Hur är det att rida i en bomlös sadel?

Sv: Hur är det att rida i en bomlös sadel?

Jag testade nyligt Startrekks allround, det var en fin en, skön att rida i. Nu vill jag ha en dressyr, och den där var för lite dressyrig för min smak, och hoppning gör vi inte. Så för mig var den inget, men vill man ha en allround så kan jag rekommendera den.
Personligen är jag tveksam till allt av "allroundmodell", jag inbillar mig att de blir varken bra på det ena eller det andra...

Jag har ju en Startrekk dressyr som jag är jättenöjd med. Nu är det Innova/Maxflex jag funderar på. Har funderat ett tag nu och vet inte om jag ska köpa sadel eller ny släp:p

Precis, eller alltihopa ;) Fast varken sadel eller transport har så stora löpande kostnader så det ska jag nog fixa ;)

Just nu lutar det åt ny släp, men man ska ju vara uppdaterad i sadelvärlden annars kan man missa nåt bra.

Senast ändrad:

Jag tycker att bomlösa sadlar för det första är skit fula.
Jag tycker bomlösa sadlar är värdelösa att rida lätt i och stå upp i vilket man helst inte ska göra i en bomlös sadel. En bomlös sadel passar på kallblod som har gångarter man lätt kan sitta ner i. Min åsikt :p

Jag tycker bomlösa sadlar är värdelösa att rida lätt i och stå upp i vilket man helst inte ska göra i en bomlös sadel. En bomlös sadel passar på kallblod som har gångarter man lätt kan sitta ner i. Min åsikt :p

Intressant slutsats. Min bomlösa ser nämligen ut så här och jag har inte ett kallblod. Går väldigt bra att rida lätt i den också.

somma2010042.jpg

har du fler bilder på sadeln utan ryttare? hur är den att rida?
Letar lite smått efter en bomlös som man får tävla dressyr med, har ju en freeform kopia nu som inte är godkänd att tävla dressyr i!

Nu har jag en freeform kopia med uppbyggt säte och den är som en soffa att rida i. Jag får en toppensits och den är uppbyggd under dvs man behöver inte ha sånnadär fula underlägg under sadeln.

Hästen går som en dröm i den och jag som har ratat bomlöst i många många år fick ge mig här.
Vilken kopia har du?
Vart sugen på en länge men fått höra att de är på tok för långa och raka för att passa min islänning. Men hade inte du oxå en islänning eller blandar jag ihop med någon annan?
539946_2415094393247_2066353665_n.jpg

483100_2415094633253_193820299_n.jpg

TS
Ridit mkt i bomlöst men svårt att säga hur de känns att rida i för de är som natt och dag mellan olika modeller

Senast ändrad:

Detta är den enda jag har uppladdad, men det är ju bara att söka så borde du hitta fler.
somma2010043.jpg

En ST Dressyr, sitsstorlek 16,5

Vilket skitsnack. Min bomlösa dressyrsadel ser ut som vilken dressyrsadel som helst, den har legat på en rad halvblod med riktigt stort steg. Fördelen är att den är betydligt lättare att sitta i än en bomsadel. Och skönare för hästen. Jag har också ridit ut mycket i den sadeln, stått mycket i fältsits i långa galopper och hästarna har inte haft något som helst problem med det.

Jag rider i Trekker Master.

Fast är Trekker Mastern verkligen helt bomlös??
Jag har ju Trekker Inspiration, och den har läderbom nämligen.

I beskrivningen gör gällande att konstruktionen är så pass uppbyggd att vissa egenskaper som bomsadlar har kan anses gälla för TM, men det gäller också för Trekker Inspiration.

Däremot har den ju pommel, men det har ju andra bomlösa sadlar. Även ST har ju en fastare konstruktion i sina dressyrsadlar, då plastskenorna ligger uppe på bossorna.

Vilket då borde innebära att man inte får hoppa i sadeln???
De har ju en hoppmodell med, är det jag tänker på, den har i princip samma "bom" som inspirationen.

Vad tror du??

Jag tycker om min sadel, men upplever att den är svår att komma ner riktigt djupt i, och därför sneglar jag på andra sadlar...
Annars hade jag gärna köpt en likadan, fast hoppmodellen då...

Jag är faktiskt väldigt osäker i frågan. Det är ju givetvis en bedömningsfråga också, hur ofta hoppar du och hur högt?

Ansür hade jag inte tvekat att hoppa i, det är den bomlösa hoppsadel jag valt om jag skulle ha någon.

Jag har frågat ut generalagenten för ST om deras hopp/allround och han sa nej till hoppning i den. Sen nu har ju Innova/Maxflex kommit med en variant där de menar att man kan hoppa i den. Väger du över 80 kg skulle man ha stabiliseringsskenor, annars behövdes det inte. Däremot var det ju inte fråga om någon elitsatsning och 1.50-hinder, men för en normal ryttare som hoppar lite då och då skulle det inte vara några problem - enligt ÅF.

Jag har en halvbladsadel, man kan böjja den men inte lika lätt som en riktig bladsadel typ från hööks.

Min är enligt ögat för lång om man ska gå att sadeln ej får ligga efter sista revbenet.
Men eftersom sadeln ej ger tryck längst bak så är det typ som att ha en tjockare schabrak bara där bak helt ofarligt.

Den är ju bomlös vilket gör att är hästen svankig följer den hästens svankighet och skulle den bli rak sedan vid arbete så följer sadeln med upp och följer en rakare rygglinje utan problem.

Här är en bild på min
16556_10152030414713998_1838357662_n_zpsf14d40b1.jpg

Jag har frågat ut generalagenten för ST om deras hopp/allround och han sa nej till hoppning i den. Sen nu har ju Innova/Maxflex kommit med en variant där de menar att man kan hoppa i den. Väger du över 80 kg skulle man ha stabiliseringsskenor, annars behövdes det inte. Däremot var det ju inte fråga om någon elitsatsning och 1.50-hinder, men för en normal ryttare som hoppar lite då och då skulle det inte vara några problem - enligt ÅF.

Det står på deras hemsida att är man en satsande tävlingshoppryttare rekomenderar de en bomsadel till hoppnig.
Men som sagt hoppar man några hinder här och där bara så är det oki.
Jag försöker tänka att jag hoppar barbacka dvs inte tar stöd i nerfallet i stigbygeln utan håller om mer med knäna i landningen.

nu vet jag inte om mina höjder ens får räknas som hinder:D 20 cm:o

Nu blev jag riktigt sugen på den du har! Vilken vidd har du på koppjärnet?
Vet du eller nån annan hur vida deras vidaste järn är?

Jag har en k4 och en k3, k4:an ligger väl på ca 110-115 grader om jag inte minns fel. Just nu rider jag med K3:an som alltså är smalare. Det finns K5 också som ju då är ännu vidare.

Detta är den enda jag har uppladdad, men det är ju bara att söka så borde du hitta fler.
somma2010043.jpg

En ST Dressyr, sitsstorlek 16,5

Finns det som 16,5 alltså? Trodde bara den fanns fr. 17,5. Har den större och den är eg väl stor för mig.

Hur många sorter och vilka har du testat? Min Startrekk känns inte annorlunda än en bomsadel. Växlar ibland, lånar stallkompisens då och då. Skillnaden är bara att jag får ont i häcken av stallkompisens för den inte passar mig, men att sitta ner i eller rida lätt/fältsits är ingen skillnad.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 065
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar