Hur är det att rida i en bomlös sadel?

Sv: Hur är det att rida i en bomlös sadel?

Finns det som 16,5 alltså? Trodde bara den fanns fr. 17,5. Har den större och den är eg väl stor för mig.

Ja, det finns. Det var special när jag beställde min, men nu tror jag det är en standardstorlek. Hade också 17,5 innan, men åkte mest runt i den tyckte jag, alldeles för öppet säte för att jag skulle sitta bra.

Sv: Hur är det att rida i en bomlös sadel?

Aha! Jag sitter helt ok, van att rida i för stora sadlar, men det vore ju bättre med en mer passande :)

Nu väcker jag en gammal tråd istället för att starta en ny. Hoppas att det är ok!

Jag undrar om en bomlös sadel kan vara en lösning för en häst vars sadlar alltid glider fram (trots sadelprovning enligt konstens alla regler)?

Är en bomlös sadel mer förlåtande om hästen blir lite rundare över sommaren?

Kan man rida lätt i bomlöst eller är det dåligt för hästens rygg?

Nu väcker jag en gammal tråd istället för att starta en ny. Hoppas att det är ok!

Jag undrar om en bomlös sadel kan vara en lösning för en häst vars sadlar alltid glider fram (trots sadelprovning enligt konstens alla regler)?

Är en bomlös sadel mer förlåtande om hästen blir lite rundare över sommaren?

Kan man rida lätt i bomlöst eller är det dåligt för hästens rygg?

Ja det kan det men bomlösa sadlar är lika olika som sadlar med bom. Man får vad man betalar för och sadeln måste passa hästens rygg. En billig bomlös sitter inte där den ska, glider, snurrar vid sidoskutt och går inte att sitta upp i från marken medans en bra (och då såklart dyrare) ligger som en smäck, står pall för sidoskutt och du kan sitta upp i den från marken vid behov även om man ska undvika det eftersom det drar sadeln sned i längden vilket faktiskt händer även på en bomsadel. Det syns inte lika tydligt på en bomsadel men hästen känner det och ryttaren tycker att hästen går snett och att hästen puttar ryttaren åt ena sidan.

En bomlös som ligger bra på hästens rygg ska klara att hästen ändrar sig i muskler och hull.

I en bra bomlös kan du rida lätt. Det är inga som helst problem.

har en bolmös som jag tycker är jättebekväm att rida i:D man kommer "närmare" hästen i den och min häst tycker om den. Är av modellen som inte ser ut som en bomsadel.

Jag har ridit i bomlös dressyr, western och vad en del kallar för "soffkuddesadel":p. Jag köpte dressyrsadeln förra året och vad som tilltalade mig mest var att sadeln är tillverkad i formbart fibermaterial i "stommen" samt 5 utbytbara koppjärn, rejäla knästöd och djup sits. Har sett många bomlösa sadlar som känns och ser platta ut. Det här känns som att det är en sadel med det bästa av två världar. Materialet i sadeln formar sig efter hästens rygg samtidigt som det fördelar vikten jämnt och fångar upp stötar från ryttaren. Den ser dessutom ut som en klassisk engelsk dressyrsadel. Jag är i alla fall sjukt nöjd och kommer aldrig byta tillbaka. Har haft stora problem med att hitta en sadel som passar min häst. Därför började jag söka efter bomlöst till en början. Kan tillägga att jag även hade ut sadelprovare innan jag bestämde mig för att behålla sadeln.
Westernsadeln köpte jag från samma butik (saddleoutlet.se) för ca 1 månad sen. Den har också ett mer klassiskt utseende och jag tycker inte att den känns annorlunda att rida i än vanliga bomsadlar av westernmodell som jag provat innan.
Soffkuddesadeln använder jag som ett komplement, istället för att t.ex rida barbacka.:up:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar