Re: Hur \"äkta\" måste en godkänd hingst vara??
Nej, men du "tar chansen" att korsa in en annan ras, eftersom du ändå får en prickig häst. Och du fick en förtjusande avkomma, inte tal om det - av "ridhästmodell", något man gillar i föreningen.
Personligen (obs!) gillar jag inte den utvecklingen, eftersom det ändå finns så många hästar av "ridhästmodell" - varför avla fram ännu fler halvblodslika hästar, bara för att de har en ball färg?
Knabstrupperföreningen har två olika bedömningsgrunder, en för "alla" och en för "renavlade" knabstrupper. Det är den renavlade falangen jag bekänner mig till.
Sen kan man diskutera i evighet hur en knabstrupper bör se ut - min ståndpunkt är i alla fall att den ursprungliga knabstruppermodellen bör bevaras.
Det är en sak om den svenska föreningen tillåter inkorsning av en del andra raser, men det hindrar inte att jag tycker det är fel... ett halvblod är så olikt en knabstrupper att det inte kan tillföra speciellt mycket i fråga om knabstruppertyp.
Däremot blir det förnämliga "prickiga halvblod".
Ska bli intressant att se hur det går för en hingst jag har fött upp, renavlad, och som kanske visas nästa år.