadle skav/tryck.
Az
Av vem, var eller hur har du lärt dej sadelfitting Arizona ?

"OCH DET HÄR ÄR DET VIKTIGEST FÖR EN SADDLE FITTER"
H-n ska lära dig hur du ska padda till för att få den bäste tillpassning så att man minimera risk för sadle skav/tryck.
Az
En korrekt uppbyggd sadel har en bom som fördelar vikten.
En korrekt uppbyggd sadel har även bossor fyllda med ull, luft, skum (och ibland tygslamsor och andra rester:crazy:) som, oavsett material, har till uppgift just att bära upp bommen på en hästrygg och undvika skav/punkttryck (om korrekt utprovad).

Vad ska man då med paddar till?? Paddar är bara temporära lösningar för tillfälliga problem...

En korrekt uppbyggd sadel har även bossor fyllda med ull, luft, skum (och ibland tygslamsor och andra rester:crazy:) som, oavsett material, har till uppgift just att bära upp bommen på en hästrygg och undvika skav/punkttryck (om korrekt utprovad).

Vad ska man då med paddar till?? Paddar är bara temporära lösningar för tillfälliga problem...

Du skriver på western forumet...

Av Len Brown, uppfinner av The Orthoflex Saddle
Az

Mitt kundskap rör sig om Western Sadlar, men grund princip är det samma som för English Sadlar. Skillnad är att med en westren sadel är du din egen Saddle Fitter, hästen för lita på att du kan ditt jobb så att han inte få ont och inte på en sadel fabrik ner i England ;)
Det ställs mer krav på en som ändvand en Western Saddle.

Vad ska man har paddar till??
Att lösa ett temporära problem för ett ständig rörlig problem!!
En häst rygg är inte konstant för att den är ett Livenda Material, i bruk brytts vävnad ner, i villo byggs den upp.
AZ

Begriper inte vad den här tråden går ut på? Vill man ha en sadel så måste man prova!!! Ni kan sitta och diskutera ryggform tills f-n avlöser er, det hjälper inte ett dugg. Om jag lägger ut en bild på mina fötter så kan vi väl ha en lång och invecklad tråd om vilken fotform jag har och därigenom kunna avgöra vilka boots som passar?!

Nu får du väl ge dig. Du drar upp det usla exemplet på dina fötter i varenda sadeltråd du kan hitta. :rofl:

Jag har redan köpt en utprovad sadel till henne och eftersom du verkar ha svårt att läsa ska jag förklara en gång till för dig: Jag frågade enbart vilket form ryggen har, inget annat!!!!

Till er andra trevliga bukefalister: Ryggen är ganska rak på sidorna om ryggraden, sadeln som passade är mer rak än svängd dock kan hon gott fylla ut med mer muskler framtill så kommer den ligga ännu bättre.

Men håller med som någon skrev att hon nog egentligen är varken rak eller svängd, utan överbyggd.

Nu får du väl ge dig. Du drar upp det usla exemplet på dina fötter i varenda sadeltråd du kan hitta. :rofl:

Jag har redan köpt en utprovad sadel till henne och eftersom du verkar ha svårt att läsa ska jag förklara en gång till för dig: Jag frågade enbart vilket form ryggen har, inget annat!!!!

Till er andra trevliga bukefalister: Ryggen är ganska rak på sidorna om ryggraden, sadeln som passade är mer rak än svängd dock kan hon gott fylla ut med mer muskler framtill så kommer den ligga ännu bättre.

Men håller med som någon skrev att hon nog egentligen är varken rak eller svängd, utan överbyggd.

Tror det var jag ;)
Om han är lite fättig där främ kan du vika din sadel filt 1-2 gånger för att fylla på.

Kan berata ett intressant gräj om Sadel Sår och Till Paddning:
Med mycket Saddle Time komma hästen att täppa musklar och kan få sadel sår, ofta i mänkmusklärna.
På Karl XII tid karolinerna lärt sig att lägga deras kött ränson under sadeln för att täcka såret och fylla upp där musklen hade tinnet bort.
Sen på kvällen hade soldaten en morr och fin stek bit :d
Swedish History ;)
Az

:rofl:
Det förklarar DEFINITIVT saken... :angel:

(ber om ursäkt och smyger härifrån)

Du är förlåten;) misstag kan alla göra och inte behöver du smyga härifrån heller, de olika inriktningarna har olika saker att lära oss :laugh:
Det är så intressant att se hur olika inriktningar löser samma problem, det är därför jag smyger runt lite varstans;).

Tror det var jag ;)
Om han är lite fättig där främ kan du vika din sadel filt 1-2 gånger för att fylla på.

Fast jag vill ha cut-back.
Ska försöka hitta en riktigt bra pad till både nordis och quarter på eurohorse mässan tänkte jag! :D

Håller med dig här. Många förstår inte hur viktig padden är för en westernsadel. Går inte att jämföra med en vojlock under en engelsksadel, det är två helt olika saker!

En pad är en del av att passa in en westernsadel. Har man tur krävs inte mycket till pad, men det är extremt ovanligt.

Cut Back paddar försåt jag inte meningen med. Alla jag har stött på har tryckt på manken :crazy:

Jag markt när jag hol på med saddle fitting och till padding Cut Backs var svor att hålla på plätts, främ biten av padden vill gärna falla ner, då få man inte den täckning man vill ha.
Det andra var att man försökt att gå förbi problemet, det dålig saddle fit.
Ofta var det för vid sadel, tun mänk muskler ock hög mänk kam, sadeln skunka ner och trycka på kämmen.
Kunder med en sån häst förslog jag ett mindra vid, en bra teddy pad, en 30"x60" Naveho Blanket och vek den 2 gånger, det bruka lösa problemet.
Az

Tror det var jag ;)

På Karl XII tid karolinerna lärt sig att lägga deras kött ränson under sadeln för att täcka såret och fylla upp där musklen hade tinnet bort.
Sen på kvällen hade soldaten en morr och fin stek bit :d
Swedish History ;)
Az

Off topic, men det här har du fått om bakfoten Arizona . Detta är inte Svensk histria, utan osanning! Min fars stora intresse är just Karoliner o jag har kollat med han för jag tyckte det lät lite dumt, o det finns ingenstans en dokumentation att karolinerna lade kött under sadeln. Fakta är bäst! DEt är nog många rövarhistorier här på Buke i alla fall!

Off topic, men det här har du fått om bakfoten Arizona . Detta är inte Svensk histria, utan osanning! Min fars stora intresse är just Karoliner o jag har kollat med han för jag tyckte det lät lite dumt, o det finns ingenstans en dokumentation att karolinerna lade kött under sadeln. Fakta är bäst! DEt är nog många rövarhistorier här på Buke i alla fall!

Jaså, skulla gärna träffa far din och prata lita Karolina, Den är min stora intress med, stamfar min var beriden livgrenader under Kriget i Pommern.
Stek under sadeln gå långt tillbaka föra Karolina tiden, bara att far din har inte hört talas om det innabar att det inte fanns.
Viss kan det bli en del rövarhistoria, men inte har.
Az

Om man viker filt dubbel blir det ju jättetrångt runt manken?

Jag hade en cutback pad för länge sen som tyvärr råkade illa ut, men den låg iaf superbra!

Om sadeln lägga sig på mänkkammen aven efter vikning då mistänker jag att sadeln är för vid, men som sakt jag skulla behöva titta på hästen för att göra en rättvis bedomning.
AZ

Om sadeln lägga sig på mänkkammen aven efter vikning då mistänker jag att sadeln är för vid, men som sakt jag skulla behöva titta på hästen för att göra en rättvis bedomning.
AZ

Okej. Nej det gör den ju inte. Hon är ju så omusklad nu så behöver lite tjockare framtill men när hon fått lite mer muskler blir det nog jättebra.

Okej. Nej det gör den ju inte. Hon är ju så omusklad nu så behöver lite tjockare framtill men när hon fått lite mer muskler blir det nog jättebra.

Ok, då låter det bra:
När du säger han komma att lägga på sig musklar, jag vill att du tänke att det är inte säkert att du kan anvande en Build Up Pad sen!
Dom är inte billiga, dom är begränsad i sitt funktion och kan vara mer problem än dom är värd.
Med sadelfilt vikning kan du balancera utt sadeln efter behöv och du kan fylla på mellan vikning pricis som en Build Up Pad.
Jag lämna över mina erfarenhet, du göra vad du tyck är bäst.
AZ

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix