hur använder jag min visselpipa?

A

andalusia

Hejsan! tänkte om det finns någon här som vet hur jag använder mig av visselpipan, (jag förstår att man ska blåsa i den:smirk:) men jag menar typ; hur ska jag vissla för att hunden ska: stanna, komma, svänga höger/vänster osv? vilka singnaler?

Sv: hur använder jag min visselpipa?

Du bestämmer själv signalerna. Vad känns mest logiskt för dig själv?

finns det inget bestämt? skulle vara enklare att ha något att utgå ifrån.. använder du visselpipa? om så vad har du för singnaler?

Jag använder visel pippa dock bara vid inkallning och har

lång = avbryt all aktivitet och spring så fort benen bär till matte.

kort= stanna och stå still, till nästa komando.

Jag har alltså bara dessa två.

Jag har två snabba för inkallning och har tidigare haft en kort för stanna och titta på mig, men det har istället blivit en något längre signal.

För vänster/höger har jag ingen signal. Utan hunden tittar på mig och jag visar sååå med armen och kroppen. (Funkar säkerligen inte om du t.ex. vallar)

Får jag fråga vad du ska träna med din hund där du använder dig av visselpipa? Vallning? Jaktapportering? Något annat?

"visel pippa" *fnittrar lite*

Två korta signaler som inkallning. En kort för "stanna upp och se på mig". En lite mer flöjtande för "närsök" (låter twitwiiii twitwiiii :D).

Så har jag. Hittills iaf.

det finns jakt/lydnadskurser som är jätteroliga att gå. jag har en golden som inte är så jakt avlad men det funkar ganska bra.
inkallning två korta
stanna sitt och titta på mej en lång
sen kan du använda pipan när hunden söker efter kanske en godis, ju närmare hunden är ju tätare vislingar gör du :angel:

Tack så mycket för alla svar! ja ser att alla har något liknande.. jag får "plocka" ut dom som passar mig bäst då?, men det skulle vara kul att gå någon slags kurs för att lära in olika moment. eftersom han kommer direkt så fort han ser att jag tänker blåsa i pipan, så är det svårt för mej att stoppa honom! ja vågar inte riktigt avisa honom..?

sitt/stanna signalen tränar du nära dig. Om hunden inte kan sitta på signal när h*n är 1 meter ifrån dig så funkar det inte på avstånd heller.

Jag kör dessutom mer eller mindre alltid dubbelkomande. Dvs. när jag blåser stoppsignal så sätter jag upp ena handen. När jag visslar för inkallningen så sträcker jag ut båda armarna åt sidan.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 277
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 489
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka