Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Överlag tror jag det handlar mer om förarfel
De jag känner till inom rasen som kanske kan tänkas klassas som just problemhundar är just sådana som hamnat i hem där man inte vet vad man har i andra änden av kopplet
(malinois pratar jag om nu, de andra varianterna har jag så gott som ingen erfarenhet kring)
Jag borde skrivit att det är en Tervueren och det är en vuxen hund jag har möjlighet att ta över, "problemen" med skällande, reservation mot främmande hundar och människor osv. är egentligen inte så stora och beror nog främst på miljön men det som inte känns så bra är att jag fått ett intryck av att det bottnar i en generell osäkerhet hos hunden så jag kommer nog avstå.
En sån har jag haft, det var en håröm schä/tervDet finns en anledning till att dom kallas bitsk vallhund eller nerverenser
Det finns en anledning till att dom kallas bitsk vallhund eller nerverenser
Eller IKEA-schäfer (det fattas alltid en skruv).
Ja, numera är väl även mallen drabbad om än inte lika illa som långhåren. Terv och grönis är ju dessvärre mer "flashiga" i ringen och har såvitt jag vet drabbats hårdare .Det går inte att sammanfatta Belgisk Vallhund generellt utan de måste särskiljas utifrån vad de avlats för. Det är stor skillnad på hundar som avlats för utställning och hundar som avlats för egenskaper. Dessa finns i alla varianter utom laekenois som är numerärt liten.
Mallen i Sverige började faktiskt med importer av utställningshundar. Bruksmallen kom senare... Det finns väldigt bra tervar och groenisar om man vet var man ska leta. Även i Sverige. Numer får man dessutom para mellan varianterna.Ja, numera är väl även mallen drabbad om än inte lika illa som långhåren. Terv och grönis är ju dessvärre mer "flashiga" i ringen och har såvitt jag vet drabbats hårdare .
Som någon skrev, en BRA belgare är en suverän hund som i rätt händer kan gå i princip hur långt som helst i de flesta grenar men en dålig belgare är katastrof.
Tyvärr tycker jag att det kan vara svårt att hitta en riktigt bra terv eller grönis även om man letar hos de mer välrenommerade bruksuppfödarna, mycket som kan gå snett i mentaliteten även om man har de bästa intentioner och kunskap.
TS: Hur mycket har du träffat hunden? Känner du den/ägarna/uppfödaren?
En problembelgare kan vara rent ut sagt fördjävlig, de har bland annat otroligt snabba reaktioner och ofta låg bittröskel vilket gör att de lätt tar till nafs/bett i trängda situationer.
Å andra sidan tror jag att det finns rätt gott om bra tervar/belgare som hamnat fel, lagt på sig en del dumheter som i kompetenta händer går att fixa till.
Hur mycket erfarenhet har du av den här typen av hund och har du någon som du kan vända dig till om du behöver hjälp och råd? En seriös uppfödare är i det här läget guld värd .