Jo för den som har ångest runt ätande men inte gällande lakan och skåp så är det väl såklart ett gigantiskt avstånd (dvs för mottagaren av kritiken). Men jag är väldigt osäker på om det är ett gigantiskt avstånd för den som vill ha allting på sitt sätt för det är rätt sätt (dvs för den som kritiserar).
(Om du inte menar att damerna klagar för att de får ångest av att andra äter på ett annat sätt än de gör.)
Nej jag menar för den som drabbas av de tyckande personerna, och hur jag tolkar en situation som jag får beskriven för mig på ett forum.
Min erfarenhet av personer som har bestämda åsikter om saker och ting och gärna kritiserar andra enligt den måttstocken, är att det då gärna ramlar ur åsikter från dem både här och där, när de har lust liksom. Med personer som endast kommer med frågor/tankar om en annan persons matintag men i övrigt inte brukar ha åsikter om andras sätt att göra, så är det större skäl för mig att tro att det finns en omtanke i grunden, än i det förra fallet.
När jag svarar i trådar på nätet så vet jag ju oftast alldeles för lite för att kunna träffa exakt rätt, utan får då resonera utifrån vad personen i fråga skriver och min allmänna erfarenhet. Och då är min allmänna erfarenhet att det är mycket vanligare med ångestrelaterad problematik kring mat/ätande än hur man bör vika sina lakan (även om det förstås också finns personer som har ångest kring det också). Det kommer därför att färga hur jag läser och skriver, trots att jag naturligtvis inte kan veta hur det ligger till i det specifika fallet.