Hur är det med er inkallning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 025
A

anja23

Hallå!
Jag är intresserad av hur ni har det med er inkallning på hundarna. Detta eftersom jag anser det ganska grundläggande att ha en bra inkallning.
Det skulle även vara intessant att veta om någon vet om det är någon skillnad i hur det är att få en säker inkallning på tik respektive hanhund?

Jag börjar med mig själv:

1. Sheltiehane 9år:
Inte helsäker på inkallning. Ska alltid lukta/kissa färdigt först. Springer han iväg efter något är det säkrare att ropa "stanna" (det är han helsäker på!) och sen ropa på honom.

2. Goldentik 12v
Jag har som mål att hon alltid ska komma! Än så länge kommer hon glatt då vi tränar, vi får se hur det går senare med lite störningar!

Sv: Hur är det med er inkallning?

Hane 2 år
Under träning - helt suveränt, 190 till mig och sätter sig vid sidan
I skogen och några meter för långt bort = noll :angel:

Tiken 10 mån
Är inte befäst än men skapligt beroende vad som händer runt omkring

Tik 6 månader.

Har jag med dragkampstrasa så kan hon numera vända för att springa i full fart till mig om jag ropar :D (startade t.o.m. tråd om det igår för att jag är så glad över det).

Har jag inte dragkampstrasa, ja då har jag bara tur om jag får tag på henne... Det kan fungera om jag hittar en pinne eller liknande att ha "dragkamp" med, men ingenting slår dragkampstrasan - den är alltid med!

Tik 8 år.

Trots att ingen direkt tränat inkallning med henne, någonsin, så kommer hon när jag ropar... Undantagen är om hon ser någonting hon vill jaga, någon annan hund, hittar något att lukta på... :cool:
Med andra ord kommer jag få jobba ihjäl mig även med denna hund för att få fungerande inkallning. Jag litar alltid på att hon kommer, men jag vet att hon inte kommer om det finns någonting roligare i närheten.

Båda är salukis.

Jag ska väl erkänna att jag allt oftare talar för döva öron och det beror inte bara på att hundens hörsel har blivit sämre. Förr kom hon som ett skott vid inkallning. Numer så kommer hon... när hon tycker att att hon är färdig med det hon håller på med.

Undra varför det har blivit så? Man kan ju tycka att de instället borde bli lydigare med åren. Å andra sidan så har hon på äldre dagar blivit mer lydig rörande andra saker.

Hane 10 år, hane 7 år, hane 4 år, hane 3 år, hane 1½ år, tik 7 år, tik 4 år: De kommer alltid på inkallning.

Tik 8 månader, tik 6 månader, hane 5 månader kommer oftast, men inte 100% ännu.

Cockerhane:
kommer alltid på inkallning, för det mesta som ett skott och ibland lite saktare när han egentligen vill fortsätta med det han håller på med.

Shih-tzuhane:
Kommer i stort sätt alltid, men måste tänka först. Ibland tycker han att han ska göra färdigt det han gör innan han kommer.

Jag ska väl erkänna att jag allt oftare talar för döva öron och det beror inte bara på att hundens hörsel har blivit sämre. Förr kom hon som ett skott vid inkallning. Numer så kommer hon... när hon tycker att att hon är färdig med det hon håller på med.

Undra varför det har blivit så? Man kan ju tycka att de instället borde bli lydigare med åren. Å andra sidan så har hon på äldre dagar blivit mer lydig rörande andra saker.

Samma här... I mitt fall är det för att jag har haft lite "överseende" eftersom jag vet att hon egentligen kan och sen har det gått utför.

BC-korsning, hane, 5år.
Kommer direkt på kommandot "hit". Detta använder jag mkt konsikvent just för att ha ett tydligt kommando som han lyder i alla situationer.

"Kom" eller liknande är inte lika hårt och i dessa fall får han kissa klart. Och det gör han vid behov, men kommer i de flesta fall direkt.

Grima har jag 99 procent inkallning på

Harley har jag 70 procent inkallning på..han ska "bara"...suck..:devil:

Leia har jag 100% inkallning på. Kommer när springandes när jag ropar på henne.

Nikita kommer inte om hon har sett ngt djur och börjat jaga. Är det inga djur i närheten kommer hon vääääldigt sakta gåendes och stannar ngn meter från mig.

Zaga 1 år Staffordshire Bullterrier

Jag använder aldrig tävlingskommandon i skogen.

Men KOM betyder iaf att man ska komma omedelbart och det fungerar alltid, dock behöver hon inte sätta sig i fotposition.

STANNA betyder omedelbart tvärtstopp och där kan hon fuska något steg ibland.

( Använder STÅ på bruksplan )

Rådis inkallning är bra. Största frestelsen är husse, är hon på väg dit får jag ta i lite, annars kommer hon på studs. Hon går även att bryta under jakt. (Fick jag tillfälle att märka häromdagen då jag klev i hundskit och stod och tittade mig under skon när hunden plötsligt svischade förbi efter en hare.)

Grima har jag 99 procent inkallning på

Harley har jag 70 procent inkallning på..han ska "bara"...suck..:devil:

Så är det på mina två också:

Yda, 1 år (på lördag!), pyttehund. Kommer till 99%, eller jag kan så gott som garantera att hon kommer till 100%

Dusty, 3 år rottweiler-hane. Kommer alltid när han är färdig med det han gör, "ska bara" här också. Han skulle aldrig få för sig att sticka iväg, men han måste bli färdig för stunden.

Får man möte är de kanon bägge två. De stannar och inväntar nästa kommando. Stanna och sitt (även på avstånd) fungerar också med bägge.

Jag har aldrig sysslat med lydnad och liknande med någon av mina vovvar (mer än hemma i vardagslydnad). Därför måste jag fråga. Hur kommer det sig att man inte använder tävlingskommandona i skogen?

Jag väljer att inte göra det, det finns ingen anledning till att nyttja tävlingskommandon vid tillfällen i skogen ( för mig )

Ska man nyttja dessa kommandon måste man vara jäkligt noga så hunden inte börjar slarva.

Som Calazirya säger så är ju tävlingskommandona absoluta. Dvs, säger jag "Ligg" så ska min hund lägga sig rakt och upprätt som en sfinx och LIGGA KVAR tills jag säger nåt annat. Därför använder jag det inte tex på jobbet där jag kanske måste rusa iväg med en kund och kan inte lösa upp hunden.
Säger jag däremot "Lägg dig" så betyder det ungefär "Tagga ner, slappna av en kvart ungefär." Blir hon törstig får hon resa sig ur ett "lägg dig" ett tag och gå till skålen.

Troja 1,5 år

Funkar sådär......

Får oftast säga kommandot två ggr innan hon kommer,men då gör hon det OM det inte är en hare hon satt efter,då går det inte alls:devil:

Vi skulle ägnat hösten på detta att träna med störning,men min brutna fotled har satt stopp för både kursen och min egna träning:mad:

På vissa kommandon kan jag ha samma ord, men med helt olika tonläge.
På "banan" säger jag "hit" med mycket ljus och kvick röst när hon ska komma och sätta sig. Oftast säger jag här när vi är ute, men vill jag att hon ska komma ordentligt säger jag "hiii-iiit!"

100% med alla tre, börjar träna inkallningssignal (med visselpipa) redan när valparna är 4 veckor.

Eng. settertik 4,5 månad:
Kommer alltid på inkallning, undantaget om hon är mitt uppe i en väldigt rolig lek med annan hund. Idag fick vi verkligen en prövning! Jag var ute med fyrhjulingen i skogen och hade hunden med mig. Plötsligt flyger två rådjur upp precis framför oss. Gry blev överraskad och fattade inte riktigt vad det var för varelser -men hon satte efter dem i alla fall. Jag ropade på henne och hon vände direkt! Nu är det ju inte säkert att det fungerar lika bra när hon blivit äldre och jaktlusten blivit starkare, men jag var ändå rätt nöjd med henne idag :)

Jag använder "kom här" när hon bara ska komma till mig, "hit" betyder komma snabbt som attan och sätta sig bredvid/framför matte.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 298
Senast: Liran
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka