Hur anmäls pappan till försäkringskassan?

amalia

Trådstartare
Jag är ju inne i systemet eftersom jag skickat in mitt moderskapsintyg, men hur fungerar det för pappan?

Hur fungerar det med de 10 dagarna som pappan får extra vid barnets födelse, hur anmäler han att han vill ta ut dem?

Sv: Hur anmäls pappan till försäkringskassan?

Antingen loggar han in med sin e-leg på fk hemsida och begär sina 10 dagar, kommer han på några dagar efter att barnet är fött att han glömt det ringer han FK och får hem papper. Det går (eller gick i alla fall inte när Rasmus föddes) att begära pappadagarna i efterskott på FK hemsida.

Vi kom ju hem på en gång men det var inte direkt så de första man tänkte på var att anmäla till FK ;)

Okej, så han kan bara gå in på fsk hemsida... Vet de att han är pappa till "mitt barn"?

Ja han fyller i barnets födelsedatum och mammans personnummer.

Och i mitt tidigare inlägg ska det stå:
Det går inte (eller gick i alla fall inte när Rasmus föddes) att begära pappadagarna i efterskott på FK hemsida.

Vi såg till att vara ute i god tid så FK skulle ha inkomstuppgifterna och fastställa SGI för sambon i tid.
Har för mig vi laddade ner eller beställde hem blanketter.... loggade in på hemsidan och anmälde oss, det är steg ett, anmäla sig för att sedan kunna begära pengar. Eftersom vi anmälde oss i förväg gick det otroligt snabbt det andra att få pengar i tid osv.

Och som sagt, kom ihåg att det inte går att begära Fp eller papadagarna i efterhand utan antingen fylla i, i förskott eller ringa från BB (har för mig man får hem papper om man gör så)

När vår son föddes gjorde vi detta med pappadagarna via nätet flera dagar efter att vi kommit hem från bb. Man fick fylla i en anledning till att man sökte efteråt och vi skrev bara att vi inte visste att man skulle begärt direkt när bebisen föddes. När bebisen kommit har man ju lite annat att tänka på:) Det var inga problem.

Om jag inte minns fel så är det inget problem att begära dagar i efterhand. Problemet är att fk vill att man ska amnäla att man kommer vilja ta ut dagar i förskott. Man kan inte göra en anmäla retroaktivt utan den gäller från den dagen man gör den och har man då inte gjort någon i förskott finns ingen anmälan för de dagarna man begär fp i efterhand för.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
696
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 625
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 207
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 035
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar