Blandrastik
Trådstartare
Det är liite det här som jag känner blir mitt problem. Jag hade en tränare som instruerade just på det här sättet, att flexa hästen med ledande tygeltag och att använda en vägg. Efter två minuter hade jag en häst som hade totalt släppt kontakten i båda tyglarna och gick med mulen mellan framknäna. Det var f*n mig lögn att få ut halsen och få kontakt. Jag tror jag gjorde 200 upplyftande tygeltag. Då kontrade den instruktören med "hon är inte stark nog". Nähä? Hon fick vara kvar därnere. Men hur länge ska hon få vara där då? Kommer hon upp av sig själv? Under tiden så rider jag och rider och rider... ah du fattar.Jag brukar först i halt kolla om det finns en ärlig eftergift för båda tyglarna, eller om de håller emot eller släpper kontakten. Jag gör ledande tygeltag i en tygel i taget och vill då att de ska böja på hela halsen, hela vägen från manke till nacke, för att följa med bettet. Vill den börja gå håller jag kvar den med skänkeln och ev. bromsar med andra tygeln. Den ska inte hålla emot, men inte heller släppa och ta tillbaka huvudet så fort jag slutar ta ut tygeln. Så lätt kontakt som möjligt i motsatt tygel, men viktigast att hästen är bekväm med den.
Sen är det ingen ovana, hon har alltid varit så här. Inriden sent, som femåring.