Hur använder ni stången?

Kookaburra

Trådstartare
Jag brukar inte hålla till här på Dressyr, men jag funderade idag på hur "vanliga dressyrryttare" rider på stång eller kandar.

Jag undrar hur ni använder er av stången när ni rider, varför ni använder stången just då och vad ni tycker att den gör för ridningen.

Om ni använder kandar så skulle jag vilja veta hur ni använder tränsbettet resp stången. När gör ni vad på vilket bett osv. Ja, en genomförlig beskrivning på ert sätt att rida på stång eller kandar.

Varför jag frågar är för att jag har bara ridit på stång för min nuvarande tränare - och då rider jag.. ja, vad ska vi kalla det? "alternativ ridkonst"?

Jag har alltså inte lärt mig att rida på stången för "vanliga dressyrtränare" - och därför är jag nyfiken på om det skiljer sig något, och i så fall hur...

:)

tillägg
Hur går ni igenom stången för era elever första gången de ska rida på det? Hur var genomgången av stången när du skulle lära dig rida på det?

Senast ändrad:
Sv: Hur använder ni stången?

Använder alltid kandarstång med bridong, enkelt beskrivet att stången sänker huvudet på hästen och bridongen höjer. Vet att det förekommer en del blanka kandar inom akademisk ridkonst, inget jag rekommendrar en "glad ammatör".

Övriga stänger såsom pelham använder jag alltid med kedja. Pelham för att få bättre broms på hästen vid hoppning där den kan bli väldigt het.

Har inga elever som rider på stång.

Dem kommer på först när hästen är så pass utbildad att den inte behöver ngt stöd o för att kunna köra finlir.
Iom att man inte kan ställa med den har den bara ett knappt användningsområde o det är fortfarande bridongen som gör jobbet.

Rider man rätt med kandaret blir de 2 betten snällare än bara ett tunnt, men du har valmöjligheten att använda ett åt gången.

Har aldrig lärt ngn- något:grin:

Till er båda...

Tack för era svar.

Ni rider ju på stång/kandar - och ni säger att ni inte har lärt någon annan hur ni gör, men hur fick ni lära er att rida på det? Hur blev det förklarat för er hur ni skulle göra, eller har ni provat er fram själva?

:)

Trodde Dressyrnissarna skulle svara :confused:

Någon här på buke är fysiker Anna_ eller liknande nick. SÖK

Hon förklarade exakt hur stången fungerar
dvs den lär hästen hålla in hakan dvs den påverkar leden mllan skalle och första halskotan - om den har teleskopat (hästen sträcker ut halsen och rätar ut dess kurvatur)
Om den inte har teleskopat ut halsen krullar den bra ihop den ännu mer :o och förstärker fulkroken, dvs den förböjer den övre delen av halsen och 3/4 nackkotan blir högst ( säger jag då efter vad jag ser)

Jag ville komma åt leden mellan skalle och atlas - helt enligt fysikens lagar. Så som min hästhals såg ut så valde jag att ha stångtygeln nederst - då kunde jag rida enbart rida på bridongen och bara använda stången då jag spände pilbågen extra vid samlande halvhalter annars verkade den inte. Eftersom jag pga av bautahäst endast fick tag i en rätt skarp stång så hade jag en rejäl loop på den tygeln också. Dvs jag fattade tyglarna - höjde handen 3 dm och lät stångtyglen glida mellan fingrarna så denhängde alltså mycket lösare

Vissa dagar lät jag den bara hänga löst.

Allt funkade skitabra tills den dag det regnat och av någon anledning det blivit surhål på ridbanan och hästen blev rädd och drog iväg väl över tygeln ( då verkade ju stången - mycket ) och hästen gjorde en Crack C = försökte skicka mig åt h-e

det gick bra - det är en nordis - något mindre spänstig än Crack C :angel: och han höll sig rak. Men jag fick mig en tankeställare så rätt jag tänkt fast fel det blev

det var snällt utom i den situationen....

Jag tycker att mycket måste vara på plats innan stången kommer på.

och i enlighet med den förra tråden vi hade en diskussion så vet jag a´v egen erfarenhet att om du vill samla hästen och spänner pilbågen genom att ha den framför sätet och ber om mer underlinje med stången - så måste din sits vara genomsläpplig annars protesterar hästen

Väldigt långrandigt förklarat jag använde stången bara i samlande halvhalter, och min grundform är som bekant en form med näsan framför lod

Eftersom jag höll den längst ned så gjorde en kram att den inverkade - kramade jag inte så inverkade den bara genom att var där.

EN gång red jag på blank stång för att testa - du är inte klok i huvve sa hästen :devil:

En gång red jag på blank stång utan kindkedja - duh - sa hästen. (Det blev som ett rakt bett dvs klumpigt att kommunicera med)

Man kan säga att jag använde stången korrigerande för att komma åt ställning i skalle - atlas och atlas axis.

det är helt annorlunda att rida Nordis där har du svårt att böja halsen öht. En moderns sporthäst har du andra problem med

Jag tro stången behövdes mer när halvbloden var mer vagnshästar - nu är många för nätta i munnen -det blir onödigt skarpt på många

Senast ändrad:

Jag läste på en del. Min tränare hade flyttt 60 mil och jag var "mellan tränare" då jag bad min förra - som flyttat tips om annat bett, hon föreslog då kandar, att jag skulle prova

Så jag läste på
Både Kottas Och Zettl är noga med att du måste öppna ytterhanden - dvs gå fram med den yttre stångtygeln i böjning - annars verkar den för mycket

jag valde som sagt att bara inverka med stången i vissa situationer.

Samlande och ffa ställande på herr betongnacke

Jag ställer som fio dvs vrider om handen - lillfinger mot manke - då inverkade stången med min fattning

Men nu rider jag sällan med stången

Intressant att höra hur någon annan rider på stång. Tack för att du vill dela med dig.

Väldigt långrandigt förklarat jag använde stången bara i samlande halvhalter, och min grundform är som bekant en form med näsan framför lod
Ja, här ser det ju ut att vara samma. Jag använder stången för att "ta bort" påskjut, och det är inte helt olikt som att "samla halvhalter".

Eftersom jag höll den längst ned så gjorde en kram att den inverkade - kramade jag inte så inverkade den bara genom att var där.
Nu ska vi se, du håller alltså stången under lillfingret och bidongen "som vanligt", och 2+2; har jag fattat dig korrekt?
Menar du att du bara kramar med lillfingret när du ska inverka på stången, eller kommer alla tyglar då att kramas? Hur låter du bli att krama i stångtygeln när du kramar bridongen? Eller har du stångtygeln lite längre så att du måste lyfta handen för att komma åt stången?

Man kan säga att jag använde stången korrigerande för att komma åt ställning i skalle - atlas och atlas axis.
Okej. Anser du att stången är ett korrigeringsverktyg? För att ställa?

Både Kottas Och Zettl är noga med att du måste öppna ytterhanden - dvs gå fram med den yttre stångtygeln i böjning - annars verkar den för mycket
Ja, här har jag ju fått lära mig samma. Stången måste vara i "balans" i hästens mun, och inte sned.

jag valde som sagt att bara inverka med stången i vissa situationer
Samlande och ffa ställande på herr betongnacke.
Här har jag hört så mycket om att "det inte går att ställa på stång" osv. Min uppfattning är att det går, stångtyglarnas längd påverkar hästen att placera sitt huvud så att det blir "jämvikt", och detta leder till att hästen ställer. Kanske kan beskrivas så som att jag sätter stången i obalans, och hästen rättar sig efter den och balanserar upp - dvs ställer.

Jag ställer som fio dvs vrider om handen - lillfinger mot manke - då inverkade stången med min fattning
Släpper du då samtidigt igenom för ytter stångtygel?

Jag är lärd att vibbrera stångtyglarna, inte "ta" eller "krama". Intressant att höra hur andra rider. :)

Liknande trådar

Anläggning Jag har blivit nyfiken på hur det praktiska fungerar på ridskolor. Vilket säkert kan skilja sig enormt mycket beroende på storlek, olika...
Svar
3
· Visningar
978
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat