Hur behandla hästen?

Sv: Hur behandla hästen?

Hur skulle ni bete er i situationen på bilden.

http://se.youtube.com/watch?v=kN_pZ5PKAzo&NR=1

Jag antar att filmen är från K1?!

De hästarna har det ju otroligt tråkigt och har väl lärt sig alla trix i hur man skrämer sina skötare/ryttare:D.

Jag tycker att han i filmen gjorde rätt förutom att jag inte hade klappat hästen utan bara ignorerat den efteråt. Det såg inte ut att vara en menig utan snarare någon som jobbade i stallet och antagligen var rätt van vid hästen.

Det fanns någon mer filmsnutt när en rekryt blev rejält skrämd av en häst:grin:

Sedan är det ju tankvärt att hästarna är så arga?? Varför?? Det är väl det man borde ta tag i.......

En arg liten militärhäst som vantrivs med sitt liv :( Systemet är under all kritik tycker jag och hästhållningen inget att hurra för!

Pojken löser situationen rätt för stunden. Frågar man sig sen vad man kan göra för att förebygga att en häst känner sig såhär och därmed beter sig såhär, ja då kan man ju utveckla diskussionen i all oändlighet. Men i detta fallet är det ju inte aktuellt eller ens möjligt, bara att försöka överleva med minsta möjliga mängd våld, och det gör han ju bra.

Frida

*delvis kl*

Just den hästen har jag träffat och klämt på, kan säga att han vet precis vem som är där inne - dvs huruvida personen ifråga "kan" häst. Han försökte en gång med oss, det räckte att säga "nej" ordentligt sen stod han som ett ljus resten av tiden.

:)

Den där hade fått sig en :devil: smäll som den försökte sparka. Kräk till häst, usch. Det är inte okej att bete sig så om man väger 600 kg och har stålskodda hårda fötter.

Smartast hade ju givetvis varit att ta ut den och binda upp den medans man mockar eller vad man nu ska, om den nu är så ilsk.

Jag tycker hästen försöker visa att den vill vara ifred på den enda lilla platsen som är dess egen.
Jag tycker det är otroligt att vi anser att vi ska få tränga oss in och böka omkring inne i hästens box hur som helst :confused: Hästen gör rätt som säger ifrån, och att bli uppträngd i väggen av en människa som dessutom är sådär osäker.. nä, då skulle jag också sparka.
Jag skulle ställa ut hästen i gången när det skulle mockas, den känner sig trängd, med rätta.

Fårskallen provocerar ju fram sparkarna och tycker det är skitkul. Först när han inser att det börjar gå honom ur händerna ändrar han sig och klipper till hästen på halsen samt "whoar".

Eftersom hästen visar tydlig irritation redan innan den flyttas, borde han visat hästen att den ska hålla sig lugn istället.
Titeln på videon säger väl egentligen allt om nivån på dom inblandade?

Hästhållningen som sådan :( ska vi visst inte kommentera här?

LIA

Nu svarar jag inte på din fråga om hur jag skulle ha betett mig, jag vill bara säga att utifrån min tolkning av inspelningen så är det här något som människorna provocerar fram. Någon skrattar och tycker det är kul, hästen visar på alla sätt att den är irriterad. Känns som om man vill att hästen ska bli förbannad.....Känns helt fel och även som att det inte är några hästkunniga som är där, utan några småkillar som vill visa sig på styva linan.

Jag hade rytit i och tydligt visat att det är fan inte ok att sparkas oavsätt situation.
Men som det ser ut i filmen försöks detta betende att provoceras fram så, egentligen borde han berömma hästen
eftersom denne gjorde rätt :cool:

jag mår ärligt talat dåligt när jag ser denna filmen, killarna verkade ju himla roade och som nån tidigare sa, de provocerade fram det och jag kan inte alls se det roliga i det hela :confused:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 051
Senast: Sel
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar