Hur är det egentligen?

S

Silly

Jag har en häst som lägger sig i vänsterhanden oavsett om man rider henne vänsterställd, högerställd eller rak. Släpper man vänsterhanden krullar hon halsen åt höger och det är mycket jobb att få henne ta stöd på högertygeln.

Hon svarar sämre för vänsterskänkeln än höger, det är svårt att böja henne runt vänsterskänkeln och att flytta henne i högersluta. Vad är orsaken till att just dom här grejerna är svåra? Vilken sida är henne starka sida, vad behöver stärkas och hur gör jag det?

Sv: Hur är det egentligen?

Jag tycker det kan vara svårt att säga, men jag skulle rek att du öht lösgör och rakriktar mkt så att du får hästen mera jämn. Rid mkt sidvärts, även på volt, framdelsvändningar mm. Skänkelvikning längs långsidan tex, rid sidvärts tills du är ett par meter in från spåret, växla och rid tillbaka till spåret i ny sk vikn.

Du kan tex rida på en volt och leda in framdelen och rida några steg i sk vikn och sen leda över framdelen utåt och tvära s a s åt andra hållet och växla så. Gärna i skritt först i båda varven så du känner vad du gör och att hon får med sig alla ben under sig.
Rid bågar där du böjer igenom i vändningarna åt båda håll, var noga med att sitta på båda sittbenen.

Blir det ingen förändring av det (och du har varit noggrann och gjort rätt) så ska du kanske misstänka tänderna, eller ngt annat. Men framförallt be din tränare om hjälp. :idea:

haha shit ditt inlägg hade verkligen till punkt och pricka kunnat ha varit skrivet av mig! Jag löser problemet genom att ha tränare som rider hästen... ofta. Vet inte vad de gör, trollar kanske? :angel:
Nej, skämt åsido. De trollar inte, men är väldigt duktiga på att rida helt enkelt. Rider jag själv och hästapållen hänger i vänstertygeln styr jag ut i höger varv på rakt spår och ställer kraftigt åt vänster. Sedan rätar jag ut med höger tygel och då brukar han ha ett (för stunden) jämnt stöd i båda tyglar.

Senast ändrad:

Allt handlar om att få hästen att driva på lika mycket med båda sina bakben. När den gör det kommer du att få lika mycket stöd i båda tyglarna! Allt härstammar bakifrån och man löser det inte genom att dra i ena tygeln (menar inte att du gör det, men många tror att det löser problemet).

I ditt fall är vänster sida hästens starka sida, med stummare och starkare muskler som är jobbigare för hästen att korta ihop --> svårare att böja åt vänster. Höger sida är den svagare sidan, och "problemet" ligger i att hästen inte driver på lika mycket med sitt högra bakben, vilket du känner som att hästen inte tar stöd i högertygeln (den bjuder/driver alltså inte fram till högertydeln). Detta är den "veka" sidan som hästen är lätt att böja i. Säkert försöker hästen sätta det högra bakbenet lite utanför kroppen för att slippa bära så mycket vikt på det.

Något som många glömmer bort är att fokusera på den svaga sidan (dvs aktivera den sidans bakben mer), man upplever ju ofta den starka sidan som problemsidan eftersom det är där hästen hänger. Men om man tänker att man ska bygga upp det som är svagt istället för att bryta ned det som redan är starkt så brukar det bli lite lättare (tycker jag). Alla strävar ju efter att få en starkare häst.

I största allmänhet tror jag det handlar om att rida mycket lösgörande arbete i båda varv, och hela tiden vara medveten om aktiviteten från höger bak, se till att det hela tiden är med under kroppen och inte får trampa ut. Det gäller också att inte fastna i den starka sidan (vänster), utan vara väldigt elastisk i den och kunna lätta av i den så ofta som möjligt så att hästen inte har något att hänga på.

Detta är inget som åtgärdas under ett enda ridpass, man får ha en mer långsiktig plan.

Och visst ska man ta hjälp av tränare, men för att utvecklas som ryttare är det ju bättre att lära sig vad problemet beror på så att man inser hur man kan rätta till det själv.

:)

Så rätt om det där med högerbak, hjälp vad det vill vandra ut till höger i vänstervarv :angel:

Att det är mina tränare som får "rätta till" problemet i mitt fall beror på att jag nyligen gått från ponny till storhäst och att det är en stor, stark hingst jag sitter på. Det är tillräkligt mycket med ny stor häst, att jag gärna lämnar över vänster-tygel-problemet till någon annan. :)

:bow: Precis det svar jag letade efter! Tack tack! Jag rider regelbundet för tränare och frågar ofta om det här men så får man bara fragment av ditt svar varje gång och så glömmer jag bort vad dom sa och blandar ihop allt :p

Kort följdfråga bara, driver höger skänkel höger bak eller hur blir det med diagonala hjälper?

Och visst ska man ta hjälp av tränare, men för att utvecklas som ryttare är det ju bättre att lära sig vad problemet beror på så att man inser hur man kan rätta till det själv.

Ja visst men det gäller att veta hur det känns och ska kännas då. Och vad som är rätt för att komma vidare, där behövs ju tränaren, att bara läsa på internet vad problemet är kan leda en bit, men sen kan det behövas hjälp i praktiken för att komma tillrätta med det.

Min ponny var precis likadan, började rida för ny tränare som sa åt mig att jobba den svaga sidan, använda i ditt (och mitt) fall högerskänkel, och även om det känns helt fel, låta vänsterskänkeln vara helt. Det kommer även i längden göra att hästen svarar bättre för vänsterskänkeln.
Rannsaka dig själv - förmodligen använder du vänster skänkel betydligt mer än höger skänkel.
Använd mycket ledande vänstertygel och släpp aldrig stödet i höger - detta i båda varv till ni båda är mer liksidiga.

Stjarlottes svar är också väldigt bra, precis samma filisofi - arbeta den svaga sidan istället för att försöka "banka loss" och dra i den stela. :idea:

Japp, det är rätt som du tänker, höger skänkel aktiverar höger bak.

En annan sak som jag glömde nämna var hur viktigt ryttarens sits är i det hela! Snedheten är ofta en "ryttarprodukt". Det gäller verkligen att rannsaka sig själv, så att man verkligen sitter mitt över hästen och känner båda sina sittben i sadeln, hela tiden oavsett vilket håll man svänger åt osv. Annars är det som att be hästen att hänga sig på en tygel och trampa ut med det andra bakbenet. Det handlar också om att jobba med att vara lika kvick och aktiv i hjälpgivningen på båda sina sidor. Jag själv till exempel tycker att jag har svårare att rida aktivt med min vänstersida (är högerhänt, troligen därför) och blir lätt lite för passiv där (och ja, min häst arbetar sämre med sin vänstra sida och hänger gärna lite mer på högertygel...) Något jag försöker tänka på hela tiden!

flashlight & Cashmir:
Ja visst, tränaren har ABSOLUT en väldigt viktig roll i det hela! Jag menade mest att jag tror det finns många som rider för tränare (och får jättebra hjälp under träningspasset), men dom förstår egentligen inte varför man gör på ett visst sätt och vad det är man "rättar till". Då blir det ju också väldigt svårt att rida hästen "till vardags" utan tränare. Om man däremot förstår lite mer av hur allt hänger ihop är det ju lättare att få till ett bra vardagsjobb. Syftar inte på någon speciell nu, men trodde att det var ungefär det som TS ville veta med tråden :)

Därför ska man ha en tränare som förklarar varför och allt grundläggande bakom det de säger åt en att göra :idea: Och som snarare ställer frågor under träningspasset än bara ger instruktioner.

Liknande trådar

Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 442
Senast: Imogen
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 924
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 606
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar