Precis det är själva slaget mot huvudet som är farligt och det var det det struntades i när jag fick min första hjärnskakning.Nej, en hjärnskakning är per definition en lättare skada (som man kan dela in i grad 1-3 om man vill). Utvecklas det en blödning eller en svullnad i hjärnan är det inte längre en hjärnskakning, utan just en blödning eller en diffus axonal skada. Det är inte diagnosen hjärnskakning som orsakar blödningen, utan traumat man utsattes för vid skadetillfället. Sen kan det vara svårt att differentiera mellan en kraftigare hjärnskakning (som är ofarlig) och en allvarligare skada (blödning) Därför gör man en skiktröntgen. På röntgen syns inte en hjärnskakning, men en blödning kan synas, dock inte alltid, speciellt inte om man gör röntgen alltför nära inpå skadan.
Och det är väl dom rutinerna som ändrades sen antar jag. Dvs man skickar inte hem någon som fått ett kraftigt slag mot huvudet bara så där. Även om personen verkar okej och svarar på frågor. Dom sydde bara snabbt ihop mitt sår och skickade hem mig.
Jag var tydligen helt "normal" och kunde svara på dagens datum och personnr och liknande just då. Men den dagen blev helt raderad ur mitt minne.
Det finns dock en sak jag kommer ihåg och det är när min pappa pratar med den sjuksköterska som satt i receptionen (samma som när jag var där tidigare). Hennes kommentar var "Ja ni behöver ju inte betala denna gången i alla fall".
Att slå i huvudet flera gånger i en trafikolycka tycker jag låter som om huvudet fått en ganska så rejäl omgång.
De andra gångerna jag har åkt in pga slag mot huvudet så har det varit en helt annan attityd och man har tagit slaget mot huvudet väldigt allvarligt.