Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det jagades inte mycket rådjur i mina trakter, mest älg och skogsfågel. kanske därför. Det fanns en tax och en basset griffon, men det är de enda två små drevhundar jag minns. Annars var det spetsar för hela slanten!Här uppe är dom relativt vanliga till rådjursjakten, och de som jagar både rådjur och hare.
Jag har nog tvärtom aldrig mött en ren sällskaps-beagle här uppe i norr
Det är detta som förbryllar mig - hur kan man använda en så aktiv hundras till forskning, dvs som försöksdjur i laboratorium? De måste ju bli galna av tristess och annat. (Nu tycker jag ju att man inte ska använda djur i försök överhuvudtaget, men ändå...). Varför just Beagle? Är det storleken? Pälsen?Under min studietid var det många av mina medstudenter som adopterade Beaglar som använts till forskning. De hade dom således som sällskapshundar. Extremt svåra att ha lösa pga jaktinstinkten. Hungriga och äter och förstör gärna saker så att operera pga främmande föremål som fastnat var inte ovanligt. Utbrytarkungar som gärna klättrar över stängsel. Svårmotiverade vid träning.
Kan inte rekommendera Beagle till någon som inte jagar.
Det som sades "förr" var att de valdes för att de var så snälla, vilket jag antar helt enkelt innebär lägre säkerhetsrisk i hanteringen för djurförsökarna. Men jag har ingen som helst aning om huruvida det stämmer eller inte.Det är detta som förbryllar mig - hur kan man använda en så aktiv hundras till forskning, dvs som försöksdjur i laboratorium? De måste ju bli galna av tristess och annat. (Nu tycker jag ju att man inte ska använda djur i försök överhuvudtaget, men ändå...). Varför just Beagle? Är det storleken? Pälsen?
Hemskt.....
Jag tänker att har man väl börjat med en ras som kanske är väldigt "jämn" så är det lättare att fortsätta tester på den rasen för att det är lättare att jämföra tester?Det som sades "förr" var att de valdes för att de var så snälla, vilket jag antar helt enkelt innebär lägre säkerhetsrisk i hanteringen för djurförsökarna. Men jag har ingen som helst aning om huruvida det stämmer eller inte.
När jag på 90-talet var på studiebesök på Astra så bodde hundarna inomhus i stora flockar. De tränades en del ffa för att fungera i provtagningssituationer. Jag blev positivt överraskad över hur harmoniska och glada hundarna var.Det är detta som förbryllar mig - hur kan man använda en så aktiv hundras till forskning, dvs som försöksdjur i laboratorium? De måste ju bli galna av tristess och annat. (Nu tycker jag ju att man inte ska använda djur i försök överhuvudtaget, men ändå...). Varför just Beagle? Är det storleken? Pälsen?
Hemskt.....