Hur bemöter ni andra?

Sv: Hur bemöter ni andra?

Mina hundar har inget behov av att hälsa på andra hundar ute på promenad. De har varandra hemma!
Vi stannar och pratar med folk som vi känner, andra passerar vi bara.

Däremot är det väldigt många som går och ropar: Får min hund hälsa på din?
OM jag nu bedömer att det går bra så börjar alltid folk prata med sin egen hund i stil med: "Nämen Fido, har du sett vilken stor hund? Han kan bli din kompis!" :confused:
Oftast väljer jag därför att svara att han är aggressiv :angel: Då lägger de flesta benen på ryggen och slääääpar med sig sin hund.
(Min hund är nämligen en Grand Danois på 93cm) ;)

Haha kul historia iallafall!! :rofl:

Det händer att jag hälsar med mina hundar om någon kommer med en hund men eftersom mina hundar är knäppa och gärna skäller om de plötsligt ser någon så ser jag hellre till att de sitter ner och håller tyst istället för att koncentrera mig på ifall de kan hälsa på varandra. Mina hundar är ju inte så gamla än heller (1 och 2)

Dessutom är det inte så många som vill hälsa på min Dobermann av någon anledning.. :smirk: Schäfern går juh bra.

Men jag tycker det är ganska vanligt att vissa människor (inte bara när det gäller hälsa med hundar eller så) i allmänhet är såna att de inte vill prata med främmande människor och så... kanske mest är så här där jag bor men har hänt att jag har ställt frågor till en främmande människa och de bara säger Jag vet inte och tittar på mig som jag är galen... är det jag som är onormalt social eller? :rofl:

Jag tror inte att det i de flesta fall handlar om att människan inte vill prata med någon annan människa, utan att det faktiskt är så att de inte vill att deras hund ska hälsa på alla hundar som kommer i dess väg.

I övrigt (inte riktat till dig): Mina föräldrar t.ex. försöker få sin översociala Jack Russel i värsta trotsåldern att inse att man inte behöver hälsa på alla som kommer i dens väg. Då är det ju ytterst irriterande med människor som släpper fram sina hundar hela tiden trots att de ser att husse/matta försöker få hunden att förstå att det går att ignorera främmande människor och djur.

Själv var jag häromdagen med om en kvinna som inte kunde förstå det olämpliga i att släppa fram sin hund till min, trots att min hund hade både tratt och tassbandage (och som dessutom fortfarande var lite lullig efter narkosen). Jag blev tvungen att säga att "tyvärr, min hund bör inte hälsa på andra, hon är nyopererad", för att kvinnan med den andra hunden skulle förstå det olämpliga. Hennes kommentar var då "Jaha, oj då".
:confused:

kl

Min hund får hälsa på sina hundkompisar och väldigt sällan andra hundar. Varför?

Ja, varför SKA han få hälsa? Jag går då inte fram till alla främlingar jag möter och frågar om vi ska leka eller ha en liten pratstund. Jag blir dessutom väldigt irreterad när folk ska fram med sina hundar till min "för att leka lite" ch dessutom gör det med sådan självklarhet att de inte frågar. Dessa brukar jag bara traska förbi eller säga åt dem att jag inte vill att våra hundar ska hälsa.
Min hund blir tyvärr så att han ska hälsa på alla då, och jag ser ingen nytta i det. JAG bestämmer om jag vill att han ska hälsa på en annan hund. Det ska inte vara en självklarhet för honom att stå för den sociala biten i vår "flock".

*KL*

Jag låter inte min hund hälsa. Hon tycker att hundar som inte tilhör sin familj är äckliga så hon vill
absolut inte hälsa på dem.

Om jag är ute med någon av familjens hundar kan de få hälsa. Det beror på deras humör, dagsform och om jag hittar någon kompis de får hälsa på:)

Men självklart hejjar jag:D Och gärna pratar lite också. Åtminstone så ler och vinkar jag.

Jag tycker att det är värre med människor som släpper fram deras hundar utan att fråga eller någonting. Skitstörigt:mad:
De vet ju faktiskt inte om min hund är livsfarlig eller ej.

Ha det bra:)
//Gilly

.... men det finns folk som liksom låtsas att de inte ser och bara går vidare medans deras hundar sliter och drar mot min hund. Det ser himla roligt ut och man kan ju inte annat än att smålé. :smirk:

Om jag visar minsta intresse för någon annan människa, som min hund vill hälsa på, när jag är ute och går så tar min hund det för uppmuntran och blir värre.

Dessutom är jag leatrött på folk som promt ska hälsa hit och dit. Det ger inte min hund ett jota att stressa upp sig i kopplet och hysteriskt hoppa och flåsa runt en främmande hund och själv får jag ont i rygg och axlar samt blåsor i händerna av att hålla henne då.
Jag lägger större fokus på att få henne gå fint i koppel bland folk istället. Ska hon hälsa på en annan hund så får hon gör det när båda hundarna är lösa vilket betyder att det är ett avtalat hundmöte med någon man känner.

Jag bemöter alla med en blick som jag möter under en hundpromenad, om jag är ensam framförallt. Efter som att jag har min hund lös så vill jag att de ska se att jag tar in min hund och ger dem en vänlig blick - jag respekterar dem.

Det beror på hur de bemöter mig också. Om deras hund drar och de ursäktar sig tar jag gärna upp ett samtal. Jag pratar gärna med hundägare, och andra, men jag tar sällan upp ngt samtal om inte de väljer det. Av ngn anledning känner vi alla hundägare i området. Mer eller mindre iaf. Kanske för att vår hund, när vi flyttade hit, rymde och hälsade på hos alla. :D

Nä men man pratar när man stöter på varandra. När man bor i ett lugnt område på landet har folk tid med sånt. Iaf hälsa, för man ser ju varandra en del. Vi har en hundägare som våran hund hämtade hem åt oss en dag. Rymde såklart, mötte dem och tog med dem hem. Han älskar deras labbetik. Väldigt trevliga och kloka människor som man alltid fastnar i 1-2 timmar med om man råkar stöta på - jag överdriver inte. Så det beror väl på lite. Men jag samtalar gärna med folk som tar kontakt. :)

Jag gjorde tyvärr felet att låta Zelda hälsa på alldeles för många hundar när hon var valp. Nu är hundmötena rätt jobbiga eftersom hon nu knappt kan möta en annan hund utan att bli helt och totalt fokuserad på den. Det vanligaste scenariot är att hon lägger sig platt som en pannkaka och vägrar röra sig ur fläcken. ...är det en tik kan det hända att hon gör utfall tyvärr... Om det mot förmodan går bra, att hon knallar på som hon ska, kastar hon sig ofta istället iväg o toksniffar där den andra har gått. Ska träna mer på detta, bla genom att arrangera hundmöten, måste bara träffa lite folk med hundar som kan tänka sig att ställa upp!:p

Är det mkt hundar, om vi tex går i stan eller är på kurs, så går det bra. Det är mest problem när vi möter någon enstaka på promenaderna.

Så, kontentan av detta är att jag förmodligen är en av dessa som går förbi, just för att visa min hund att man inte behöver hälsa på allt och alla. Med detta inte sagt att jag inte tycker om att prata med andra hundägare, för det gör jag. Dock vill jag göra mötena så okomplicerade som möjligt för hunden för att iaf lite försöka reparera misstaget jag gjorde när hon var valp.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hundar får oftast INTE hälsa på hundar jag möter på promenader, och får de det så är det efter att de sökt min kontakt och "frågat", och jag har sagt varsågod.
Min cocker är väldigt glad i allt som rör sig och jag har tillräckligt fullt upp vid hundmöten ändå för att hon ska gå fint förbi;)

Jag försöker avdramatisera möten med andra hundar, det ska liksom inte vara något spännande eller superkul. Det funkar inte om mina två ska fram till alla vi möter.. speciellt inte eftersom den ena är stor.

KL

Min hund låter jag inte hälsa på någon, om dom inte frågar om det är okej eller att jag känner personen med hunden. Det kom fram en tjej till min hund med en JR, som såg ut att ha någon slags ögonsjukdom, utan att be om lov först:eek: .. Skulle aldrig falla mig in att göra något sådant... Man vet ju aldrig hur den andra hunden beter sig? Jag skyllde på att min hund inte var vaccinerad, när tjejen frågade varför dom inte fick hälsa:angel: ...

Jag har bara ögonkontakt med den jag möter, så är det upp till den personen som jag möter sen om den vill heja/småprata.
Fast nästan alla jag möter som vill prata en stund och hälsa på min hund, bara för att min valp är så underbart söt:love: ...
Tyvärr så frågar dom inte först, så min hund antar att hon får springa fram till vem som helst i stort sätt, så jag undviker helt enkelt att låta henne hälsa på varenda hund vi möter...

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt en del argument. Man säger väl hej om ngn annan säger det, oavsätt om man har en hund med sig eller inte. Hunden behöver ju inte hälsa för det. Med undantag för fall där man har problem med sin hund - men det har man väl inte för alltid?

Jag kräver av min hund att han ska gå lugnt och fint vid min sida när vi möter andra hundar och människor. Han ska inte gå fram till ngn om jag inte tillåter det. Jag ska tom kunna gå fram och hälsa på hunden utan att få honom över mig.

Han behöver den disiplinen och jag behöver den. Sen kan man ju under uppbyggnaden av denna relation, kanske behöva få "vara ifred" med sin hund vid möten. Men hejja tillbaka tycker jag man kan göra ändå, i de flesta fall.

Lägger till: Självklart hejjar jag, men om jag märker att hunden spänner sig och "laddar" så går jag hellre vidare än stannar och pratar (om det är någon jag inte känner).

Jag har inget som helst behov av att prata med / heja på okända människor som jag möter, med eller utan hund. Vad är det som är så roligt med att någon annan har probelm med sin hund vid möten? :mad: Båda mina är snälla och ignorerar andra hundar, och det passar mig utmärkt. Om det kommer en lös hund framrusande försöker jag bara strunta i det hela och går vidare. Är ägaren en översocial typ kanske jag blir tuvngen att stå o prata en stund, och i så fall kanske hundarna kan leka lite.
Något som jag retar mig på är i så fall hundägare som stannar och stirrar, samtidigt som deras hund drar och sliter i kopplet. Vad är poängen med det?

Där jag bor finns det inte speciellt många hundar, så många promenader blir 'hundlösa'. Men vi bor brevid en djurklinik så vissa gånger om man kommer i rätt tillfälle är det säkerligen 2-5 hundar där. :smirk: Och min hund bara älskar alla slags djur och drar som en galning, och vi har försökt sedan han var valp (alltså i 7 år) att få honom att sluta. Antar att han tor han är på jakt när han ser en främmande hund. :p
Ricki (som hunden heter) blir helt tokig när han hälsar på andra hundar och han får verkligen spel. Så helst ser jag till att mötande 'ekipage' slipper att behöva ursäkta sig och skämmas för att dom vill gå därifrån.
Men om jag får ögonkontakt med människan hejjar jag såklart och det brukar oftast räcka när dom ser hur hunden sliter och flämtar.. ;)

Och nej, jag är ingen djurplågare för att han har strypkoppel när han drar så. :smirk:

Dessutom avskyr jag när folk släpper fram sina hundar som om det vore självklart att man ska hälsa.

Gör någon det så får de en rejäl utskällning av mig!
Så gör man INTE!

TS
Mina hundar är för övrigt jättetrevliga mot andra hundar, drar inte heller osv.
Jag vill inte sabba det genom att folk ska låta dem hälsa jämt!

Varför skulle det vara en självklarhet att de ska hälsa på alla andra man möter när man är ute och går?

Även om vi kanske möter hundar vi känner så får de inte alltid hälsa.
De ska kunna vänta avslappnat ändå, och det gör dem.

Tycker det är rätt trevligt med vissa hundägare som stannar. Där jag bodde innan var det många som stannade eftersom min leonbergervalp (som alla lejonvalpar) såg ut som en teddybjörn :love:

Det var ingen som bara släppte fram sin hund utan att fråga först, och det var bra träning för henne. Hon var väldigt rädd för stora hundar i början (hon kan inte ha tittat mkt på sin mammas storlek, haha ;) ) men efter att ha hälsat på en grannens snälla rottis & en annans lika snälla amstaff några rundor var det aldrig problem mer. I det läget var jag tacksam för de trevliga hundägarna, hade hon inte fått träffa nån stor hund & vant sig som liten hade det nog inte varit lika kul sen.

Eftersom det finns så många hundar de INTE får hälsa på så har ingen av mina fått för sig att de ska "hälsa på alla". Men jag vill inte heller att det ska vara så att de aldrig får hälsa på nån. Jag känner ingen annan med hund, så när en granne låter min leka med sin är jag bara tacksam. (Hon är ju nu 50 kilo + så det är få som vågar, trots att hon är snäll som en ko :D ) Kan väl tillägga att mitt lejon inte får hälsa innan jag säger till.

Särskilt med folk som har samma ras tycker jag det kan vara kul att utbyta några ord. Men sen är ju inte lejon så vanliga heller. Och det är en av fördelarna med hundägande tycker jag, att byta några ord här & där när man är ute på gå-å-snuffa runda i sakta mak. :)

Sen damen som fräste åt dig tycker jag var allmänt tjurig, man behöver ju inte va otrevlig bara för man inte är på prathumör :p

Jag hälsar inte på andra när jag är ute med mina hundar. Visst stannar de och börjar prata ok, men för det så ska inte mina hundar gå fram och hälsa.
Är just detta som gör att många får problem med sina hundar som ska fram till alla hundar de ser. Jag ser ingen som helst mening med det.
Om inte annat så finns det så mycket skit med noskvalster mm, så det räcker mina hälsar på de jag känner.

Jag utnyttjar :angel: möten med andra hundar att lära mina att man inte får skälla, därför har jag inte tid att prata för jag är koncentrerad på mina hundar. De är ju 7 månader så det är ett himla styr att hålla reda på båda samtidigt.
Nu får de sätta sig ner när det kommer en annan hund och träna på att sitta still och vara tyst.
Det går framåt:banana:

persson

Jag tror inte att det i de flesta fall handlar om att människan inte vill prata med någon annan människa, utan att det faktiskt är så att de inte vill att deras hund ska hälsa på alla hundar som kommer i dess väg.

Nej jag förstår det mycket väl.. Jag vill ju inte att folk ska hälsa på mina hundar hur som helst eftersom de som sagt gärna skäller, speciellt på vuxna män, dock aldrig på barn eftersom de är uppvuxna med två barn omkring sig och schäfern som ännu är valp reser ibland ragg fast hon viftar på svansen och sen kan hon börja skälla lite... inte så jätteuppfostrad än... :crazy:

Men jag menar i andra sammanhang också... till exempel om man shoppar eller så... jag skulle köpa Mikas singel Grace Kelly i affären tidigare i veckan och såg en tjej som höll i den och läste på baksidan... jag frågade henne snällt vilken hylla hon hittat singeln på.. hon tittade jätteskrajset på mig, viskade fram ett jag vet inte och la tillbaka singeln på den hyllan där just den singeln stod... vad ska man säga om det...? Jag har jobbat som bartender... man blir nog översocial av det eftersom de flesta (lite småberusade) gärna pratar mycket och länge... hehe jag vet inte... :crazy: Kanske bara är ett typiskt småländskt småstadsbeteende ....

Jag hälsar inte på folk som är ute med sina hundar, och min hund är inte intresserad av att hälsa på främmande hundar heller.
Jag ogillar starkt när folk bara släpper fram sina hundar när dom stretar i kopplet och vill hälsa på mig/min hund.

Om det däremot är nån vi känner är det en annan sak, då vill hon hälsa och busa med hunden och jag pratar med ägaren.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 681
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 503
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag blev så himla ledsen på kvällspromenaden idag. Eller tja, kanske inte så mycket ledsen som besviken. Det var så förbaskat kallt ute...
2
Svar
22
· Visningar
3 087
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka