Hur bemöter ni andra?

Sv: Hur bemöter ni andra?

Brukar för det mesta säga iaf "hej" när man möter ngn som tittar åt ens håll.
Är inte den som flyger fram i stil med "heeeeeeeeej, vilken fin hund..." osv.
Men är inte främmande för en pratstund om tillfälle ges så att säga.

Är det en hund som det ser ut att man kan lita, så på brukar jag låta hundarna hälsa på varandra.
Skiter i om det är en pitbull, schäfer eller en chivavva (stavning?).
Är dom ettriga/aggresiva o skäller/reser ragg etc är det fett kört med hälsandet.
Är hunden däremot lugnt & harmonisk är det ok att dom säger hej.
Men långt ifrån varje gång.
Kan gå veckor utan att killen får hälsa på ngn just för att han är väldigt ivrig vid möten. O därav vill jag tona ner det genom att han lär sig att inte alltid få hälsa.

Ngt som jag VERKLIGEN är allergisk mot är alla dessa förbannade idioter som bara släpper fram hunden utan att fråga.
Även om man "känner" personen o hunden så ska dom fan inte släppa fram utan att fråga.
Min hund kanske är sjuk eller ngt (rent hypotetiskt) o jag därav pga tex smittorisk inte vill låta dom hälsa. Eller att han för dagen inte får hälsa pga att han är för stressad.

Har en alkis här i kvarteret med en hund som inte borde få ha djur. Han släpper hunden så den kommer springandes med kopplet släpandes. Noll koll på hunden som rusar iväg runt huskröken osv där han inte ens ser vart hunden tar vägen. Visst att den är snäll, men vad säger att andra hundar den skall fram till gillar "besöket"

Stör mig så förbannat på detta, jättekul när vi tex dragtränat killen, o har draglinor o sele etc...är inte hundarna aggresiva är nog risken stor dom blir det när dom trasslar in sig i linor o skit.
O när min hund "jobbar", där är det ett fett "no no" som gäller att hälsa på andra hundar.
Då ska han sköta sig o inte bry sig om andra.
O säger man ngt blir han bara tjurig o menar att dom ska få hälsa...javisst. När JAG VILL.

Väntar bara på den dagen då alkisens stackars hund blir totalt sönderbiten av ngn inte så vänligt insälld hund som inte uppskattar att han springer fram...

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

Min hund har sina kompisar som hon får hälsa på när vi stöter på dem då och då. Nya kontakter skapar vi sällan även om jag inte är främmande för det. Men jag bestämmer när och vem, inte min hund och absolut inte dem jag möter!

Min hund har ett eget socialt liv med egna kompisar. Hon får leka med dem istället, jag vet att de är friska och trevliga hundar. Jag har mina kompisar och vänner så jag behöver inte heller prata eller stanna. Så vi går, ibland hejar vi och ibland inte.... Men är det en lapphund vi möter då stannar vi ju självklart. ;)

:)

jag kanske också ska tillägga att jag självklart ler och säger hej till de jag möter (vilket jag klarar av utan att stanna), men mina hundar får inte hälsa.
Trodde det var det TS syftade på:p

De flesta här i området är mycket villiga att prata och snacka skit en stund.
När vi flyttade in till stan var min lilla dam tämligen osäker och mycket mammig ute på gatan, men tack vare alla grannars envishet att komma fram och hälsa oss välkomna till området etc så jag hon blivit mycket tuffare och tryggare i sej själv.

Jag blev förvånad över hur mycket hundar det är här i närheten. Vi bor mitt i centrala Göteborg och det kryllar av hundar. Och då är det inte bara sällskapshundar!!

Jag stannar gärna och snackar med folk en stund. Alltid lär man sej någonting och det är alltid lika roligt att höra att min lilla är så söt och duktig. :)

Jag tycker att det är hemskt roligt och möta andra med hundar och stannar gärna och pratar en stund, men det finns folk som liksom låtsas att de inte ser och bara går vidare medans deras hundar sliter och drar mot min hund. Det ser himla roligt ut och man kan ju inte annat än att smålé. :smirk:

Det är kul och gå där och gissa sig till hur den personen är där framme och om denna kommer hälsa eller bara gå vidare utan att hälsa.

Jag brukar alltid få frågan om min hund är en hane eller en tik och antingen så faller de dom i smaken eller så svänger de på rumpan och går utan att hälsa. Haha! :D

En del är jättetrevliga och stannar och pratar en stund och hundarna får busa och nosa på varandra. Kul! :d

Har ni varit med om något kul möte? Igår var det nämligen så att en som gick förbi mig var en sådan där fjant som inte låtsades se oss och när då hennes hund krånglade och ville fram till oss så lyckades de trassla ihop sig och hon föll omkull. Jag frågade hur det gick, men hon bara snäste på näsan och gick. Jag fick mig ett gott skratt när hon sedan haltade iväg. Haha! Knasiga människa! :D
det här är alltid skoj att diskutera..
Min hund får aldrig hälsa på hundar under våra promenader och det gör honom trygg och säker på mig som förare. Jag går inte heller och hälsar på alla jag möter och skakar hand.. det är ju det vi utsätter hunden för om den ska hälsa på alla hundar vi möter. Jag som flockledare ska bestämma om han ska hälsa eller inte och det finns ingen anledning att hälsa på hundar han inte känner. Han har 5 goa vänner som "tillhör hans flock" .. resten ska han strunta i. Däremot kan jag stanna och prata med ägaren men hunden får ändå inte hälsa.

Det är min åsikt. Dessutom blev min hund påhoppad i höstas och för att bygga upp förtroendet och tilliten att han inte blir påhoppad av alla hundar han möter på gatan så måste vi jobba så här, vilket jag iof hade gjort iaf. Alla gör som de vill med sina hundar men jag tycker man får respektera varandras viljor.

Att folk frågar om det är tik eller hane beror nog på att tex deras hane är SUR på andra hanar och då bör de absolut inte hälsa! Min hane gillar inte andra hanar tex...

Det värsta som finns är folk som har sina hundar lösa, och inte har koll på dem. De springer fram mot min hund medan jag ropar åt dem att "ta bort hunden" eller "koppla er hund". svaret jag får är ofta att "den vill ju "bara hälsa" eller "den är ju så snäll".. *SUCK* Men det spelar ingen roll HUR snäll den är.. har ni tänkt på att MIN hund kanske inte är det.. eller att den inte vill hälsa på alla hundar TROTS att vi är i en allmän park! Koppel på eller grym lydnad på hunden säger jag!

jag pratar gärna med andra hundmänniskor, men när jag är ute med min hund så stannar jag hellst inte och låter hon hälsa, för jag vill inte göra det till en vana att varje gång det kommer en människa eller en hund så tror hon på en gång att hon ska hoppa fram å hälsa å leka.. det blir jobbigt i längden å ha en hund som dra och vill hälsa för att hon "brukade" få det.. som när hon var väldigt liten valp ville alla hälsa på henne.. ch nu tror hon att alla människor som går förbi vill hälsa.. men det börjar gå bort nu som tur är :P

Jag är definitivt en sån du skrattar åt. Jag har en omplaceringshund som tidigare har fått springa fram till allt och all. Nu håller jag på att jobbar på att han inte ska stressa upp sig som en idiot varje gång vi möter en hund.

Min hund har sin flock och han har hundkompisar han har inget behov av att bilda tillfälliga flockar. Nåt som många fått om bakfoten är att hundarna hälsar och har sig som vi männiksor, de vill fram till den andra hunden för att det är trevligt med en pratstund. Så är inte riktigt fallet, de ser en ny individ och nu måste det utrönas om detta är et hot eller ej, jag anser alltså att man stressar sin hund genom att låta den springa fram till varje hund den ser. Istället ska föraren vara så trygg som ledare att den ska kunna förmedla till hunden att "det där är inget hot, kom så går vi".

Jag tillhör nog en av dem som går förbi med min stretande unghund o ignorerar den andra.
Anledningen till detta är att min hund ska lära sig att man inte ska hälsa på alla som man möter, och om man tar ögonkontakt med den andra så är risken ungefär 95 % att de tror att det är ok att släppa fram sin egen hund för att hälsa. Det finns inget som är mer irriterande än folk som tar för givet att bara för att deras egen hund är snäll så ska den "snacka" med alla.
Att man inte tittar på den man möter kan ju handla om att man försöker jobba fram kontakt med sin stretande hund, och om jag lägger mitt fokus på mötet så blir det ju svårare att få min hund att koncentrera sig på mig. ;)

Det beror helt på om jag är ute med båda vovvarna eller var för sig.
Är jag ute med Hanen så får han jättegärna hälsa, på tikar då såklart. Är inte jätteförtjust i hanar.

Är jag ute med Tiken så får hon hälsa om jag tycker att det är okej, och om jag har lust och tid till det. Hon älskar andra hundar och vill bara leka.

Är jag dock ute med båda så får ingen hälsa. Hanen vaktar nämligen tiken oh kan bli lite sur om ngn annan leker med "hans" flicka.

Sen låter jag inte ngn av mina hundar hälsa varje gång jag är ute och går. Det bestämmer jag helt och hållet. Ser jag att ngn av mina hundar väldigt gärna vill hälsa så frågar jag den andra hundägaren innan om det är ok.
Nu vill ju inte hela grannskapets hundar leka med mina, har ju "mördarraser". Haha..

Ursäkta men vad är det att småle mot? Du kanske inte är så påläst om hundens beteende och då kanske du inte heller känner till varför inte alla vill låta sina hundar hälsa på dig och din hund.
Jag vill att min hund ignorerar främmande hundar. Därför gör inte jag någon stor affär av det när vi går förbi en annan hund. Jag låtsas som att inte den andra hunden finns.
Går du och hälsar på alla du möter när du inte har hunden med också?
:crazy:

Jag tycker att det är hemskt roligt och möta andra med hundar och stannar gärna och pratar en stund, men det finns folk som liksom låtsas att de inte ser och bara går vidare medans deras hundar sliter och drar mot min hund. Det ser himla roligt ut och man kan ju inte annat än att smålé. :smirk:

Det är kul och gå där och gissa sig till hur den personen är där framme och om denna kommer hälsa eller bara gå vidare utan att hälsa.

Jag brukar alltid få frågan om min hund är en hane eller en tik och antingen så faller de dom i smaken eller så svänger de på rumpan och går utan att hälsa. Haha! :D

En del är jättetrevliga och stannar och pratar en stund och hundarna får busa och nosa på varandra. Kul! :d

Har ni varit med om något kul möte? Igår var det nämligen så att en som gick förbi mig var en sådan där fjant som inte låtsades se oss och när då hennes hund krånglade och ville fram till oss så lyckades de trassla ihop sig och hon föll omkull. Jag frågade hur det gick, men hon bara snäste på näsan och gick. Jag fick mig ett gott skratt när hon sedan haltade iväg. Haha! Knasiga människa! :D

Kan lägga till ett lustigt hundmöte.

Står utanför en affär med min valp och framför oss vankar en gubbe med käpp emot oss med sin stora Pyrre i sele och flexi. Ser att hunden får gå lite som den vill så jag tar min hund åt sidan och han sätter sig vid min sida. Jag böjer mig ned för att rätta till kopplet som snurrat sig runt hundens ben och märker att min hund reser raggen och blir orolig. Tittar upp direkt och då har jag Pyrren nosandes i mitt ansikte. Min hund börjar skälla och då tar Pyrren böjer sig över honom också. Säger åt gubben att ta bort sin hund men han tittar inte ens på mig och bara vankar vidare i snigelfart som att inget har hänt. Tar själv ett grepp om min hund och skjuter honom bakom mig så att pyrren inte kommer åt honom.
Gubben bara går vidare och under hela tiden har han inte ens gett mig en blick och inte bryr han sig ett skit om att hans hund går fram till vem som helst.

Kl

A får hälsa på ett par andra hundar, hon är alldeles för osäker för att få hälsa på vem som. Den ena är hennes "pojkvän" av samma sort. Hon tycker han är sååå söt. och dom brukar hälsa och sen går vi vidare. Den andra är en corgi som ägs av en dam, hunden går alltid lös och tar bestämt sikte på A när han ser henne. Igentligen tycker jag verkligen inte om när folk har sina hundar lösa och låter dom hälsa till höger o vänster. Men damen är mycket gammal och A tycker om corgin, så det får tillåtas. Annars blir jag något grinig när folk släpper fram sina hundar. Jag har tillräckligt sjå med att få henne att gå förbi människor utan att försöka hälsa och lika mycket med att få henne att förstå att andra hundar inte alls är elaka.

Mina hundar får inte hälsa på andra när man är ute och går. Detta pga att jag inte vill att dem ska tro att alla hundar är deras kompisar och vill att dem ska strunta i andra hundar när man är ute och går. Dem har "bestämda" lekkompisar och vet när de är dags för lek. Är vi ute och går eller är och tränar på klubben så vill jag inte att dem bryr sig om andra hundar.

Mina hundar får inte hälsa på andra hundar som vi träffar på promenaderna. Jag har haft stora problme med hundmöten, dum som man var när den ena var valp var att alla andra fick hälsa på honom hela tiden och nu ska han bara fram så är det. Dock har han gjort stooooora framsteg vid hundmöten men det är fortfarande inte 100%bra än men vi tränar på det. Men jag har i alla fall inga problem med att folk släpper fram sina hundar till mina, oftast går de bara förbi snabbt eller så tar de en annan väg när jag kommer, skönt!

Min hund får inte hälsa på hundar vi möter på promenader. Det finns ingen anledning till det, utan skapar bara massa onödig stress.
Dessutom är min hund rädd för stora hundar efter mindre lyckade hundmöten. Vi jobbar med detta, och då underlättar det inte att folk släpper fram sin hund. I värsta fall resulterar detta i att vi är tillbaks på ruta ett igen.

Dessutom har jag inget behov av att prata med alla man möter bara för att de råkar ha en egen hund i koppel.
Jag är ute och går med min hund och är inte ute för att hitta nya kompisar.

och det bästa sättet att slippa att folk släpper fram sina hundar vind för våg å ska fram å prata, är att gå rakt fram å låtsas att man inte ser.
Sen får folk tycka att jag är hur otrevlig som helst. Jag har blivit ganska van vid detta efter att otaliga gånger nekat till att låta folk, hundar och barn hälsa på hunden.

Brukar för det mesta säga iaf "hej" när man möter ngn som tittar åt ens håll.
Är inte den som flyger fram i stil med "heeeeeeeeej, vilken fin hund..." osv.
Men är inte främmande för en pratstund om tillfälle ges så att säga.

/Tobbe

Jag citerade inte allt du skrev nu för att det inte ska bli för långt inlägg.

Det är ju en STOR skillnad på att vara lite social och att vara påflugen. Jag hälsar ofta om jag träffar en person på en i övrigt tom väg. Mest för att visa att jag är trevlig av mig och det är på något vis lugnande. Speciellt för vissa lite äldre personer som man kan se blir lite nervösa när jag kommer där, skitig och med stora brallor mjuukisbrallor (ser inte alltid så prydlig ut när jag vart i stallet). Det lugnar dem lite. Då märker de att jag inte kommer råna dem eller liknande (menar inte alla äldre nu, bara vissa jag träffat på ibland). Sen så märker man ju om personen ifråga är en man kan konvercera med lite eller om det är någon som är lite blyg och inte gärna pratar med vem som helst och så. Man får känna sig fram lite.

Sen tycker jag det är synd med han alkisen du skrev om också. Håller man på så borde man inte få ha hund, för allas säkerhet. Tycker du ska kolla upp om det går att göra något åt saken faktiskt... samla ihop folk som råkat ut för honom och skriv ett brev till kommunen eller kontakta polisen om det inte slutar.

Jag har en hund som har väldigt svårt att komma överens med många hundar även om det inte alltid syns på henne med en gång, av den anledningen kortar jag kopplet och går förbi för att det inte ska bli hundslagsmål. Om det däremot kommer fram barn (eller vuxna) som vill klappa stannar vi snällt tills de har klappat färdigt :)

Jag har en hund som har väldigt svårt att komma överens med många hundar även om det inte alltid syns på henne med en gång, av den anledningen kortar jag kopplet och går förbi för att det inte ska bli hundslagsmål. Om det däremot kommer fram barn (eller vuxna) som vill klappa stannar vi snällt tills de har klappat färdigt :)

Så kan mina hundar vara ibland med. Men jag låter inte människor utan hund komma fram hur som helst heller eftersom det är inte så populärt om Dobermannen plötsligt börjar skälla och så... även om hon blir bättre och bättre på att träffa nytt folk (har varit misshandlad en gång i tiden och liter inte helt på män som hon aldrig träffat förr) brukar gå jättebra efter att personen ifråga gett henne en bit godis eller något,..

Till ALLA!!! : Jag tycker att hundägare borde förstå att det finns anledningar till att man kanske inte låter hunden gå fram och hälsa på deras vovve... det är ju faktiskt upp till ägaren/den som går med hunden att själv bedömma hur pass hundarna kan hälsa.

Om någon är intresserad och frågar om hundarna får hälsa på varandra så låter jag dem gärna göra det. Men då min hund skäller på hundar han möter ute så är inte folk så sugna på det oftast.

Tycker inte det är något man ska ta för givet att man borde låta dem hälsa på varandra hela tiden. Förväntar mig inte att folk ska stanna och prata med mig och allt det där när jag är ute och går (och ibland har bråttom).

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 681
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 503
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag blev så himla ledsen på kvällspromenaden idag. Eller tja, kanske inte så mycket ledsen som besviken. Det var så förbaskat kallt ute...
2
Svar
22
· Visningar
3 087
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka