Hur "äkta" måste en godkänd hingst vara??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smurfan
  • Startdatum Startdatum
Re: Hur \"äkta\" måste en godkänd hingst vara??

Jag kan bara svara för mig.Att jag fastnade för denna häst är pga. av han alerta uppsyn samt hans lätta och eleganta steg, nyfiken och social som han är. Färgen är ju bara ett passivt attribut. Jag alltid varit svag för Knabstrupper av den sk. sporthästmodellen så Lotuz var ju verkligen mitt ideal.

/Annelie (lycklig ägare av Knabstrupper)

Här kommer en annan häst uppfödd av "Smurfan" Samma mamma som Lotuz.
fallerina.jpg

/Annelie

Till att börja med så tycker jag att det låter som om du inte gillar den tigrerade färgen på hästar och om det är så vore det inte bättre för dig att byta ras :confused: :D?

Jag valde en halvblodshingst till mitt fd. homozygota Knabstrupper sto av 2 orsaker: Hon är väldigt stor och grov och med markbundna rörelser. Just det med markbundna rörelser är väldigt vanligt förekommande bland Knabstrupper och kan hjälpas upp med en lättare modell med lite luftigare rörelser.
Ingen orsak var att "ta chansen " bara för att jag ändå får ett prickigt föl. Jag vill som Knabstrupper uppfödare få hästar som är lätta att sälja, trevliga i tempramentet och som ev. kan hävda sig på tävlingar!!

Jag tycker att det vore roligt om rasen kan visa framfötterna mer på tävlingsbanorna ute i Sverige och Europa och då tror jag att det krävs lättare hästar med luftigare rörelser.

Det ska bli väldigt intressant nästa år om du ska ställa ut din hingst på Knabstrupper riks. Då får han kanske möta förra årets bästa hingst,Lotuz e. Dardel 847.
Det ska bli "BALLT" :D

Till sist tycker jag inte att du ska göra ner halvbloden.

Jag har naturligtvis inget emot tigrering, jag tycker bara inte att det är huvudsaken med hästrasen. Det är en bonus.

Inte heller gör jag ner halvblod - det vore korkat eftersom jag även föder upp halvblod.
Jag bara tycker att det är olika raser, och att det bör så förbli.

Jag upprepar: hästen det handlade om ursprungligen är jättefin. Ni behöver inte försvara honom, bara för att en enda uppfödare inte tycker att han har knabstruppertyp.

Markbundenhet är inte något jag har sett hos mina knabstrupper. Titta på bilden av mitt ettårssto. Där finns kraft, samling och resning.

Jag är heller inte intresserad av att mina uppfödningar ska ut och tävla. De rasegenskaper jag vill ha fram brukar inte dressyrdomare gilla. "Lätta hästar med luftiga rörelser" finns det så många av, att jag tycker det är synd att förvandla knabstrupperrasen till något dylikt. Mina hästar lämpar sig bäst för barockridning.

Jag tror inte våra hingstar kommer att "mötas". Balder är född -00. Dessutom kommer han som renavlad att bedömas utifrån andra kriterier. Om hans ägare vill visa honom, förstås.

Jag har inte heller svårt att sälja mina uppfödningar.

Upprepar: mitt budskap är inte att kritisera eller nedvärdera någon ras, endast att föra fram min åsikt att halvblod och knabstrupper ät två olika raser, vilkas egenskaper bör bevaras eftersom de är så bra som de är, var för sig, med sina specifika egenskaper.

Av den anledningen anser jag att det är tråkigt att idealet går mot en prickig häst av halvblodsmodell.

Varken jag eller Hellgirl har påstått att tigreringen är huvudsaken!!

Det är ju inte några problem att få luftiga rörelser när en unghäst springer i hagen. Det är betydligt svårare när de visas för hand inför domare.

På riksutställningen hamnade Lotuz och Lurifax mot varandra och Lurifax räknas väl till renavlad eller :confused:??
Om Lotuz och din Balder går vidare i sina resp. grupper hamnar de också mot varandra!!

Detta var mina åsikter men det verkar som att det bara är dina åsikter som räknas som "uppfödare av riktiga Knabstrupper".

Vill bara tillägga att jag tycker att mina Knabstrupper är lika "riktiga" :D.

Jag vill bara skriva lite om kortet på Fallerina. Hon är 2 år och e. halvblodshingsten Falleur 762. Visst är hon snygg :love: :love:.

Jag förstår inte varför du ställer dig i försvarsställning hela tiden?
Jag försöker bara diskutera rastyper.

Jag sätter heller inget likhetstecken mellan renavlad och "riktig" knabstrupper. Jag tycker bara bättre om den renavlade sorten och anser att den bör bevaras.
Detta är mina åsikter som jag inte kräver att någon annan ska anamma.

Nej, Lurifax är inte renavlad. Hans pappa (Sebastian DH 194)är inte knabstupper. Detta gör att min Idun som är e Lurifax inte heller är renavlad. Dock har hon en väldigt bra rastyp och hennes avkommor blir renavlade om man väljer rätt hingst.

"Luftiga rörelser" är inte vad jag sa om Embla på bilden - och inte vad jag eftersträvar - utan det jag skrev, kraft, resning och samling. Och det har hon. Jag tror nog jag klarar av att vise dem för hand inför en domare... även om utställningar är vad de är och det är dagsformen som avgör.

Jag tvivlar på att Balder (som alltså inte är min, utan bara uppfödd av mig) kommer att visas på utställning, troligare är att han visas på bruksprov eller dylikt, för att få en avelsvärdering och bli godkänd som avelshingst.

Embla har jag dock vissa planer på att visa något år, om jag får tummarna loss. Om hon inte är såld.

Jag måste fråga: vad är din definition på en knabstrupper? Räcker det med prickar? Kan det lika gärna vara en ponny? (nu undrar jag om din åsikt, inte rasföreningens)

mvh,

Cilla

Vad har knabstruppan för speciellt bra egenskaper??
Eftersom jag inte varit i närheten av rasen skulle det vara kul att höra lite mer om dens egenskaper :)

Jag har redan skrivit vad jag tycker. Knabstruppern ska ha ett bra temprament (vilket den oftast har!), fin exteriört och bra rörelser. Sedan spelar det inte mig någon roll om det är en smäckrare eller grövre typ men ofta kan exteriören och rörelserna hämmas av att det är en grövre typ. Det ska ju vara en allround häst.

Och till frågan häst eller ponny: Personligen föredrar jag häst men tycker att det är jättekul med en ras i alla storlekar (och former).

Sedan att de är tigrerade är ju bara en "väldigt god krydda". Alltså INTE det viktigaste!!

Och om du skriver att "ditt" är bäst får du räkna med protester och att man går i försvars ställning!
Det var precis det du gjorde bara vi visade ett kort på en häst som vi tycker är fin!!

:bow: Tack för ordet!

Jag har ingenstans skrivit att "mitt" är bäst, utan bara redogjort för mina åsikter. Vilket jag trodde skulle leda till en intressant diskussion...

Fio:
Knabstruppern ("min" ;) sort) är en förtjusande hästras, som i bland är prickig. Denna beskrivning är inte ordagrant från någon rasbeskrivning, även om jag kan leta upp en sådan om så önskas.

Den har en lång, brett ansatt och muskulös hals, stark rygg, rejält musklad rumpa, torra och förhållandevis smala ben. Bra vinklar i kors och bakben. Bra i det här fallet betyder att hästen har lätt för samling.
Huvudet har en konvex nosrygg, liten, sluten mule, bred panna, vackra och uttrycksfulla ögon.
Titta på bilden av min Idun här ovanför nånstans, hon har en hyggligt bra rastyp. Det är ingen som tar henne för halvblod :love:
Grovlek, ja det kanske man kan säga om man vill, jag säger hellre kraftfullhet och välmusklad. Det blir inte svävande gasellrörelser med en (gammaldags) knabstrupper, men härliga, maffiga, kraftfulla rörelser - som inte är ett dugg markbundna (se bilden på Embla).

Vad både jag och Smurfan och Hellgirl - och många andra - har fallit för är knabstrupperns personlighet. Det är en mycket intelligent och läraktig hästras. Du kan inte ta till våldsamma metoder med en knabstrupper, inte tvinga den till någonting. Man ska samarbeta med den. Den har dock inga problem att respektera sin människa, och brukar vara mycket tillgiven.

Citerar Bent Branderup på fri hand:

"Din hund ser upp till dig, din katt ser ner på dig. Din knabstrupper ser dig rakt i ögonen, som en jämlike."

Ofta har de synliga ögonvitor, lite som "mänskliga" ögon.

Psst, Smurfan... jag har visat bilder på tre hästar, som jag tycker är fina...

Hej! har nu följt eran något turbulenta disskussion och har nu valt vem man skall fråga om man undrar något om rasen. jag kan absolut ingenting, har fått för mig att rasen förekommer mest på ridskola, håller en hög D-ponnu höjd och har knappt någon man eller svans :D Jag antar att mina förutfattade meningar lyser igenom ordentligt :o ;)

i granngården går det en isåfall mycket märklig knabstrup. ägarna säger att det finns två typer av knabstrup, en ponnyvariant och en storhäst variant. OBS! inte era olika modeller av ren knabstrup utan grannarna menar helt enkelt en stor och en liten. Ponnyn ifråga ser mycket märklig ut. Tänk dig en mycket krallig welsh mountain hingst (om du är något sånär viss om hur welshar ser ut) med MYCKET nacke, en kort rygg och hög svansföring. huvudet är trekantigt med konkav nosrygg. och den är prickig! inte tigrerad utan helt enkelt vit med bruna prickar.
När ponnyn kom var vi bergsäkra på att det var en welsh mountain de hade köpt då de precis innan avlivat sin gamla skimmelmountain, fast denna nya "mountain" var alltså prickig...

Något som defenitivt inte en welsh är, det finns inte den minsta lilla minimala möjlighet att det skulle ploppa ut en prickig welsh. :rofl:

så min fråga O du vise:
vad ÄR detta för en ponny egentligen. Ägarma är iofs inte bergäskra då de köpt honom av en dansk hästhandlare, men de säger bergfast att det är en äkta knabstrup, vad tror du och vad säger du om typen? :confused:

Knabstrupper har också förkommit mycket på cirkus. Många av de tigrerade (prickiga) knabstrupperna har glest med man och svans, nästan som en "råttsvans". Det hänger ihop med tigreringen, tyvärr, även om inte alla tigrerade hästar får råttsvansar.

Knabstrupper förekommer numera i alla storlekar, efter att man korsat in många olika raser, bl a ponnyer, i många fall "British spotted pony". I renavelsbegreppet (75% knabstrupper i tredje ledet bakåt) räknas även BSP och appaloosa som renrasig knabstrupper - nåja, det kan man också tycka vad man vill om.

Det låter som en härlig ponny, den du beskriver. Man kan registrera vad som helst som är prickigt eller har en knabstrupperförälder som knabstrup, och på så sätt ha en "äkta" knabstrupper. Enligt min åsikt är det inte riktigt en sån häst jag ser som den ursprungliga modellen.... det är för mig en stor häst kring 160. Men den kan mycket väl gälla som en äkta knabstrupper enligt rasvisa bestämmelser.

En vit häst med bruna prickar är också tigrerad, ponnyn är alltså bruntigrerad. Min Embla på bild här tidigare är rödtiger, dvs hennes grundfärg är fux. Ponnyns grundfärg är då brun. Det finns också svarttigrerade hästar. Blekanlag (som ger isabeller etc) är inte tillåtet, inte heller skimmelanlag.

Andra tigreringsvarianter är den som Balder har, med bara ett parti över rumpa och rygg tigrerat, det kallas schabraktigrering. Balder är alltså en brun schabraktiger.

Tigrering är ett dominant anlag.

Sedan finns det knabstrupper som har dubbla tigreringsanlag, som Smurfans sto som vi har talat om här innan. Då blir alla avkommor tigrerade (även de som har t ex en welsh som andra förälder ;) ). De hästarna är vita med ett fåtal fläckar, och kallas även vitfödda.

Jag har använt den vitfödde hingsten Faust af Elmelygaard till mitt enfärgat bruna sto Idun.
Här är en bild på honom:
http://www.levad.nu/boarp/nytt/faust.jpg

Har jag svarat på din fråga, eller förvirrat dig ytterligare?

Tips: kolla på http://www.knabstrupperforeningen.dk , där finns många bilder på knabstrupper i alla storlekar.

Tack för svaret, jag är mycket klokare nu! :bow:
och kan därmed ge min högra hand på att grannens häst (Eros) defenitivt har en mountain pappa då han kommer från danmark och de Sek. A hingstarna tillhör den kralliga typen. :idea: :d

Var rädd om din hand, du! Det finns många märkliga korsningar :)

Vilken snygg häst du har fött upp. Du får gärna skicka ett PM till mig om du har någon ny avkomma på G ;)

:bow: :bow: :bow:. Tack så mycket.
Tyvärr, just nu har jag ingen på G. Men jag hoppas att det inte dröjer allt för länge.
Det är jättekul att få veta att ens uppfödningar är fina. Man är ju lite partisk själv ;).

Lukas har bytt namn till Zeb?!

Hej Det där verkar konstigt.
Så vitt jag vet är Zeb pappa till Lukas. Lukas är e:Zeb och U: La Mie.

Är det någon som vet hur det ligger till.

Jag håller med om att unghingsten var fin men i mina ögon av modern sporthäst typ. Jag föredrar en annan typ. Men en jätte fin häst är det!

/Frasse

Ja, det stämmer att han har bytt namn. Så stammen på Frasses mammas sida blir alltså: SARA e.Zeb ee.Zeb. Men som tur är så är det inte samma häst! :D

Varför de bytt namn har jag ingen aning om.

SARA e.Zeb ee.Zeb. Men som tur är så är det inte samma häst!
Det skulle vara intressant att se en häst som var pappa till sig själv :rofl:

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar