Men det framstår ju som ganska oförskämt att oroa sig för någon man knappt känner som i övrigt verkar lika frisk nu som för två år sedan utan förändring.Jag hade inte betett mig på det sätt som dina kollegor verkar göra nej, men det var heller inte den delen jag syftade på utan jag ville mest föra in ett perspektiv just kring oron och vad som lugnar eller inte där. Jag hade inte gjort på samma sätt som dina kollegor, men jag hade inte heller lagt ner det om jag fortsätter vara orolig. Så ja, jag hade säkert kunnat fortsätta i två år även om personen nekar till problemen. Om jag verkligen varit orolig. Men som sagt - jag hade försökt sköta det på ett mindre klumpigt sätt.
Det får en ju att fundera över om det verkligen är oro utan kanske rätt och slätt bara en bestämd åsikt om hur saker Ska vara för att inte störa personens världsbild och att personen samtidigt lider av en oförmåga att hålla klaffen om hens världsbild blir lite störd.
Jämför någon som blir förbannad över att man viker lakan annorlunda än hen. (har stött på, eftersom jag inte bryr mig så rycker jag på axlarna och får väl vika (mina) lakan enligt hens världsbild den gången då (eftersom hen ändå håller i andra änden av dem). Men jag tänker fortfarande uppfatta personen som lätt knasig som anser att hens mormors sätt att vika lakan ska trumfa min mormors sätt att vika lakan.)
Självklart kanske personen oroar sig över huruvida mina lakan ska få plats i skåpet och om de kanske inte får vecken på samma ställe som hens lakan men det är ju inget som jag kommer dö av snart i alla fall.
Hela situationen ovan ger ju intryck av att det är en person som bara tycker att -så gör man inte för min mormor åt minsann alltid potatis till lunch. Varför ska då någon annan äta på ett annat sätt än min mormor lärde hyggliga människor äta.