Ingenstans har jag sagt att det är personalens fel. Jag förstår att det är ont om resurser och att personalen gör så gott de kan. Frågan är bara varför det är så här med tanke på det höga skattetryck vi åtnjuter i Sverige.
Oavsett så är det inte rimligt att behöva vänta i fem timmar på en brits i en korridor innan man ens blir undersökt om man, som min bror, har känselbortfall i benen och har så ont så han var tvungen att kissa i ett bäcken (för inte en chans att han hade kunnat ta sig till en toalett).
Vad hjälper skattetrycket om det inte läggs på vården i form av resurser?
Personalen jobbar så hårt de kan och måste tänka på en miljard saker inkl patientsäkerhet och själv ser man i princip ingenting av vad som händer bakom kulisserna även om man kommit förbi väntrummet.
Sist jag var inne var det efter en hästolycka och vi kom dit vid 22.30 och var på väg hem igen vid 02.30 och då hade jag både röntgats, fått svaret, blivit rengjord av SSK först och läkare sen, ihopplåstrad osv.
I min del av bubblan var det lugnt men det var för att ortopeden bara hade tre patienter inkl mig och lånade ut personal till medicin som INTE hade det lika lugnt.
Just pga av dåliga resurser så är det fullt rimligt att det blir långa väntetider emellanåt.