Hur är det med lagen?

M

moe

Vi brukar köra förbi en hästhage dagligen och jag uppmärksammade för en vecka sen att hästarna inte har något vatten i hagen. Hagen är jätteliten och det finns inte en tillstymmelse till gräs, bara avföring ihoptrampat med lera och dom har gått i samma hage alltjämt. Det finns heller ingen skugga eller vindskydd. För mig har det alltid varit en självklarhet att hästarna haft vatten i hagen. Jag känner inte dessa människor och har ingen vidare lust att prata med dom heller. Hästarna är iallfall ute i hagen från morgon till kväll och ser friska ut annars. Men vad säger lagen om detta?

Sv: Hur är det med lagen?

Förmodligen ingenting, så länge hästarna inte ser rent vanvårdade ut.

Lagen säger att hästarna ska vattnas 2ggr/dag minst.

Men om det görs innan de går ut och när de kommer in, så är inte det "olagligt".

Mina hästar som går på bete nu får vatten en gång om dagen i sitt kar, men det räcker till dagen efter då det är att fylla på igen bara. De dricker itne så mycket när de har gräs at äta har jag kommit på.

Så det är alltså tillåtet att ha en hage utan vindskydd eller skugga. Det låter ju förjävligt...

Om man tar hand om sina hästar och tar IN dem när det är skitväder eller alldeles för varmt så gör det väl inget om det inte finns något vindskydd?

Vatten däremot måste ju hästarna ha!! Men lagen kan säkert inte hjälpa de här hästarna...

malu

Vad är det för konstigt att en hage är utan vindskydd och skugga???????

De flesta hagar som jag ser är utan vindskydd och skugga. Har själv inte vindskydd eller skugga i mina hagar. Om man inte räknar ett träd i ena hörnan ;)

Och där mina hästar går på bete finns det inte vindskydd men en stor dunge där de kan gå in i om de vill.

Ingen hage på Jägersro har vindskydd eller skugga.

så länge hästarna mår bra så är det väll inget att reta upp sig på? :cool:

Om du tycker att hästarna verkar att må dåligt av olika orsaker så ring till Miljöhälsokontoret Djurskyddsinspektören och be att de kollar upp hästarna o deras hage, då har du rent samvete för att du agerat och dom får ta beslutet och du kan anmäla anonymt dessutom

Varför anmäla?????

Hon skriver ju själv att hästarna ser friska ut. Vilket iallafall för mig betyder att det ser ut som om ägarna tar hand om sina djur.

Jag förstår inte varför "alla" ska anmäla i tid och otid. Ser det ut som om hästarna vanskötts är det helt okej att anmäla.

MEN anmäla bara för att man inte ser att det finns vatten i hagen eller vindskydd. Som det dessutom inte finns lag på att det ska finnas tycker jag bara verkar löjligt. Hästarna kommer ju in varje natt och har med all sanolikhet vatten inne annars så skulle de vara döa vid detta laget.

ett enkelt vindskydd kostar ca 5000:- att bygga...Inte så stor kostnad, när man tänker på vad hästar kostar.

Får hästarna bara vatten minst 2 ggr/dygn (vilket jag tycker är fel-hästar ska alltid ha tigång till friskt vatten...) så följer dom djurskyddslagen ang det.

Tycker inte heller det låter som om det vore ngt "fel" i hästhanteringen där...

moe skrev:
Så det är alltså tillåtet att ha en hage utan vindskydd eller skugga. Det låter ju förjävligt...

Visst är det härligt? :mad: Under perioden när betestillväxt sker finns inga som helst krav på att hästen ska ha vind/sol/insektsskydd! Helt bisarrt! Tekniskt sett så skulle jag kunna hägna in en liten fykant mitt på en äng, och där skulle hästen få stå i solgasset (om det kommer något ;)) och det skulle vara helt lagligt! De som skriver de där lagarna måste vara riktigt kloka hästmänniskor, det tror jag :devil:

Dessutom så vet vi ju inte om de som äger hästarna går ut och vattnar sina hästar när det är dax för middagsmat! ;) :smirk:

Många gör så att de ger vatten till hästana innan de ger höet. eftersom vissa hästar är lite av experter att ta sönder hinkar m.m.

Själv så har jag köpt stora baljor som jag fyller så att de alltid har vatten i hagen. MEN jag skulle aldrig ha råd att ta vindskydd i alla hagarna det skulle ruinera mig. Jag har 6 hagar och vindskydd skullde då kosta mig 30000:- att sätta upp. :eek:

Det är inte lite pengar för mig. Utan en :devil: la massa pengar.
Men jag brukar släppa in hästarn när vädret är för dåligt och inte släppa ut dem om det är fördåligt.

Som flera stycken redan har skrivit så är det inte lag på att hästar ska ha fri tillgång på vatten. Hästen är ju ett bytesdjur och är anpassad till att drick mycket på en gång när den väl vågat sig fram till vattenhålet...

Varför inte prata med ägarna om du upplever att hästarna inte har det bra? Om du inte kan anmäla..
Det skulle inte jag tveka att göra, det kan ju bara bli bättre!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: Efwa
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 415
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 837
Senast: Roheryn
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 711
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?