Hur är det att rida (Dressyr) i en syntetisk sadel ?

S

Signorina

Någon som har provat en längre tid och kan beskriva ev skillnader mot när man har en mer traditionell lädersadel ? Utfärda varningar?
Spontant vill jag tro att man får noppor på ridbyxorna men det kan manju överleva:angel:

Sv: Hur är det att rida (Dressyr) i en syntetisk sadel ?

Jag är en syntetsadel-älskare! :love: tycker man sitter så mycket stadigare i en sån!
Skilnaden är väl att syntetsadeln inte "förstörs" om man rider i regn, inte behöver smörjas, inte är gjord av djur bl.a. ja, som du märker är jag aningen partisk... ;)

Då är det som att rida med "stödhjul" hehe?
Någon som rider sämre i syntetsadlar och vet varför?

Det beror ju helt på vilken sorts syntetmaterial det är. Wintecs IW är som bekant ganska annorlunda i "klistret" än t.ex Thorowgood T4. Själv skulle jag inte bli förbannad om jag var tvungen att rida i en syntetsadel så länge som den passar hästen och inte är för stor/bred/lång för mig (jag är 162cm med korta lårben), men skulle hellre köpa en lädersadel.

Jag tycker att all ridning handlar om känsla, och det får man inte i en syntetsadel. Dressyr är ju också en bedömningssport och hur snyggt är det med syntet? Jag köper lädersadlar, vilket kostar mer men är väl värt.

jag rider i både syntet som läder. Den skönaste sadel (material) som jag ridit är är wintec isabell werth. Ingen lädersadel har varit lika bekväm att sitta i som den tycker jag personligen.

Dottern hade en Wintec IW till sin ponny, och eftersom jag red den ibland, kan jag säga att jag ångrar att vi sålde med sadeln med ponnyn! Superskön att rida i, fick riktigt bra sits i den. Känsla tycker jag inte sklijer sig från en lädersadel, och snyggt? Tja, går hästen bra, tror jag inte sadeln drar ner betyget;)

Jag tror du lyckades sätta de rätta orden till mina tankar:)

Red i syrrans syntet ibland o den var lite stor o så till mig men absolut skön! Man sitter verkligen typ "fast" i sadeln vilket kanske nån gång kan störa men överlag tyckte jag den var najs:p.

Tyckte den var helt ok snygg med! Tror inte en domare eller liknande skulle bedöma ner pga av sadeln om hästen går som den ska!

men inte döms man ner om man rider i syntet eller läder. :confused:
så länge den ser ut att passa hästen så....

Isabell Werth rider ju i syntet och det går ganska bra för henne, vill jag mena.

Hehe jag är inbiten hoppryttare så jag vet eg inte så mycket om hur dressyr döms, men för mig handlar ridning om KÄNSLA och jag tycker verkligen inte man får det i en syntetsadel, men det kanske bara är jag.
Är ju bra att det finns syntet, då folk som inte vill lägga ner mkt pengar på sadel ändå kan få en som är bra för hästen :)

Men rider verkligen IW i syntet på tävlingar? Oj :eek:

Ja det gör hon! Jag tyckte också att det var lite :eek::eek: första gången jag såg det men det är ju helt tydligt att hon gillar sin egen produkt och använder den flitigt. Det finns en rolig bild på hennes hemsida där hon sitter i en brun syntetsadel med rött shabrak och svarta stigläder + sadelgjord.

den dagen en dressyrdomare dömer ner mig för att jag har "fel" material på sadeln då vet jag inte vad jag gör :crazy:

Jag tycker man sitter nästan lika bra de nya syntetsadlarna, förutsatt att de är i rätt storlek osv såklart, förutom att de inte verkar bli lika mjuka som en lädersadel. En väl inriden lädersadel av bra kvalite blir ju verkligen mjuk lädret. Jag kan också tycka att en del syntetsadlar är lite ”klibbiga” så har man helskodda ridbyxor sitter man nästan fast...

Att det skulle påverka poängen på tävling... - njaa det beror nog mer på att man rider dåligt om man får dåliga poäng ;)

jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en syntetsadel om den passade min häst, o då syftar jag på de mer kända märkena (wintec t.ex.).
själv har jag faktiskt en syntetsadel, en Wintec Isabell Werth, o jag gillar den - men den passade inte min häst.

som med allt annat är det en smaksak, som baken - delad ;)

Jag hade en syntetsadel i ett år. En Knigts Lady Hawk. Det var ingen skillnad alls jämfört med en lädersadel förutom att syntetsadeln knarrade endel och att syntet aldrig kan ge mig samma känsla som riktigt läder. Inte ridkänslan nu, den var densamma.(men det har ju ingenting med funktionen att göra)
Några noppor på ridbyxorna fick jag inte.

Rider med min IW Wintec sadel, älskar den :love:
Dessutom så får jag tummen upp av tränare(från Flyinge) och en mycket välrenomerad sadeltillverkare/sadelutprovare....
så varför inte !!!
kan Isabell så kan jag:banana:

Skulle jätte gärna höra en utveckling på ditt svar, hur man inte kan få rätt känsla när man rider i en syntetsadel..

Om man vet vad man gör och har känslan så ska inte sadeln spela någon roll om man nu inte rider i en sadel som är te.x. för stor eller för liten då kan jag förstå att känslan kan på verkas men att materialet på sadeln ska göra det känns bara dumt. Sen kan man som ryttare tycka om olika saker oxå men tycker det är väldigt hårt av dig att man inte får rätt känsla pga att den är i syntet..

Om man vill ultimat känsla så ska man ju rida utan någon sadel som ligger i mellan och stör..

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar