Hur berätta för familj??!

Sv: Hur berätta för familj??!

Vi tog en kopia på UL-bilden och virade ett fint rött band runt och överlämnade
till blivande morfar (det var hans första barnbarn). Han utbrister " näää har du en inneboende" och precis efter kom ålderskrisen som ett brev på posten. Nu har han 8 barnbarn varav 4 som jag...vi har bidragit med.

Till alla,

Vi läser och roas av alla fina, roliga och gulliga sätt att berätta för familjen. Riktigt trevligt att få ta del av allas historier!

Imorgon (eller senast juldagen) är det våran tur att berätta, lite nervöst minsann. Blir väl att jag/vi i ren panik bara kastar ur oss orden...men jag tror oavsett hur det berättas att nyheten blir väl emottagen.

Ändå så fortsätter jag gärna att läsa vidare om hur just Ni har berättat, ser det som mysstunden på dagen på nåt vis att få sätta sig och läsa alla inlägg!

Tack,

N + sambo :bow:

Slå in ett par bebisstrumpor i ett paket och ge bort:)

Vi berättade bara rakt av, fast mamma hade redan räknat ut det så var nästan så hon berättade för mig haha.
Ideén med bullen i ungen är lite kul dock

Senast ändrad:

Jag ringde min Mamma och berättade hon blev jätteglad. Mormor och Morfar berättade Mamma för efter UL de grät och var mycket lyckliga. Sambon ringde och berättade för sin Pappa som blev jätteglad, sambons Pappa berättade i sin tur för sambons mamma som firade med att få ett epilepsianfall i badkaret som tur var var sambons bror hemma och fiska upp sin halvdränkta mor ur badkaret :D

Vi berättade för sambons föräldrar så här:

(På väg ut genom dörren)

Sambon: Jo, jag skulle vilja berätta något om min syster L. Hon ska bli faster.

Svärmor: Va? Vem då? Vilka är mamma och pappa?

Här måste jag tillägga att min sambo bara har ett syskon.:D

Det blev väl ett chockartat grattis och svärfar gick och lade sig strax efter vi åkt, klockan halv åtta eller nåt.

Min 2åriga brorson fick äran att lämna fram en liten paket till mina föräldrar med en lapp i: "Jag ska faktiskt få en kusin och ni ska bli mormor och morfar!"

lite sent detta kanske.. Men en jag känner gav mor och far föräldrarna en mugg där det stod "världens bästa mormor/morfar/farmor/farfar"

Min pappa är den diskuterande ältande typen och man vinner sällan en diskussion med honom.
När jag var nygravid med första barnet så blev det en massa struligheter på mitt jobb och jag stod i valet och kvalet om jag skulle säga upp mig eller inte.
Hamnade i en het diskussion med min far om just mina val i livet och vet att han sa "- ja, men vad prioriterar du i livet?"
Och jag svarade bara helt kallt..."att vi ska ha barn."
Och pappa bara igen " ja men vad prioriterar du verkligen?"
Och jag igen bara " att vi ska ha barn"
Då blev han knäpptyst och sen började han gråta (glädjetårar) och sa att jag var för liten (var 23år då).

Syrran som satt i rummet intill och redan visste att jag var gravid kom inspringande och sa att det var den bästa avväpningen hon någonsin sett!

Berättade på min födelsedag genom att baka en tårta med beräknat datum på. När tårtan kom in så satt alla och tittade på den och ingen fattade vad det stod. Då sa jag att det där är datumet för när vår bebis kommer. Både mamma, pappa och svärfar började gråta av lycka. Svärmor nickade och sa typ "jag visste att det var något på G".

Till alla kompisarna berättade vi på kvällen när jag fyllde år genom att skåla i champange. Precis innan skålen hällde jag mitt dricka i sambons glas och då sa sambon att vi skulle ha bebis. Flera av kompisarna blev tårögda och sen vart det hurra rop. Ganska lyckat. Var i vecka 13 när vi berättade.

Lillesyrran fick veta dagen innan alla andra. Vi satt på Mc Donalds och skulle precis gå på konsert i Globen. När hon hade proppat in en riktigt stor tugga i munnen så kläckte jag ur mej att hon skulle bli moster. Tur att hon hade hamburgare i munnen eftersom hon skrek rätt ut. Hi hi. Sen började hon böla.

Måste säga att det är kul att berätta när man vet att folk kommer bli glada

Mvh Miks

Ingen! :D Nu har paret nr 2 på kommande. De hade inte tänkt berätta, men dottern hann före och berättade för hela släkten. :laugh:

kl.

Hade en kanellängd i ugnen i onsdags när sambon kom hem (kan tilläggas att det va en färdig jag bara tinade i ugnen)

sambon - "oooh bakar du fikabröd"

jag - "du är ju knäpp"

det tog ett tag innan han sa om det med andra ord och förstod innebörden :p

Hade tidigare på dagen ringt min bästa vän för jag kunde ju inte bära på en sån grej själv till sambon skulle komma hem på kvällen :D

(nu har jag outat mig på buke också ;) )

Läser igen era olika historier efter en längre tids frånvaro :).

Jo så här gjorde vi (vi knyckte bulle i ugnen-idén):
På julafton så engagerade vi min familj i att leka en lek (bara 1 av 6 som tyckte det skulle bli kul, hon är förskolelärare och tillika en av mina systrar). Lämnar inte ut deras namn utan skriver deras 'titel' istället :)

Hade under natten snickrat ihop ett litet rim för att underlätta själva leken.

'Nu kära mor börjar vi leken rätt snart,
så kom hit så vi kan samla alla inför avfärd såklart. (mor fick ställa sig upp bredvid mig)

'Mammas man, kom hit och ta din fru i hand,
så ger vi oss av till fjärran land.'

'Nu lillasyster är det din tur att bli medbjuden ut i världen,
men för säkerhets skull ta med dig din man på färden.'

'Yngsta systerns tur är det sen, så kom hit Emma,
du behöver inte stanna ensam hemma.'

'Det äldsta syskonets tur är det sen,
ta yngsta syster i handen, alla behöver en vän.' (nu håller alla varandra i handen i vardagsrummet)

'Så börjar då vår resa att iaf i lägenheten få söka och leta.
Efter vad ni ska leta, ja det får ni snart veta'

'Så kära mor ta täten i allt julstök,
vi börjar med ett besök i erat kök.' (går nu ut i köket framför ugnen där en konditoribakad bulle ligger längst inne på ett galler)

'Nu behöver vi en modig en och framförallt lugn.
öppna luckan och ta en titt i eran ugn.' (brorsan öppnar och...'vad är det är en bulle i ugnen...vad ska jag göra med den nu då???, alla andra fattar efter ett tag och det blir många grattisar!!) men familjen ville fortsätta till slutet av leken ändå.

'Ingen idé om vad detta kan vara?
Nähä ok då får vi fortsätta fara.'

'Vidare in i sovrummet vi gå,
ni nu flera ledtrådar ska få.'

(nu står vi framför mammas o hennes mans dubbelsäng i deras sovrum)

'I en sån här var det nog gjort,
titta under sängen, kanske hittar ni ett kort?!' (hade lagt en bok 'Mina nio månader' under sängen och lagt ett ul-kort däri.)

Lyckad lek! och tack för idén!

N + sambo
:bow:

Nästa vecka är det v18 och dags för rutin-ul och även dags för att berätta för min sambos föräldrar (som ff inte vet).

Ul är på tisdag och vi åker till Paris på onsdag så planen är att vi postar ett brev på onsdagen som de får på torsdagen, då vi är härligt oanträffbara :)!

Brevet skriver vi från bebis,

Hej farmor och farfar!

Nu är jag i Paris med mor och far, kommer hem på söndag, tänkte vi kunde ses till sommaren!

Kram Bebis (sen skicka med ett kort från ul)

Risken lär väl vara att vi blir svartlistade av svärmor :) men förhoppningsvis blir hon nog mer glad och att det överväger.

Hoppas att det går vägen men framförallt så hoppas jag att allt är bra på tisdag.
Vi hade en ofantlig otur med vår förra graviditet (tvungna att avsluta den i v10) så nu känns det som att, iaf jag, vill mjölka mesta möjliga positiva upplevelser ifrån denna.
Med en bebis som finaste avslutning så klart!!

Tack för alla fina historier! Att ni delat med er, och att ni inte blir arga för att vi knyckt era idéer :)

N

Vi gjorde inget speciellt av det, ringde mamma/pappa som blev glada och mina föräldrar berättade för resten av släkten. Det "roligaste" var min morfar som är rätt gammal och sjunger på sista versen utbrast "vad faan, då kan jag ju inte dö förrens ungen kommit!" .

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 549
Senast: anna_panna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA