Som hundförare till en wachtel är det ganska sällan som man skjuter själv, det är framförallt en jakt för passkyttarna eftersom drevet i regel går ur såten.
Du måste släppa på bättre ställen!
Jag brukar släppa och sen ställa mig där jag vet att rådjuren brukar gå ut. Men å andra sidan så känner vi våra marker extremt väl, som hundförare på nya marker så får man sällan några skottillfällen med en wachtel.
Så skulle bli väldigt glad om ni kunde berätta lite mer hur era olika raser arbetar, hur ni tränar och vad de kräver för att bli lyckliga hundar. Nu menar jag mer än "avlade till att jaga" mer vilken sorts jakt, hur jagar man? hur tränar man? hur ofta?...
Jag har precis som AraSlei en wachtel, har tidigare haft en Eng Springer spaniel men han arbetade mer likt en wachtel än spaniel.
Wachtel ska arbeta självständigt och vara kortdrivande, dessvärre har det blivit allt vanligare att de driver lite för länge, speciellt vildsvins jakten tror jag är bidragande orsak eftersom man då gärna vill att de ska hålla i ett tag. Men enligt "regelboken" ska wachteln söka ut självständigt och driva med skall i ca 20 min. De ska driva alla klövdjur, räv och hare.
Hur man tränar.. Som valp är det mycket skogsvana och mycket lydnad, börja tidigt med apportering och spårträningen för att hålla huvudet sysselsatt och förhoppningsvis få mindre saker uppätna/förstörda i hemmet...
De är som de flesta arbetande raser arbetsnarkomaner och det är väldigt lätt att aktivera dem för mycket och glömma bort att träna in avslappning också. Men mer än någon dag med enbart koppelpromenader gör att åtminstone min börjar klättra på väggarna, han behöver aktiveras med något, ren motion hjälper inte mer än för stunden. Men trickträning, spår, balansövningar eller annat som gör att han måste tänka till ordentligt gör honom trött och tillfreds.
Hur mycket är också en svår fråga, det beror väldigt mycket på vad man gör.
Ang jägarexamen så hade jag ingen med våran första hund, jag gick en del som hundförare men i och med att vi i samma veva hade småbarn så fick maken ta hand om jakten och jag annan träning. När vi skaffade våran nuvarande så tog jag min jägarexamen i samma veva och i och med att vi äger en del mark själva så var jag omg välkommen i jaktlaget. Jag har ännu inte skjutit upp för älgbanan, det kom lite annat i vägen och sen har jag inte riktigt känt behovet, jag gillar min hagelbössa. Men i och med att vildsvinen ökar så måste jag ta tag i det även om jag känner mig lite motsträvig... Jag tycker om att skjuta med hagelbössan och går nu under våren gärna jaktstigar och tränar en del hemma med en kompis. Jag är inte en duktig skytt men jag vet vad jag träffar och vad jag inte träffar vilket gör att jag känner mig trygg i skogen och slänger inte iväg ett skott utan skjuter enbart när jag känner mig säker på att det kommer att blir att bra skott. Sen kan det alltid inträffa saker men till största del känner jag mig väldigt säker när jag väl trycker av.