Hur "äkta" måste en godkänd hingst vara??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smurfan
  • Startdatum Startdatum
Re: Hur \"äkta\" måste en godkänd hingst vara??

Jag tror att hon menar att Dardel inte är en renrasig knabstrup.

För att återgår till frågan.
Går det att få en hingst avelsvärderad på egna meriter, trots att hingstens morfar inte är avelsgodkänd. Det är fråga om en renrasig morfar. Någon som vet?

/Annelie

Avelsvärderad går, det finns bl a en skäckhingst som har en mamma med okänd stam som är avelsvärderad, men godkänd går inte.

Bland halvblod måste en godkänd hingst ha både en pappa och en mamma i stamboken, och för att ett sto ska bli stamboksförd måste hon ha pappa, morfar och mormorsfar i stamboken, så en hingst måste ha fyra led godkänd stam.

:bow:
Aha då vet jag :idea:

/Annelie

Det är en förtjusande fin hingst, om man ser på honom med halvblodsögon. Jag tycker förstås inte att han har så värst bra knabstruppertyp, utan han ser ut som ett prickigt halvblod.
Detta lär förstås inte hindra honom från att bli godkänd som hingst - eftersom det verkar vara detta man vill ha - om nu inte morfaderns icke godkända status hindrar det. Vad är det för morfar?

Cilla, som föder upp renavlade knabstrupper av den ursprungliga typen

Nu var det ju inte frågan om han ser ut som en Knabstrupper eller inte, Vi har redan fått bedömning på Svenska Knabstrupperföreningens Riksutställning.

/Annelie

Jag vet det, jag bara gav min personliga uppfattning som knabstrupperuppfödare med förkärlek för den renavlade modellen.

Men eftersom man verkar vilja ha "prickiga halvblod" borde han ha en god chans att bli godkänd.

Detta kan man diskutera länge - bör man bevara eller förändra en ras? Som jag ser det finns det två huvudfalanger här... du hör till den ena, jag till den andra.

Jag skulle inte betäcka något av mina ston med annat än knabstrupperhingst, helst renavlat, och helst med bevarande av någon av de mindre utbredda hingstlinjerna, såsom Silverkinglinjen (där finns en dansk hingst, Felix, som är intressant) eller Huginlinjen (Rivaldi, kanske).

Olika avelsmål, helt enkelt.

Vad är det för morfar??? Vad heter han och vad är det för stam???

Morfar är Knabstrupper och hette Lucas, har tydligen bytt namn till Zeb

/Annelie

Lucas eller Zeb som han heter nu för tiden är e. Zeb

/Annelie

Nja morfarsfar är Zeb som är AB premierad. Morfar hette Lucas förut men har bytt till Zeb nu för tiden. Varför vet jag inte. Inte jag som har gett dom idén ;)

/Annelie

Men om man har ett Knabstrupper sto som är homozygot, är det då inte bättre att "passa på" att använda en godkänd inkorsningsras och få in nytt blod i en så liten ras som Knabstruppern är i Sverige. Alla har kanske inte möjligheten att använda hingstar från Danmark och Tyskland. Och sedan kan man ju gå tillbaka till att använda en Knabstrupper hingst på avkomman. Har du eller har haft något homozygot sto?? Vad har du isåfall valt för hingst? Har man ett enfärgat Knabstruppersto använder man ju självklart en Knabstrupperhingst (om man vill att det ska vara en Knabstrupper)!

Om jag ska korsa in "nytt" blod använder jag en frederiksborgarhingst, eftersom det är den ras som knabstruppern har utvecklats ifrån.

Jag tycker inte det är någon mening med att korsa in andra raser, bara för att kunna få en prickig häst.
En knabstrupper är så mycket mer än sin färg.

Jag håller helt klart med dig om att en Knabstrupper är mer än färgen. Jag har aldrig påstått något annat. Det är en helt otroligt trevlig och peronlig ras.
Men jag fattar inte vad du menar med:Jag tycker inte det är någon mening med att korsa in andra raser, bara för att kunna få en prickig häst.
Jag har ALDRIG korsat in halvblod FÖR att få prickar! Det är ju det homozygota stoet som nedärver prickarna :D.
Men en fråga är ju att domarna gillar "ridhästmodell" och föreningen har bestämt de olika inkorsningsraserna. De är alla av sk.ridhästmodell ingen grövre som ex.Nordsvensk. Vad kommer det sig :confused:?
Och jag vet att smaken är som baken ;).

Nej, men du "tar chansen" att korsa in en annan ras, eftersom du ändå får en prickig häst. Och du fick en förtjusande avkomma, inte tal om det - av "ridhästmodell", något man gillar i föreningen.
Personligen (obs!) gillar jag inte den utvecklingen, eftersom det ändå finns så många hästar av "ridhästmodell" - varför avla fram ännu fler halvblodslika hästar, bara för att de har en ball färg?

Knabstrupperföreningen har två olika bedömningsgrunder, en för "alla" och en för "renavlade" knabstrupper. Det är den renavlade falangen jag bekänner mig till.

Sen kan man diskutera i evighet hur en knabstrupper bör se ut - min ståndpunkt är i alla fall att den ursprungliga knabstruppermodellen bör bevaras.

Det är en sak om den svenska föreningen tillåter inkorsning av en del andra raser, men det hindrar inte att jag tycker det är fel... ett halvblod är så olikt en knabstrupper att det inte kan tillföra speciellt mycket i fråga om knabstruppertyp.
Däremot blir det förnämliga "prickiga halvblod".

Ska bli intressant att se hur det går för en hingst jag har fött upp, renavlad, och som kanske visas nästa år.

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar