Sv: Hur accepterar man en ursakt...
Jag skrev ett långt svar men funderade lite mer när jag tittade på tvn men struntade i det så jag går till vad jag skulle gjort för det frågade du mig. Detta är med tanke på att det skulle inträffa i ungefär samma ålder som din dotter.
Jag har inte sagt ett pip mer än att jag hade tyckt synd om ormen hon dödade och att jag ansåg att det var lite onödigt. Jag hade ömkat ormet (stackare, nu får du inte...mer) och inte lagt för mycket vikt på min dotters agerande. Fokus hamnar på ormen och där med kan jag se till att min dotter sätter sitt fokus på rätt objekt nästa gång hon får ett infall. Hejdar hon sig då är det inte för att hon är rädd att göra mig besviken eller arg utan för att ormar uppenbarligen var viktiga för mig och det som är viktigt för mig är lättare att "respektera". Jag har sett till att budskapet gick ända fram.
Jag hade tagit tillvara på att hon ändå kom till mig och talade om det och passar på att tala om att den biten gjorde mig stolt och jag kände mig hedrad. Jag skulle uppmuntra henne att fortsätta med det.
Jag hade inte pressat min dotter att tala om varför av den enkla anledningen att barn sällan vet svaret på den frågan. Det gör att dom bara känner sig pressade och tillslut tvingas ljuga för att komma ur den pressade situationen. Jag uppmuntrar inte att ljuga och ser till att inte locka fram den sidan heller (jag inte bara anser utan praktiserar detta sätt också). Sedan ljuger stort sätt alla barn då och då och dom flesta skyller ifrån sig på andra i rädsla för konflikt. Det är ovanligt att det är tvärt om och detta diskuterade jag med min dotters lärare som varit lärare i 30 år och hon har bara varit med om det 1 gång i sitt liv och då var det ett syskonpar.
Man skall inte lägga för stor vikt på det utan större vikt på det som är bra. Ingen vad jag vet har fått barn som slutat att ljuga genom att bli arg, bara att lögnen blir till tysnad istället om man har otur.
Jag hade fortsatt med att diskutera liv och död med henne. Om djur kommer till himlen osv. Jag hade frågat frågor för att se vad hon anser har värde när det gäller djur och när det är ok att döda dom.
Detta för att pejla in läget i barnets uppfattning så man lättare kan detaljerat tala om sin egna uppfattning med barnets som en "karta".
Så gör jag titt som tätt av den anledning att det är intressant att höra vad barnen har för livsåskådning mm.
Sedan så är det så att jag moraliserar inte dödande av andra djur då jag äter kött och dödar en del smådjur så som spindlar och vissa insekter. Jag tycker att det är som att kasta sten i glashus. Däremot står jag för att jag anser att det är onödigt att slösa på liv när det inte behövs. Även insekter är djur som har lika stor rätt att leva som alla andra och där skiljer vi oss också åt.
Nu är väl inte risken så stor att min dotter hamnar i den situationen då hon är rädd om djur inkl. spindlar. Hon tycker spindlar är obehagliga men inte att man skall döda dom. Hon är 7 år gammal och ansetts ha gaft problem med empatin enligt speciallpedagog och fk-lärare. Felet satt någon annanstans än vad dom trodde och när det verkliga felet fick en åtgärd så vips så fanns inte det symtomet längre. Fk-fröknarna var en av orsaken att problemet uppstod i första hand + att jag varit för dålig på att lära min dotter att bli mer verbal är fysisk när hon blir frustrerad dvs hon hade inte dom rätta orden för att få fram sitt budskap. Jag var för duktig att läsa av henne + att jag inte riktigt hade hel insikt hur jag gör på ett bra sätt.
Svara det din fråga om hur jag hade gjort?
Jag hoppas att min dotter bemöter mig på samma sätt om hon får för sig att bli vegan och totalt emot slakt och djur i fångelskap (läs som inte kan komma och gå som dom vill). Jag visar henne hur jag vill bli bemött av henne när hon tycker annorlunda än vad jag gör genom att behandla henne så själv.
Sedan är det så att du har skrivit om Em för. Em cyklade om kull och maken ville inte hon skulle cykla vägen igen. Det var besvärligt att få Em att hjälpa till hemma frivilligt mm. Kom du ihåg att jag då svarade dig att det är ofta vuxna anser att barn skall ha ett visst tänkande som barnet faktiskt inte har?
Jag står fortfarande för det.
Jag står för att jag tyckte att du inte hanterade situationen helt rätt utan kunde ha gjorts bättre och det har inget med att göra att du skall känna skuld för det. Gör du så bör du fråga dig själv varför det får dig att känna så för det tjänar varken du eller Em på.
Jag gör fel i min fostran men istället för att hänga upp mig att jag gjort fel ser jag istället vad jag kunde gjort bättre (som allt annat här i livet). Det är att vara konstruktiv. Att tänka på vad för fel man gjorde och må dåligt av det är destruktiv. Man kan stort sätt alltid göra saker på ett bättre sätt.
Vill du bara höra medhåll i dina inlägg så säg det och vill du bara höra dom fel EM gjorde så säg det. Då svarar jag inte heller på dom.
Om du inte ens vill fundera på om du som förälder kan ha gjort fel så är det upp till dig för det är så att jag skiter i vilket om jag skall vara ärlig. Du är inte orsaken till att jag svarar utan orsaken är din dotter.
Jag tänker däremot inte ljuga och säga att jag tycker du gjorde helt rätt. Det går helt emot min egna tro om att tala sanning.
Det är väl det sista jag har att säga om det hela så sedan skall du slippa inlägg från mig