Re: Hur \"äkta\" måste en godkänd hingst vara??
Jag har ingenstans skrivit att "mitt"
är bäst, utan bara redogjort för mina åsikter. Vilket jag trodde skulle leda till en intressant diskussion...
Fio:
Knabstruppern ("min"
sort) är en förtjusande hästras, som i bland är prickig. Denna beskrivning är inte ordagrant från någon rasbeskrivning, även om jag kan leta upp en sådan om så önskas.
Den har en lång, brett ansatt och muskulös hals, stark rygg, rejält musklad rumpa, torra och förhållandevis smala ben. Bra vinklar i kors och bakben. Bra i det här fallet betyder att hästen har lätt för samling.
Huvudet har en konvex nosrygg, liten, sluten mule, bred panna, vackra och uttrycksfulla ögon.
Titta på bilden av min Idun här ovanför nånstans, hon har en hyggligt bra rastyp. Det är ingen som tar henne för halvblod
Grovlek, ja det kanske man kan säga om man vill, jag säger hellre kraftfullhet och välmusklad. Det blir inte svävande gasellrörelser med en (gammaldags) knabstrupper, men härliga, maffiga, kraftfulla rörelser - som inte är ett dugg markbundna (se bilden på Embla).
Vad både jag och Smurfan och Hellgirl - och många andra - har fallit för är knabstrupperns personlighet. Det är en mycket intelligent och läraktig hästras. Du kan inte ta till våldsamma metoder med en knabstrupper, inte tvinga den till någonting. Man ska samarbeta med den. Den har dock inga problem att respektera sin människa, och brukar vara mycket tillgiven.
Citerar Bent Branderup på fri hand:
"Din hund ser upp till dig, din katt ser ner på dig. Din knabstrupper ser dig rakt i ögonen, som en jämlike."
Ofta har de synliga ögonvitor, lite som "mänskliga" ögon.
Psst, Smurfan... jag har visat bilder på tre hästar, som jag tycker är fina...