Vill man inte ha snabb vård och inte bli inlagd ska man inte åka till akuten i Nyköping... huh! 30 minuter från att jag kom in med ambulans till att jag var på avdelning.
Och jag ville inte!!
Jag hade allvarliga funderingar på att rymma
, men jag ORKADE ju inte ta det för mig!
Detta pga ett epileptiskt anfall trots att jag har dokumenterad epilepsi sedan 6 år. Fast jag hade nog inte alla hönsen hemma när jag kom in...
När jag släpptes ut 11-12 timmar senare så hade inte alla höns samlats in ännu, men jag var nog "frisk" nog att släppas i väg.
Jag har syskon som från och till är stamkunder på Akuten. det har aldrig varit några allvarliga fel på dem, tvärtom har det inte gått att påvisa några fel alls, men båda två, framför allt den ena, har hypokondri och blir ivrigt påhejad av vänner på FB. De skickar hjärtan, kramar och "jag tänker på dig" osv så det är lite uppmärksamhetssökande det där. Sådant får hon ju inte i samma usträckning om hon går till VC dagen efter, som hon borde ha gjort från början istället. Jag känner några till som absolut inte kan vänta till VC öppnar igen dagen efter, där nageltrång typ, är akutvård.
Om "friskt" folk bara kunde hålla sig ifrån Akuten och om lite sjukt folk bara kunde hålla sig till VC först och främst så skulle de akut sjuka/skadade inte behöva vänta i 5 timmar heller. Jag tror att om man får människor att inte tolka allt som urakut utan inse att det ena eller andra ju kan vänta till VC-tid istället så är man ju en bit på vägen för att få ner väntetiderna och överbelastingarna på sjukhusen.
Jag har inte upplevt svårigheter att komma till på min VC jag haft tidigare, faktiskt inga problem alls. Men så ringer jag också precis när de öppnar för att få en tid. Privata vc kan ju vara bra alternativ eftersom det kan få ner trycket på andra ställen och man får fortare vård.